• Lillaembryot

Hur länge ska man äta folsyra?

Har hört att man ska äta fram till slutet av vecka 12, stämmer det?
    Hur länge åt ni?

Är gravid i v. 11+6

• Svar på tråden Hur länge ska man äta folsyra?
  • La Lola

Från kostråden:
    "Alla kvinnor som kan tänkas bli gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och din blodbildning."

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Jag åt genom hela graviditeten eftersom jag visste att jag inte fick i mig den folsyra som behövs genom kosten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • krillelkpg

Min sambo åt till vecka 16 för då var dom slut

• La Lola
    krillelkpg skrev 2011-09-11 11:23:17 följande:
    Min sambo åt till vecka 16 för då var dom slut
    O köpa mer gick inte?
  • tekoppen

Min barnmorska sa att de nya råden var att äta hela graviditeten igenom för blodbildningens skull.

• La Lola
    tekoppen skrev 2011-09-11 11:26:16 följande:
    Min barnmorska sa att de nya råden var att äta hela graviditeten igenom för blodbildningens skull.
    Det är nog inget nytt råd eftersom det har stått i kostråden i flera år nu.
  • krillelkpg

Jo men hon behövde inte äta mer så vi gick bara efter barnmorskans råd. Hon ville inte ta dom mer heller för hon har svårt att svälja tabletter och höll på att spy varje gång

• La Lola
    krillelkpg skrev 2011-09-11 11:29:27 följande:
    Jo men hon behövde inte äta mer så vi gick bara efter barnmorskans råd. Hon ville inte ta dom mer heller för hon har svårt att svälja tabletter och höll på att spy varje gång
    Ok.
  • Lillaembryot

Tack för svaren! Får se vad min nya BM har att säga om mig.
    Har järnbrist så troligtvis får jag fortsätta med folsyra med :)

• tekoppen
    La Lola skrev 2011-09-11 11:27:14 följande:
    Det är nog inget nytt råd eftersom det har stått i kostråden i flera år nu.

Visste jag faktiskt inte. Förvånad Kan inget om graviditeter, väntar bara barn nummer fem just nu. Tungan ute

Fast jag tillhör också skaran som nästan spyr varje gång en tablett ska ner, så jag kanske får selektiv hörsel under graviditeten och bara gör det som är allra nödvändigast. Flört

• La Lola
    tekoppen skrev 2011-09-16 08:38:19 följande:
    Visste jag faktiskt inte. Förvånad Kan inget om graviditeter, väntar bara barn nummer fem just nu. Tungan ute

Fast jag tillhör också skaran som nästan spyr varje gång en tablett ska ner, så jag kanske får selektiv hörsel under graviditeten och bara gör det som är allra nödvändigast. Flört
    Hihihi

Då kan det bero på det.
Svar på tråden Hur länge ska man äta folsyra?