• Hyperduttan

Tvätta Ikea ektorp sofföverdrag (kemtvätt) i maskin ist?

Desperat! Kan jag tvätta IKEAs Ektorp soffklädsel (Svanby Beige) i maskin ist för kemtvätt? Och såna fall hur? 30 grader? 40? Någon som testat? Vad kan hända? Krymper det? Blir det missfärgat? Går det sönder? Eller vad?

Min kära (not) hund har smygit sig upp då jag var på toa och dragit runt med BAJS under tassarna!!!!!!!!!!

Ahhhhhhhh (hundskrälle!!!!) 

• Svar på tråden Tvätta Ikea ektorp sofföverdrag (kemtvätt) i maskin ist?
  • aussiemia

Vi tvättade det i 40 grader och hängde upp det för att torka. Det blev lite skrynkligt och därmed lite svårare att få på igen, men inte värre än att man med lite svordomar klarade det Glad

• Eleonor01

Jag tvättade min beige klädsel förra helgen. Tror det stod 40 grader. Kolla på lappen i klädseln

• Hyperduttan

Det står kemtvätt, är den lite dyrare ljusbeiga. Tror det kostar ca 3500 att köpa (?)

Men lite våld har jag fått köra med tidigare på de vita överdraget (har ej kvar så kan inte byta fast vitt å shit passar ju inte heller ;) ) så då är det ju värt det!

I värsta fall får vi väl köra 2,5 tim enkel väg för att köpa ett svart.

Jag tror jag chansar med kuddarna iaf, får nog inte in det andra i våran maskin... hmmm...

Tack för era svar!!!

(Fler får gärna svara!!!) 

• Supermamman71

Sätt på det direkt efter tvätten när det e blött För de krymper lite och blir ett helvete o få på om det får torka.  Tvättade min förra helgen med...

• Hyperduttan

Zussa: ohhhh bra tips! Kan man låta det halvtorka? Tänkte det borde ju vara ganska sjöblött direkt efter... kanske inte golvet gillar :-O (blir dyrt att byta golv hehehe)

• Lyckligajag78

Precis sätt på den direkt när den är nytvättad så blir det allra bäst. Det torkar ändå och du slipper massa svordomar

• Hyperduttan

Okej då gör jag så. TUSEN TACK FÖR TIPSEN!!!! :P

Har en till fråga, brukar ni impregnera? Tänkte det är ju lättare kanske att hålla (NORMALA) fläckar borta då?  

• zingoalla

missade helt att klädslarna skulle kemtvättas köpte 2 olika o trodde det var en bra soffval just för att det var tvättbar klädsel.
    Ivilket fall så har jag handtvättat 2 dynor då dottern kissade i soffan o det gick bra

• Eleonor01

Du behöver inte alls sätta på den når den e blött! Inga problem att sätta på klädslen igen

• anka11

Vi har två klädslar och tvättar dem hemma i tvättmaskinen. Har inte upplevt att det skulle vara jobbigare att få på klädseln efter tvätt än när den var ny.

• AnnaJosefine

Ektorp sofföverdrag.. Kemtvätt!? Jag tvättar det alltid i 60grader. Ibland med vanish också..

• Husis

Har du någon kompis som bor i hyreshus med matt-tvättmaskin? Blir inte så ihopklämt då.

Det är ofta för att det är för stort och har vaddering på baksidan, som det ska kemtvättas.

Skoncentrifugering är det som gäller, alltså på lågt varvtal. 

• Hyperduttan

Tusen tack för alla tips :)

Jag har börjat tvätta dynor nu och hips vips dom ser som nya ut, trädde på dem direkt och dom är inte dyblöta som jag trodde dom skulle bli! åh vilken lättnad att slippa springa till kemtvätten!!!! :) 

Svar på tråden Tvätta Ikea ektorp sofföverdrag (kemtvätt) i maskin ist?