• SOL123

Namnändring?

Någon som vet hur lång tid det tar för att få en namnändring registrerad och hur det funkar om man mÅste skriva till någon instans själv förrutom Skatteverket? Eller ändras namnet överallt automatiskt?

• Svar på tråden Namnändring?
  • E466

Alla uppdaterar ju inte mot Skatteverkets register, så det är nog bra att ha lite koll själv och ha beskedet från Skatteverket till hands så att du kan bifoga en vidimerad kopia om det behövs.

• Tecken

Vilken typ av namn gäller det - förnamn eller efternamn? Pass, ID, kontokort etc måste du ansöka om/ändra själv.

• SOL123
    Tecken skrev 2011-09-10 19:45:05 följande:

Vilken typ av namn gäller det - förnamn eller efternamn? Pass, ID, kontokort etc måste du ansöka om/ändra själv.

efternamn
    hur ändrar man körkort?? vart ansöker man om det?
  • Tecken
    SOL123 skrev 2011-09-10 22:32:29 följande:
    efternamn
    hur ändrar man körkort?? vart ansöker man om det?
    Grundhandling till körkort kommer automatiskt med posten, så det behöver du inte ansöka om. Det är bara allt annat du måste fixa
  • SOL123
    Tecken skrev 2011-09-11 19:21:53 följande:
    Grundhandling till körkort kommer automatiskt med posten, så det behöver du inte ansöka om. Det är bara allt annat du måste fixa
    men när man ändrar ändras inte det via folkbokföringen då eller??
  • SOL123

läste någonstans att det kostar pengar att byta efternamn??? gäller det även om man byter tillbaka till sitt flicknamn o isf vad kostar det??

• cinnamoncream

Nej det kostar inte att byta tillbaka till sitt flicknamn, men om du ansöker om ett nybildat eller ett gammalt släktnamn kostar det ca 1800 kr, mins ej exakt. Det tar flera mån också att få det godkänt.
    Ska du ta tillbaka ditt flicknamn går det fort, och görs via skatteverket

• SOL123

Ingen som vet hur lång tid det tar innan namnet blir godkänt? En vecka? En månad?

• E466

Byter du namn helt via PRV?
    Annars gäller ju att namnet börjar gälla samma dag som man gifter sig t ex...

• SOL123
    E466 skrev 2011-09-13 21:00:27 följande:
    Byter du namn helt via PRV?
    Annars gäller ju att namnet börjar gälla samma dag som man gifter sig t ex...
    jag skrev ju att jag ska byta tillbaka till mitt flicknamn...jag har varit gift o ska nu byta tillbaka
  • E466

Åhå... det glömde jag bort... men då har du i alla fall merparten av dina gamla betyg och intyg utställda i det gamla namnet, det är ju en fördel...

Svar på tråden Namnändring?