• tvåbarnsmor89

    jävla sniglar.....

    Ja hur får man bort dem?
    Har inga växter har inte haft det på 5mån i akvariumet är ett 55L
    Har 2malar 5guppis 3neotetra (de andra dog som vi hade?) har massor av sniglar hur blir vi av med dem, tycker också att det blir skitigt hur snabbt som helst(sanden blir grön på några veckor... har komunalt vatten , har testat att koka sanden osv men ingen skillnad..)

  • Svar på tråden jävla sniglar.....
  • Lena

    Det gröna är alger, sniglar gillar alger.

    Du får mindre alger om du har växter. Man kan även få alger om man matar för mycket. Man får alger av för mycket ljus.

    Det finns fiskar och sniglar som äter sniglar.

    Sen är det mycket lättare att få ett stabilt akvarium med lite alger och friska fiskar om man har ett akvarium på 100l eller mer.

  • Takex

    Man brukar få in dom med växterna, dom är inte farliga eller dåliga för akvariumet men förökar sig som bara den. Jag plockar alltid ut dom när jag ser dom och har på så vis alltid lyckats hålla antalet nere, hittar väl max en i veckan. Det finns även snigelfällor som ska vara en bra hjälp om man har mycket, hjälper en att rensa ur lite.

  • Lena
    Philippa skrev 2011-09-12 12:51:13 följande:
    Köp prakbotia, de äter alla sniglar....
    Problemet är bara att de bör ha ett akvarium som är minst 200-300 liter för de blir 20-30cm långa.
  • Sale

    jag har en snäcka som äter sniglar, men mina singlar är mindre. Ett par milimeter i diameter typ.

  • Aluminium

    Instämmer helt ang. inköpet av Praktbotian. Hade själv samma problem en gång i tiden, köpte tre stycken och dom år som grisar. Visst växer fiskar efter utrymme, men det tar ändå ett antal år innan dom skulle bli 20cm, och innan dess är snigelproblemet löst ändå.

  • Lena
    Aluminium skrev 2011-09-19 07:33:14 följande:
    Instämmer helt ang. inköpet av Praktbotian. Hade själv samma problem en gång i tiden, köpte tre stycken och dom år som grisar. Visst växer fiskar efter utrymme, men det tar ändå ett antal år innan dom skulle bli 20cm, och innan dess är snigelproblemet löst ändå.
    Jag tycker dock inte att djur är slit och släng utan skaffar man djur ska man planera att ha dem hela deras livslängd. Det finns många mindre botior och andra djur som är lika bra snigelätare.
  • Aluminium

    Visst har du rätt i att fiskar inte är slit o släng, men har man haft akvarium ett antal år så byter man ju världsdel då o då. Större Sydamerikanska ciklider blir ju över 10år. Ser inget fel i att akvariehandlaren byter in dom när man köper nya fiskar.

  • Lena
    Aluminium skrev 2011-09-19 07:52:37 följande:
    Visst har du rätt i att fiskar inte är slit o släng, men har man haft akvarium ett antal år så byter man ju världsdel då o då. Större Sydamerikanska ciklider blir ju över 10år. Ser inget fel i att akvariehandlaren byter in dom när man köper nya fiskar.
    Nej men att planera för att behöva byta ut fiskarna snart är en helt annan sak. Det är inte alltid akvariehandlarna vill ta emot fiskarna.

    Jag tycker det är bättre att hålla sig till fiskar man kan behålla som tex pakistanbotior istället för praktbotior.
Svar på tråden jävla sniglar.....