• Icis86

Tips på maträtter att äta mitt i veckan ?

Hej Alla !

I vår familj handlar vi en gång i veckan (oftast söndagar) och vi skriver alltid veckomenyer med maträtter som räcker i 7 dagar.
    Om ni gör likadant som jag vet ni säkert att det ofta dyker upp samma maträtter då och då.  
    Nu skulle jag vilja ha lite nya tips om bra och enkla maträtter som man orkar göra efter en dag på jobbet och hämtning av barn på dagis !

Har ni något att dela med er ??

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Tips på maträtter att äta mitt i veckan ?
  • zika

Kycklingsoppa: Kyckling i bitar, purjo, morötter, små pasta (vi brukar köpa små små bokstäver från italienska affären), kyklingfond, sockerärter. Tar lite av de grönsaker jag har hemma. vi kallar det för bokstavssoppa

Jag gillar att ha hemmagjorda "halvfabrikat". Ex gjorde jag 5 liter tomatsås när det fanns riktigt billiga tomater och frös in i små förpackningar. Bara att tina och ha som det är till pasta eller hälla över stekt köttfärs eller till gratäng etc
    Egna hemmagjorda fiskpinnar, chicken nuggets och sånt brukar jag ha i frysen

Älskar att göra gratänger och grytor. Har inga recept för jag tar det jag har hemma...

favorit just nu är "kinagryta": Stek strimlat fläskött eller kyckling. i med morötter, paprika och purjo i bitar, champinjoner, sockerätor eller vad man vill. Kalvfond, chilipulver, salt, peppar och sen redning av vatten och potatismjöl. Barnen tycker  det smakar som på kinarestaurangen och man kan ju ha i cashewnötter om man vill. Fort går det att göra denna

Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • MeijaMaria

www.recepten.se

gå in på luncher så kan du hitta följande, de är några av mina favoriter

tacopajen

makaronilåda

köttfärsbiffar med morot

kassler och rislåda

gulaschsoppa

biffgryta

• ullebulle74

Korvstroganoff är super, går snabbt med pasta. Ungspannkaka, Korv m. bröd. Spagetti m. köttfärssås. Pyttipanna m. ägg. Egen pastasås med kycklingfilé. Finns jätte mycket som är enkelt och går snabbt att göra. Men i bland får man bara en blackout när det gäller vilken mat man ska göra. Lycka till...

• LilleLena

Vad brukar ni göra för mat? Lättare att ge tips om man vet vad ni redan gör,så slipper det bli samma :)

• Icis86

Vi äter inte helfabrikat:
    Alltså varmkorv, fryst pytt, fiskpinnar m.m

Utan vi äter mycket grönsaker, kött och fisk. Min sambo tränar mycket så vi äter mycket rent kött.. (Typ biff)

• mandelblomma

min blogg har mycket sån mat, mat från grunden men på ett rätt lätt sätt.
    Mycket grönsaker, en del helt vegetariskt, men helt kött och kyckling också.
    Många av rätterna är sånt man med fördel kan göra någon dag innan och ta fram, ex de italienska köttbullarna med parmesan i hemkokt tomatsås som serveras med pasta.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/italienska-parmesankottbullar-i-het.html
    fiskrecept på en kvart.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/blek-lax-i-folie-med-vitt-vin-lime-och.html
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/chevreoverbakad-lax-i-ugn-med-ringlad.html
    hel kyckling i ugn med massa grönsaker och potatis med fetaost och honung.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/febrig-kyckling-i-ugn-med-fetaost-och.html
    eller kyckling med allt i lergryta som sköter sig själv
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/det-har-en-repis-kycklign-i-lergryta-nu.html

Titta gärna in och lämna gärna ett avtryck om vad du tycker/läser efter något recept. Alltid kul med feedback!
     :)

• Icis86
    mandelblomma skrev 2011-09-11 16:13:00 följande:
    min blogg har mycket sån mat, mat från grunden men på ett rätt lätt sätt.
    Mycket grönsaker, en del helt vegetariskt, men helt kött och kyckling också.
    Många av rätterna är sånt man med fördel kan göra någon dag innan och ta fram, ex de italienska köttbullarna med parmesan i hemkokt tomatsås som serveras med pasta.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/itali...
    fiskrecept på en kvart.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/blek-...
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/chevr...
    hel kyckling i ugn med massa grönsaker och potatis med fetaost och honung.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/febri...
    eller kyckling med allt i lergryta som sköter sig själv
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/det-h...

Titta gärna in och lämna gärna ett avtryck om vad du tycker/läser efter något recept. Alltid kul med feedback!
     :)
    Ska absolut gå in ! Tack så mycket för tipset!!!!
  • Icis86

Tack för svaren..
    Denna veckan blev det

SÖNDAG : Ryggbiff med bakpotatis och fetaostcreme

MÅNDAG:CITRONKYCKLING M OLIVER OCH TAGIATELLE

TISDAG: RÖDSPÄTTA MED POTATIS OCG REMULADSÅS

ONSDAG: KALKONPASTA

TORSDAG: BIFF DIJON

FREDAG: SPARRISSOPPA MED BACON OCH BRUCHETTA

• Jkpg Deluxe

Potatis/purjolöksoppa

Ugnspannkaka med fläsk eller bacon i

Djungelgrytan (sök på arla.se)

Korvstroganoff (rutiga kokboken)

Kycklingwok

Panerad fylld skinkschnitzel (är ost och skinka i mitten)

Kall pastasallad i olika varianter (tonfisk, skinka, kyckling)

Tomatsoppa

Spenatsoppa

Kasslergratäng

Tacopaj

Fylld kycklingfilé

Fiskburgare

Svar på tråden Tips på maträtter att äta mitt i veckan ?