• Kakmonstret

Skällande hundar

Jag behöver lite hjälp från er hundägare.
    Det är så att vi bor i lägenhet och har fått en ny granne som har en schäfer, vet inte hur gammal. När ägaren inte är hemma så skäller hunden varje gång någon går i trappen. Man kan inte öppna en dörr utan att den börjar. Så jag undrar hur jag på ett snyggt sätt påpekar detta för ägaren och har något bra svar på frågan "vad ska jag göra åt det?".

Någon som vet något bra sätt att lära hunden att inte skälla? Dessutom tror jag att hunden är ensam rätt mycket på dagarna, hon (ägaren)kommer inte ens hem och rastar hunden på lunch.

Kram på er.

• Svar på tråden Skällande hundar
  • princess of woolfs

Ägaren kanske tycker det är bra att få reda på att hunden skäller, hon kanske inte vet om det? Här brukar vi grannar fråga varann ifall våra hundar skällt - alla utom vår närmaste granne som är lite knepig och vars hund verkligen alltid skäller så fort en dörr öppnas, men d vet grannen om. Ibland studsar han mot dörren samtidigt(hunden alltså, inte grannen )
    Att hunden skäller kanske beror på att de inte bott där så länge, kanske fortfarande känns lite otryggt på nytt ställe, eller inte trivs med att vara själv?
    Ja, jag har inte så många tips, men jag tycker att om det stör dig med hundens skällande ska du prata med grannen om det!

• Upptagen

Jag skulle vilja få reda på om min hund skällde när jag inte var hemma. Nu tror jag inte att hon gör det, bara ifall att hon hör riktigt konstiga ljud. Men jag skulle INTE ta illa upp om någon granne berättade det för mig, snarare bli glad att de säger det så att jag har en chans att göra något åt det.

Du kan ju säga det på ett trevligt sätt och säga att du trodde att de kanske ville veta att hunden skäller när de är borta, att den verkar lite orolig?

• Nallemajatjejen

Hmm knepig fråga det där... Finns nog en risk att hundägaren tar illa vid sig men jag tycker nog ändå att du ska säga till...

Det finns en sorts halsband som man kan ha på hunden som när hunden skäller sprutar ut en liten dusch med citrusdoft. Hundar brukar vanligtvis ogilla detta och kopplar då samman att skällandet innebär den äckliga doften. Några jag känner fick testa detta då deras grannar klagade på att hunden skällde när de (hundägaren) fick gäster. Det funkar men om det är så just mot hunden det vet jag inte...

Vad gäller hundens ensam hemma tror jag dessvärre att de är ganska vanligt att hundar lämnas en hel arbetsdag. De flesta som jobbar har ju trots allt ett jobb också. Personligen tror jag att det viktigtaste är att man aktiverar hunden ordentligt när man väl kommer hem om man är tvungen att lämna den "hela" dagar.

Lycka till!

• Upptagen

Oj, såg att du undrade hur man kunde lära hunden att inte skälla. Det viktiga är ju att ta reda på VARFÖR hunden skäller. Och oftast beror det ju på osäkerhet... och då gäller det att träna och träna! Lämna hunden korta stunder i taget, och sedan längre och längre...
    Tycker man ska ensamträna sin hund innan man sätter in åtgärder som citronhalsband m.m. Och helst ska man träna hunden redan när den är liten, men det är ju lite svårt i det här fallet.

• Polgara

Jag skulle vilja veta om min hund skäller.

Det kan ju vara olika orsaker till att hunden skäller: ni sa att hon nyss flyttat dit, då kan hunden skälla för att den inte känner igen alla ljud och så än. Sen kanske den inte har fått riktig träning i att vara hemma själv. Det kan vara många olika orsaker, men jag tror ni snällt kan påpeka att hunden skäller.

Sen kan ju ingen annan än hundägaren träna hunden att inte skälla...

Alla hundar mår heller inte dåligt av att vara hemma många timmar själv.
    Vår klarar sig ypperligt, beror lite på hur tränade dom är för det och hundens egen läggning (sas)...

• Bettan M

Hej!

Min hund skäller när jag inte är hemma, då han hör andra och vill ut till dom och gosa...
    Ja du läste rätt, jag har en bebis till hund som är sällskaps sjuk *skratt

Min grannar brukar tala om om Putte har skällt mycket nån dag osv.
    Och det tycker jag är suveränt.

Jag kan ju inte veta nått om ingen säger nått till mig, så jag tycker att du ska prata med grannen, det kan ju vara väldigt uppskattat.

Och eftersom ni bor så nära, så är det ju jätteviktigt att kunna bo bra, även för dig.

Lycka till kram Bettan

• Camilla K

JAg tycker du skall berätta för ägaren att hunden skäller.
    De flest hundägare tar inte alls illa vid sig utan tycker det är bra att få veta.
    Kanske 'är det så att ägaren börjar ta hunden med sig.
    Berätta du

• Glittertrollet

Prata med grannen, min vovve var så duktig här hemma, trodde vi. Tills våra grannar berättade att han grät jättemycket när han blev ensam. Den lilla filuren satt tyst och lyssnade han hörde när vi gick, och när vi kom hem och då var han tyst som en mus.
    Vi har numera hundvakt när vi jobbar och ibland följer Wilde men husse på jobbet och jobbar lite.. Jag uppskattade att grannarna pratade med oss istället för att muttra bakom ryggen och prata strunt och klaga. Vi viste ju inte att filuren satt och avlyssnade oss när vi smög och lyssnade efter honom...

• Nane

Visst ska du berätta för grannen. Jag skulle uppskatta om någon berättade att mina hundar skäller då de är ensamma.

Men jag tycker att det är hemskt att hunden får ligga ensam hela dagarna. Om man inte har tid med hund så ska man ingen ha.

• Kakmonstret

Tack för alla svaren. Ska försöka få tag på grannen.

• Glad i hågen

Jag skulle absolut inte ta illa upp om mina grannar (när jag bodde i lägenhet, nu bor vi på vischan) sa att hunden skällde. Jag frågade faktiskt själv om de hörde något av hunden om dagarna, men fick då till svar: "Va? Är det hunden hemma om dagarna?"

Den hunden var en finsk spets som annars är ökänd för sitt bjäbbande. Vi tränade bort "dumskällandet" (i skogen när han jagar måste han ju få skälla, men inte sådär) med vatten. Min kille gömde sig med en vattenspruta och varje gång hunden skällde fick han en duschstråle på sig. Han fattade inte varifrån det kom utan bara att det blev obehagligt när han skällde.

En schäfer har väl annars en del vaktinstinkt i sig och om han tror att det är han som ska vakta lägenheten är det kanske där ägaren måste börja, genom att lära hunden at den inte behöver bry sig. Är hunden trygg med att ägaren är den som välkomnar gäster och vaktar huset så brukar det vara ganska lugnt. Fast det är kanske lättare sagt än gjort.

Det du kan fråga ägaren är om det är något ni kan göra för att den ska sluta skälla. Jag hade t ex tyckt det var jättebra om en granne kunde tänka sig att ge en vattendusch genom brevinkastet när min hund skällde, eller när vi bor som nu, om hunden smiter från gården vill vi ju gärna att den ska sjasas iväg och fyas om den kommer till nån annan, inte tas emot med godis och stora famnen.

Men det är väl olika.

Svar på tråden Skällande hundar