• Nikhita

Hur känns förvärkar?

Kan de vara annorlund afrån person till person?
    Alltså gör det bara ont på ett ställe eller vart i kroppen kan man känna av värkarna?
    Kan ni beskriva lite?

Jag har inga känningar och försöker inte känna efter heller Är bara nyfiken..

• Svar på tråden Hur känns förvärkar?
  • Lilla Smurfan

Jag visste inte heller vad förvärkar var förrän nu... har fött 3 söner och inte haft några som helst förvärkar förrän vid denna graviditeten.
    Det känns som ett spännband stramar i nedre delen av buken i ca 10-15 sekunder och sen släpper det... molande mensvärk kanske man kan beskriva det som... det kan stråla ut i korsryggen oxå. Väldigt likt riktiga förlossningsvärkar i första skedet av en förlossning bara det att de är kortare och inte lika "skarpa".
    Kan inte beskriva bättre än så.

• Jennski

Jag känner samma känsla som de andra som svarat. Mensvärk i nedre delen av magen och ibland ryggen. Men de gör inte direkt ont utan det känns snarare bara obehagligt...detta är min första graviditet så jag trodde först att det var på gång, men nejdå...ingen bebis ännu.
    Är i vecka 39...detta började i vecka 38

• wellah

mina förvärkar känns inte, däremot syntes dom då vi kollade på förlossningen idag med kurva.... haha jag som trodde min kropp inte funkade...

/wellah bf+11

• Vofflis

Jag har också fått förvärkar (tror jag). Jag är i v.39 och de började för några dagar sedan. Om det är förvärkar så tycker jag att det känns som sammandragningar som gör ont i krosryggen och som ett bälte runt magen. Jag brukar få ont ibland när t ex reser mig och ibland kan de komma spontant.
    Vet inte riktigt om det är förvärkar i för sig, men ont gör det iaf.

• glasbubblan

Mina sammandragningar gör inte ont utan känns mest bara som att hela magen blir hård och att det spänner runt omkring. Gör inte ont alls dock. Molvärken känner jag kanske av nån gång i vecka eller så, men hade så oftare i början/mitten av graviditeten. I mitten vet jag att jag frågade min BM vad molvärken kunde vara för något. Hon frågade om livmodern blev hård samtidigt, men det blev den inte och då sa hon att hon inte hade en aning om vad molvärken var för något... Gissar att det kan vara extremt individuellt hur en sammandragning/förvärk känns.

(Är i v. 38)

Svar på tråden Hur känns förvärkar?