Vilken blöja på natten? Tyg eller engångs?
Vi har en son som är 3½ vecka gammal och vi har, i princip, använt enbart tygblöjor på honom (ImseVimse). Igår natt så sov han för första gången nästan hela natten, det var väl typ 6 timmar han sov i ett sträck. Hans blöja var jättevåt då han väl vaknade och det hade läckt igenom så det var lite kissvått i vaggan.
Dels är det ju inte så kul att kanske behöva byta lakan varje dag, för att det kommer kiss i vaggan, och dels så är det ju knappast bra för honom att ligga i en så våt blöja i flera timmar.
Så vad gör man? Om han nu en gång sover hela natten igenom så vill jag ju inte väcka honom för att byta blöja. Men om tygblöjorna inte riktigt klarar av en hel natts kiss... vad göra?
Är det kanske bättre att använda engångsblöja på natten då?
Det är ju dels en ekonomifråga, varför vi använder tygblöjor, men också med tanke på miljön. Men om lillen får irriterad hy och utslag etc. för att han ligger för länge i för blöta blöjor så kan jag ju ra tänka mig att använda engångsblöja på nätterna. Det är ju ändå bara frågan om en blöja per dygn. Dessutom har vi ändå använt engångsblöjor om vi åkt bort nånstans, vill ju inte gärna släpa omkring på våta tygisar på stan typ.
Men ja.... "ryms" det mer kiss i engångsblöjorna? Klarar dom en hel natts kiss utan att läcka, och också kännas torrare mot hans hud?