• Kiicki

Kan mormor vabba?

Jag pluggar på heltid och är ensamstående förälder. Mitt barn ska på onsdag opereras. Jag kommer att vara med honom då. Men på torsdag och fredag måste jag några timmar vara i skolan. Min mamma säger att hon kan vabba dom 2 dagarna, jag har ingen aning om hur detta går till? Eller hur man går till väga?

Hjälp mig!  

• Svar på tråden Kan mormor vabba?
  • HannaNL

Om ditt barn är över 8 månader går det att vabba . Allt finns på fks hemsida

• FrkJenny

Pluggar du så kan hon inte vabba. För du har studiemedel och får ingen ersättning från försäkringskassan när du själv vabbar, väl?
    Man kan överlåta vabdagar till andra, men då måste man ha vabdagar att överlåta.
    Om pappan har rätt till vabdagar skulle kanske han kunna överlåta dagar till din mamma?

• Kiicki

Jag har studiemedel. Pappan har under sommaren gett mig hela vårdnaden och valt att flytta 50mil ifrån oss så han finns inte här och kan närvara.

Barnet är 2år 9månader. Jag har aldrig vabbat. Därför är jag helt ovetande vad det gäller att vabba.

• FrkJenny

Har du någon SGI?

"Studerande föräldrar utan SGI kan inte få någon tillfällig föräldrapenning. Det är studiemedel som gäller. Att överlåta vården och den tillfälliga föräldrapenningen till någon annan är inte heller möjligt. Den studerande föräldern måste alltså klara sina poäng för att få fortsatt studiemedel oavsett om barnen är sjuka."

http://www.saco.se/templates/StandardPage.aspx?id=2652&epslanguage=SV

Jag kan dock inte riktigt räkna ut vad som gäller med överlåtande av dagar om du har SGI:

"Förvärvsarbetande föräldrar behöver enbart intyg från 8:e dagen och följande dagar. För studenter gäller andra regler. Du skall anmäla till Försäkringskassan att barnet är sjukt. CSN kräver läkarintyg från första dagen för att du ska kunna tillgodoräkna dig den tid du förlorar på att vara hemma med sjuka barn. Var noggrann och kontrollera att du har fått rätt intyg på vårdcentralen. Läkare ger gärna ett intyg på de kommande dagarna men förstår inte alltid att du även behöver ett intyg på de dagar du redan varit hemma, eftersom det inte är andra än studenter som behöver denna typ av intyg.

Den tillfälliga föräldrapenningen kan du inte få baserad på din vilande SGI utan denna baseras på din faktiska inkomst vid ansökningstillfället dvs. bidragsdelen av dina studiemedel. I praktiken fungerar det dock så att om du behöver vara hemma från dina studier med sjukt barn förutsätts du fortfarande klara dina poäng för att fortsatt få studiemedel."

• Kiicki

Men mitt sgi, är väl de som är min akassa? Jag har levt på akassa under sommaren. Har jag pga de rätt att vabba? Jag ska inte vabba på onsdag, jag har inga lektioner jag måste gå på då. Men jag måste till skolan torsdag och fredag, därför min mamma ska vabba, om hon nu kan de. Så jag kommer ju aldrig vara frånvarande från skolan så att jag måste raportera det till csn.

"Studerande föräldrar utan SGI kan inte få någon tillfällig föräldrapenning. Det är studiemedel som gäller. Att överlåta vården och den tillfälliga föräldrapenningen till någon annan är inte heller möjligt. Den studerande föräldern måste alltså klara sina poäng för att få fortsatt studiemedel oavsett om barnen är sjuka."

Men förstår jag det rätt så har jag sgi och alltså kan jag då överlåta vabbandet på min mamma och hon får ersättning för de dagar hon är hemma? Ursäkta att mitt inlägg blir rörigt men jag är som sagt nollställd i detta.     

• FrkJenny
    Kiicki skrev 2011-09-10 23:05:26 följande:
    Men förstår jag det rätt så har jag sgi och alltså kan jag då överlåta vabbandet på min mamma och hon får ersättning för de dagar hon är hemma? Ursäkta att mitt inlägg blir rörigt men jag är som sagt nollställd i detta.     
    Som jag skrev kan jag inte riktigt räkna ut vad som gäller med överlåtande av dagar om du har SGI. 

Har du uppfyllt villkoren för att få a-kassa kan det hända att du också arbetat upp en SGI, men det är inte nödvändigtvis så eftersom det ena inte har med det andra att göra. Det kan du bara ta reda på hos försäkringskassan. Med andra ord är det bara de som kan ge dig ett riktigt svar. 
  • Kiicki

Tack för hjälpen. Jag ringde fk och min mamma får vabba. Det hade inget att göra med mitt sgi. Det ända som va, va att jag inte får va hemma när hon vabbar och det är jag självklart inte.

Svar på tråden Kan mormor vabba?