• Mamma till Rasmus

VW Bora

Har blivit erbjuden att köpa en bora men har aldrig tidigare hört talas om denna modell, det är en årsmodell -99 TDI någon som har erfarenhet eller kan upplysa mig om det är en bra bil?
    Tänkt ha den som en andrabil
    Har en VW Touran TDI sen tidigare som vi är supernöjda med 

• Svar på tråden VW Bora
  • Mabaja

En jag gjorde lumpen med för ett gäng år sen hade en och han var nöjd så länge hans mamma inte hade kört den. Haha

• Mela78

Sålde nyligen vår VW Bora V5 -99. Var mycket nöjd med den som andra bil, fick tom plats med två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet! Skön och rolig att köra.

• Mela78
    Mamma till Rasmus skrev 2011-09-10 21:35:47 följande:
    Mela78: vad fick ni för den? Fick ett pris på 27000 kr är det bra?
    Hur långt har bilen gått? Ska ni köpa från bilhandlare eller privat?
    Håll koll på skicket på kamkedjan om bilen gått långt. Kan bli dyrt...

Vi fick 22 500kr, 16 000 mil. Några mindre fel som köparen var medveten om att behövde åtgärdas till en kostnad på ca 5 000kr.
  • Mamma till Rasmus

22000 mil har den gått och kamremmen var bytt vid 18.500 mil, det är privat. Ingen bilfirma alltså.

• Mela78

Maken tycker att priset verkar ok, kanske lite högt. MEN det är svårt att säga eg. beror väldigt mycket på skicket på bilen. Elektronik, styrleder (fullt rattutslag utan missljud), bromsar, läckage från under bilen (olja, kylarvätska) är några saker att vara observant på när det gäller Bora, vanliga fel och ger prutmån...

Barnvagn går i bagaget, men det kan vara en fördel att välja en mindre och lättare vagn. Inte så lätt packat i bilen som en kombi.

• Pixboy

Bora är i grunden en Golf med sedanlook. Säljs nu under namnet Jetta

• Taitas

Det är en bra bil! Ingen större vagn ryms i bagaget.
    Försök pruta ner priset :)

• Rabarbapuppa
    Pixboy skrev 2011-09-11 10:32:46 följande:
    Bora är i grunden en Golf med sedanlook. Säljs nu under namnet Jetta
    Jag äger något så udda som en Bora Variant. (d.v.s kombi) En 02'a.
    Den heter mycket riktigt Jetta på bakluckan, för det är en USA-import. (Det är först nu på senare år som modellnamnet Jetta har återkommit i Europa) 

Vad det är, är alltså som du säger en Golf Mk4 i grunden. Men som sagt, vanligtvis i sedanmodell.
    Jag skulle vilja påstå att Boran är lite bortglömd som modell tyvärr. Den är jättetrevlig. Kanske var det för att folk antingen ville ha Golf, eller en Passat. Då kanske inte konceptet Bora slog riktigt.

Min är som sagt en 02'a med 1.8T-maskinen på 180 hästar, fullutrustad, och med Automat.
    Eftersom vi har Passat 07' som familjebil, så har jag min Jetta/Bora som pendlarbil/andrabil.

Och jag har banne mig aldrig haft en bättre andrabil. Lagom liten o smidig, men ändå med ett vuxet beteende på vägen och en skön körkänsla. Jag är supernöjd.

/Puppa.

Svar på tråden VW Bora