Någon med erfarenhet av hypertyreos postpartum.
Jag fick barn i våras och nu i augusti togs prover för att kolla mina sköldkörtelvärden då jag i många år har haft underfunktion, hypotyreos. Jag har medicinerat för det och mått i stort sett bra ända sedan de ställt in dosen rätt. Även under graviditeten låg värdena bra och jag behövde inte höja min dos något.
Proverna som togs i augusti visade att jag låg för högt, alltså sänkte de min dos och jag fick komma tillbaka tre veckor senare för att ta nya. Då hade värdena blivit ännu sämre trots sänkt dos. Min läkare sa att TRAk låg på 25 fast att det ska ligga under 1, vilket tydligt visade att jag nu helt plötsligt har hypertyreos!
Jag fattar ingenting. Enligt doktorn kan det hända efter förlossning, men jag trodde ju att min sköldkörtel var trasig för all framtid. Han erkände att han inte är jättekunnig inom området och ska konsultera en endokrinolog och ringa mig på måndag. Jag är rätt skakis nu eftersom han inte kunde svara på mina frågor, och jag därför har läst på internet istället och hittat saker som skrämt upp mig, t.ex. permanenta skador, psykisk sjukdom, psykos, infertilitet etc.
Till saken hör att jag mår jättedåligt, jag är svag i benen (kan knappt ställa mig upp om jag sitter i soffan eller från sängen), är yr och känner mig alldeles konstig och flummig, har kraftig ångest och huvdvärk etc etc. Dessutom har jag nu fått stark klåda (speciellt på ryggen och händerna) och utslag på armar, axlar, händer och handleder. Jag har lusläst allt jag har hittat på nätet om hypertyreos men hittar inget om klåda och utslag på överkroppen, och är nu orolig att det är något annat, som kanske kan skada mitt barn.
Finns här någon med erfarenhet av att hypotyreosen har gått över till hyper efter förlossningen, hur har ni mått och vad har ni fått för behandling, och hur snabbt har ni blivit friska? Är det någon som har råkat ut för psykos i samband med hypertyreos?
Tacksam för svar!