• Monalisan

varför bajsar dom i fostervattnet?

funderar lite över saker som händer under förlossningen av min dotter.

När mitt vatten gick så hade hon bajsat i det och jag blev livrädd men dom sa att det va normalt att dom gjorde det men att hon kanske va lite stressad.

är det verkligen normalt? vad beror det på? och kan dom få några men av det??

• Svar på tråden varför bajsar dom i fostervattnet?
  • Snubbelfot

normalt och normalt, vanligt är väl ett mer passade ord, men det beror ofta på att barnet inte mår så bra är stressat osv... Vår son hade oxå bajsat i vattnet och på honom sög de luftvägarna på så att man inte andas in något bajsvatten, sedan höll de även koll på andning och temp på BB första dygnet för att se så att han inte hade fått i sig något vatten och isåfall utveckalt en infektion. Det är väl ungefär det som kan hända.

• Nyfiken gul

en del barn blir stressade av förlossningen och kan bajsa under själva förlossningen eller strax före...

det sägs att det oftast händer i samband med "tvingade" förlossningar, dvs igångsättningar.. Men jag har inte sett någon fakta om det, men kan mycket väl vara troligt....

• jojjo113

Normalt är det ju inte och det kan leda till komplikationer... Min pojke bajsade i sitt vatten och han hade hotande syrebrist just för att de bajsar om de blir stressade.. Och som föregående sa, det kan leda till infektioner om de sväljer det osv..

Men det var konstigt att de sa att det var normalt...

• Monalisan

ja det var en igångsättning. Dom tog hål på hinnorna. Jag var själv inne på rummet när det började forsa brun vatten. Gu va rädd jag blev o ringde på en sköterska. Hon sa bara Ojdå o torka upp det. Ser du inte att det är brunt sa jag JO åså gick hon.
    Började ju grina o då kom pojkvännen in o vi ringde igen o en annan sköterska kom. Hon sa då att det va som det skulle o hon kanske va lite stressad.
    Det är först nu så här långt efteråt som man börjar tänka på allt o kan bearbeta förlossningen ordentligt.

• Teskedsmamman

När de tog hål på hinnorna var det inget bajs i vattnet, men när han sedan kom ut hade han bajsat men det berodde på stressen utav tången och att han mådde mindre bra efter varje värk.

• jojjo113

vimsa -- Vad konstigt av dom att inte reagera på det.. När min pojke hade bajsat i vattnet så tillkallades läkare...

• Monalisan

tycker hela den förlossningen va läskig då jag o sambon lämnades ensama nästan hela tiden! fick själva springa ut o ropa på dom att nu kommer faktiskt bebisen o det va tur för 5 minuter senare föddes hon. otroligt nonchalanta. visst det va semestertider men vadå???? dom är väl där för vår skull?

• jojjo113

Ja man tycker det
    Men som sagt, så är det konstigt att säga att det är normalt, för det är det inte.. Vanligt ja, men normalt nej.. Det är ju ett tecken på att något är fel oftast..

Var det med andra barnet det hände?

• Monalisan

jojjo: japps andra barnet va det. det va jättelugnt på specialförlossningen den dagen så man undrar ju va dom gjorde igentligen. Well well.....

• nina80

Min barnmorska berättade att ungefär hälften av alla bebisar har bajsat i vattnet och ungefär hälften har navelsträngen runt halsen. Bara för att det är så, så behöver det inte vara någon fara.

Min tjej hade bajsat i fostervattnet och hon mådde jätte bra även om hon hade svalt lite vatten.

• Snubbelfot

"Faran" (dvs risken för infektion) ligger inte i om barnet sväljer vattnet som det bajsat i, utan om det inhalerar det (andas in) i samband med att barnet kommer ut och drar sitt första andetag, då förligger risk för mekoniumvatten i lungorna och således infektion (kemisk lunginfektion)

• Snubbelfot

kemisk lungINFLAMMATION ska det natruligtvis stå

Svar på tråden varför bajsar dom i fostervattnet?