• marelli

Hur "göder" man ett smalt barn utan att det blir ohälsosamt?

Hej!
    Vi verkar vara ganska ensamma om vårt lilla problem i bekantskapskretsen men det måste ju finnas många där ute i samma situation. Min dotter är 7 år, snart 8 och är ganska smal, man ser på henne att det inte finns något underhudsfett att tala om - alla ben och muskler syns. Brås på makenGlad .

Hon tycker om sitt utseende och är jättefin så det är inte där skon klämmer men hon fryser så enormt. Hon är med i en simklubb och har jättekul men fryser så hon skakar varenda gång. Vad gäller maten är hon ganska kinkig framför allt med det där lilla extra; sås, sylt, flingor, grädde. Tja, det är väl därför hon är så smal. Godis och glass går bra men bara om hon tycker att det är jättegott, annars avstår hon. Dessutom vill jag ju inte ge henne det varje dag, hon får lördagsgodis. Kvällsmacka petar vi i redan idag, hon vägrar all mjölk utom lättmjölk o.s.v.

Så min fråga är; hur göder man upp henne lite lagom, så att hon får lite mer underhudsfett utan att skapa ett ohälsosamt ätmönster, hål i tänderna, dåliga vanor och utan att resten av familjen blir fet (vi andra har inte riktigt samma "problematik"...)?

Helst skulle vi slippa laga flera olika middagar varje dag också och jag vill ju helst att hon får varierad kost, inte bara favoriträtten, som är bacon med spaghetti (fett och bra men det blir ju långtråkigt). Vi kan inte heller gå på bara hennes favoriträtter, det finns ju fler familjemedlemmar.

• Svar på tråden Hur "göder" man ett smalt barn utan att det blir ohälsosamt?
  • Cia o krabaten

Se till att hon får helfeta produkter av tex grädde och creme fraiche och inte light.

Socker är ju inte vad hon behöver direkt.
    Smyg in fett i maten, tex riktigt smör i potatismos och sånt.

• dogcatbird

Jag har också ett jättesmalt, huttrande barn...  

jag tror att müsli, torkad frukt osv kan vara bra. det blir man ju själv smällfet av på nolltid. Honung.

• Susanne 977

vi har en smal tjej hemma med bara ngn millimeter underhudsfett.
    vi kör mycket på kolhydrater och extra fett.
    Bara extra fett räcker inte alls.

Nötter av olika slag, lite extra olja/smör på pastan.
    Extra ägg-gulor i potatismoset, bröd till maten.

En bomb på kvällen kanske... kaloribomb..
    Tex ½dl grädde, 1dl vaniljyoghurt, 1 äggula och bär som mixas.

• Helle333
    marelli skrev 2011-09-10 15:45:35 följande:
    Hej!
    Vi verkar vara ganska ensamma om vårt lilla problem i bekantskapskretsen men det måste ju finnas många där ute i samma situation. Min dotter är 7 år, snart 8 och är ganska smal, man ser på henne att det inte finns något underhudsfett att tala om - alla ben och muskler syns. Brås på makenGlad .

Hon tycker om sitt utseende och är jättefin så det är inte där skon klämmer men hon fryser så enormt. Hon är med i en simklubb och har jättekul men fryser så hon skakar varenda gång. Vad gäller maten är hon ganska kinkig framför allt med det där lilla extra; sås, sylt, flingor, grädde. Tja, det är väl därför hon är så smal. Godis och glass går bra men bara om hon tycker att det är jättegott, annars avstår hon. Dessutom vill jag ju inte ge henne det varje dag, hon får lördagsgodis. Kvällsmacka petar vi i redan idag, hon vägrar all mjölk utom lättmjölk o.s.v.

Så min fråga är; hur göder man upp henne lite lagom, så att hon får lite mer underhudsfett utan att skapa ett ohälsosamt ätmönster, hål i tänderna, dåliga vanor och utan att resten av familjen blir fet (vi andra har inte riktigt samma "problematik"...)?

Helst skulle vi slippa laga flera olika middagar varje dag också och jag vill ju helst att hon får varierad kost, inte bara favoriträtten, som är bacon med spaghetti (fett och bra men det blir ju långtråkigt). Vi kan inte heller gå på bara hennes favoriträtter, det finns ju fler familjemedlemmar.
    Har ni testat om hon är allergisk är det första som slår mig trots att jag vet att det finns barn som är naturligt jättesmala (min barndomsbästis är naturligt anorektikersmal, själv var jag pinnsmal pga oupptäckt allergi).

Min kollega har en dotter som tränade massor och som åt hyfsat men bara blev smalare och smalare, hon hade ännu inte utvecklat någon ätstörning men hennes föräldrar var ju rädda att hon skulle utveckla en sådan. Dem letade reda på recept på nyttiga energikakor/energybars som de gjorde hemma och gav dottern så hon skulle få i sig mer än maten
  • kentafinell

Tycker att hon ska få va som hon är om hon inte vantrivs själv. Om ni göder henne nu, tänk vad som kan komma att hända när puberteten sätter igång. Jag var tok-smal fram till 5an, men min mor och far tyckte att jag var för smal så de gödde mig ganska rejält. Det som straffat sig senare då jag haft övervikt sen 7an och i 15 år framöver...

• marelli

Tack för alla tips! Ska testa lite av varje. Vi börjar med standardmjölk, dubbla pålägg på mackorna.
    Självklart får hon vara som hon är, hon är jättefin. Men hon vantrivs ju faktiskt med frysandet. Jag ska försöka föra våtdräkt på tal men är nog lite skeptisk; det är viktigt att vara som alla andra och det finns ingen annan som simhoppar i våtdräkt. Men jag funderar... 

• mamma till tre busungar

Vad väger hon då och hur lång är hon?

• Dr Mupp

Huruvida de fryser eller inte har inget att göra med hur smala de är. Jag har 20 kg övervikt och fryser konstant. Min man har knappt nått underhudsfett och fryser aldrig.

Av mina barn så fryser de två stora mest hela tiden. Den ena är mager som en sticka, den andra är på gränsen till övervikt (enligt barn BMI). Båda hade våtdräkt på sommarsimskolan. De två mindre fryser typ aldrig och de är magra som stickor.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Livsviktig

Vår nioåriga dotter växer cm efter cm på längden men går inte upp i vikt. Snarare ngt eller ngr hg ner.

Hon har alltid varit smal men vid en kontroll hos skolsköterskan upptäcktes att hon sjunker i viktkurvan jämfört med längdkurvan.

Vi har varit hos dietist som gav rådet att inte göda med socker utan med riktig mat, tallriksmodellen och goda såser. Hon tyckte inte att det var ett bra alternativ med fyra kvällsmackor utan man ska äta de tre huvudmålen och mellanmål men mellanmålen ska inte bli huvudmål om ni förstår.
    Vi körde så men hon går fortfarande inte upp i vikt. Nu är det remiss till barnmedicin som gäller.

Vi har också provat med lite olika måltidspedgogik, uppmuntrat varenda tugga, låtsas som att det är hon som bestämmer att inte vi har "järnkoll" på allt hon stoppar i sig. Nu ställer vi (rimliga) krav vid varje måltid på vad hon ska få i sig, försöker undvika ha kompisar här vid måltider eftersom det då är så bråttom iväg för att leka att det glöms bort att man ska äta.

Vi tar JÄTTEgärna emot tips om någon har!!           

Svar på tråden Hur "göder" man ett smalt barn utan att det blir ohälsosamt?