• Neko

Flöjt-fråga

Jag är oerhört fascinerad av altflöjter och basflöjter och skulle tycka att det var jättespännande att lära mej spela. Men de verkar ganska svåra och dyra... så jag undrar om det finns några andra sorters flöjter som ändå fungerar liknande som jag kanske kan börja med som är lättare? Jag kan typ ingenting om musikinstrument så jag är definitivt en nybörjare.

• Svar på tråden Flöjt-fråga
  • IsDimma

Nu gissar jag bara. Men iaf när jag spelade (spelade ett helt annat instrument men ihop med flöjtister) så hände det att dom spelade små flöjter och stora flöjter också så jag antar att det är rätt likt

• silovop

börja med en sopranblockflöjt då det är enklast att lära sig fingesättningen på en sådan. kostar inte ens en hundralapp att köpa så om de inte va lika roligt som du trodde så har du inte förlorat en förmögenhet, 

• klogu

Nu var det ett tag sen du skrev men jag svarar ändå. Jag är utbildad flöjtlärare. Oavsett vilken sorts tvärflöjt du väljer är det samma fingersättning. Piccolaflöjt, flöjt, altflöjt och basflöjt. Rekommenderar inte att börja med blockflöjt eftersom det bara är ett fåtal grepp som är samma + att du missar hela munställningen. Du kan börja med att hyra en flöjt på en musikaffär istället för att köpa. Var bor du någonstans? Du kan inboxa mig om du vill ha tips på var du kan få tag på instrument och om du vill ta lektioner. 

• Anghammarad
    klogu skrev 2011-12-07 15:49:49 följande:

Nu var det ett tag sen du skrev men jag svarar ändå. Jag är utbildad flöjtlärare. Oavsett vilken sorts tvärflöjt du väljer är det samma fingersättning. Piccolaflöjt, flöjt, altflöjt och basflöjt. Rekommenderar inte att börja med blockflöjt eftersom det bara är ett fåtal grepp som är samma + att du missar hela munställningen. Du kan börja med att hyra en flöjt på en musikaffär istället för att köpa. Var bor du någonstans? Du kan inboxa mig om du vill ha tips på var du kan få tag på instrument och om du vill ta lektioner.

Fast tänk om det är just blockflöjt som ts är intresserad av?
  • klogu

Haha! Ja, det slog mig faktiskt lite senare. Då är det ju toppen att börja med just blockflöjt

Svar på tråden Flöjt-fråga