• Tazzme

Vilken blöja på natten? Tyg eller engångs?

Vi har en son som är 3½ vecka gammal och vi har, i princip, använt enbart tygblöjor på honom (ImseVimse). Igår natt så sov han för första gången nästan hela natten, det var väl typ 6 timmar han sov i ett sträck. Hans blöja var jättevåt då han väl vaknade och det hade läckt igenom så det var lite kissvått i vaggan.

Dels är det ju inte så kul att kanske behöva byta lakan varje dag, för att det kommer kiss i vaggan, och dels så är det ju knappast bra för honom att ligga i en så våt blöja i flera timmar.

Så vad gör man? Om han nu en gång sover hela natten igenom så vill jag ju inte väcka honom för att byta blöja. Men om tygblöjorna inte riktigt klarar av en hel natts kiss... vad göra?
    Är det kanske bättre att använda engångsblöja på natten då?

Det är ju dels en ekonomifråga, varför vi använder tygblöjor, men också med tanke på miljön. Men om lillen får irriterad hy och utslag etc. för att han ligger för länge i för blöta blöjor så kan jag ju ra tänka mig att använda engångsblöja på nätterna. Det är ju ändå bara frågan om en blöja per dygn. Dessutom har vi ändå använt engångsblöjor om vi åkt bort nånstans, vill ju inte gärna släpa omkring på våta tygisar på stan typ.

Men ja.... "ryms" det mer kiss i engångsblöjorna? Klarar dom en hel natts kiss utan att läcka, och också kännas torrare mot hans hud?

• Svar på tråden Vilken blöja på natten? Tyg eller engångs?
  • Milla10

Vi har bara erfarenhet av engångs, så tygblöjans kapacitet lämnar jag till någon annan att besvara. Vi har kommit fram till att pampers fungerar bäst för oss om natten och libero på dagen. De har aldrig läkt för oss  och de rymmer mycket vätska!! Pampers blir mjuk när den fylls, vilket jag tror vårt barn tycker är skönare om natten än libero. Däremot funkar den senare, bättre på dagen då den känns fastare och inte lika våttyngd om du förstår vad jag menar. Båda håller honom torr så där hittar vi ingen skillnad.  Vi har inte testat så många andra märken, förutom Willy's, men de läkte tyvärr för oss. =( 

Charlie 101008
  • sahara sahara

Vi började med engångs på natten vid 3-4 månader när hon började sova hela nätter. Dels för att hon skulle slippa ligga med vått tyg mot huden - engångs suger ju bättre - och dels för att tygblöjan blev så stor med inlägg att det såg så obekvämt ut att sova på rygg med den där klumpen under rumpan.

Vi har kört Libero hela tiden, och ja, de klarar en hel natts kiss (har läckt kanske tre gånger totalt). De är fortfarande lite fuktiga på ytan på morgonen, men inte så som tygblöjorna.

Däremot har vi haft tygblöjor även "ute på stan" - när vi hade vagnen att stuva påsen med använda blöjor i. Bar vi hade vi oftast engångs för att få lättare packning.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Tazzme

Tack för er svar! Vi köpte ett paket Pampers/Libero (minns faktiskt inte vilket) tidigare i veckan så jag ska testa engångs inatt då ni menar att de håller tätt hela natten Glad

Ang. engångs vs. tyg "på stan" så har vi hittills gjort så att han fått ha på sig engångs och så har vi haft med både engångsblöjor + en tygis. Om vi bytt blöja så att vi räknat med att det varit sista bytet innan vi kommit hm så har vi satt på tygisen, annars använt engångs. Knappast är det ett så stort bekymmer att bära omkring då ett par kissiga tygisar, men ja... vi har nu bara inte gjort så (än?).

Svar på tråden Vilken blöja på natten? Tyg eller engångs?