• venice
    Äldre 11 Sep 15:59
    16921 visningar
    14 svar
    14
    16921

    Ersättning familjehem/juridik

    Kära människor på familjeliv

    Detta gäller inte mig, utan det är så att två barn (ena på förskolan, andra i lågstadiet) blev flyttade från sina föräldrar för att bo hos mostern, och mosterns familj (i samma kommun).

    Mostern fick lite pengar för att köpa möbler och inreda ett rum. Men har ej fått någon ersättning. Barnen går inte så långa dagar på förskola/skola, så mostern kan inte rycka in som vikarie i sitt omsorgsarbete (som hon tidigare har gjort, arbetsgivaren vill att man kommer 8.00-17.00, annars får det vara).

    Kommunens socialförvaltning vill inte ge ersättning. Nu är jag inte helt säker på vilken ersättning hon har (barnbidrag, underhåll eller så).

    Men vilken ersättning har man rätt till när man är familjehem (?) fosterhem (?).

    Är det: Barnbidrag, Underhåll (1273?, föräldrarna kan nog inte betala, de har inget arbete, men det är inte därför barnen placeras).

    Något schablonbelopp? Ersättning per dygn?

    Alla svar och infallsvinklar är uppskattade!

  • Svar på tråden Ersättning familjehem/juridik
  • Äldre 11 Sep 19:39
    #1

    Det brukar vara "lön" som är lite olika beroende på kommun, men runt 3-4000:-/barn. Sen en omkostnadsdel på 3000:-/barn. Det är om man är familjehem, vilket jag antar att  mostern är. Och sedan barnbidraget.

  • Anonym
    Äldre 11 Sep 22:11
    #2
    Cocostopp skrev 2011-09-11 19:39:34 följande:
    Det brukar vara "lön" som är lite olika beroende på kommun, men runt 3-4000:-/barn. Sen en omkostnadsdel på 3000:-/barn. Det är om man är familjehem, vilket jag antar att  mostern är. Och sedan barnbidraget.
    Det finns en sida om just ersättningar!
    Arvodet gäller per barn och beoende på vad det är för "svårighetsgrad" på själva placeringen och med det menas inte bara barnets problematik utan allt nät runtomkring.
    Är det mycket problem runt bio föräldrar och umgänge så kan arvodet höjas.
    per barn brukar det ligga på 4.500-11.500 per månad och så skatt på det.Dom flesta jag känner har ett arvode på ca 6.500-9.500 per månad.
    Sen tillkommer omkostnad på det ooch det beror på hur gammlat barnet är, upp till 12 år är en omkostnad och över 12 år är en annan men mellan 3.000-4.300 och det är skattefritt.
    Rese ersättning är inte ett måste att betala ut till ett famijehem, till jourhem måste det göras men inte till ett familjehem då barnen anpassas efter familjens boende,avstånd,intressen och aktiviteter.
    Men Ts har dom blivit utredda av Soc och barnet verkligen har placerats där så det inte är nån egen placering.
    Barnbidrag ooch underhållsbidrag går till famikjehemmet men det dras då ifrån arvodes delen. Man går inte både den rätta arvodes delen och sen barnbidraget och underhållsbidraget utan det dras av beloppet.
    Ts allt detta finns att kolla upp exakt.
    Att det sen kan skilja på olika kommuner stämmer men man kan aldrig få under ett minimum som är satt i en kommun men däremot kan man få över max taket beroende på vad man kräver för belopp som familjehem.Vet dom som har dealat till sig bra avtal och bra arvoden!
  • venice
    Äldre 12 Sep 00:12
    #3

    Tack så hemskt mycket för era svar.


    Anonym skrev 2011-09-11 22:11:24 följande:
    Det finns en sida om just ersättningar!
    Arvodet gäller per barn och beoende på vad det är för "svårighetsgrad" på själva placeringen och med det menas inte bara barnets problematik utan allt nät runtomkring.
    Är det mycket problem runt bio föräldrar och umgänge så kan arvodet höjas.
    per barn brukar det ligga på 4.500-11.500 per månad och så skatt på det.Dom flesta jag känner har ett arvode på ca 6.500-9.500 per månad.
    Sen tillkommer omkostnad på det ooch det beror på hur gammlat barnet är, upp till 12 år är en omkostnad och över 12 år är en annan men mellan 3.000-4.300 och det är skattefritt.
    Rese ersättning är inte ett måste att betala ut till ett famijehem, till jourhem måste det göras men inte till ett familjehem då barnen anpassas efter familjens boende,avstånd,intressen och aktiviteter.
    Men Ts har dom blivit utredda av Soc och barnet verkligen har placerats där så det inte är nån egen placering.
    Barnbidrag ooch underhållsbidrag går till famikjehemmet men det dras då ifrån arvodes delen. Man går inte både den rätta arvodes delen och sen barnbidraget och underhållsbidraget utan det dras av beloppet.
    Ts allt detta finns att kolla upp exakt.
    Att det sen kan skilja på olika kommuner stämmer men man kan aldrig få under ett minimum som är satt i en kommun men däremot kan man få över max taket beroende på vad man kräver för belopp som familjehem.Vet dom som har dealat till sig bra avtal och bra arvoden!
    Jag har inte läst själva pappren, men mostern informerades av soc att barnen skulle omplaceras, och de undrade ifall hon kunde ta dem. Hade hon inte tagit dem "under sina vingar" så hade de fått flytta till några främlingar.

    Jag ska googla lite i denna sena timme, men vet du någon sida där det står om ersättningar osv?

    (Kan det vara så "fult" att soc lurade i mostern att göra en frivillig placering så att de inte behöver betala ut? Eller så kanske det inte fungerar i verkligheten... Man blir ju lite paranoid av att läsa om socialen här på fl!)
  • Anonym
    Äldre 12 Sep 00:26
    #4
    venice skrev 2011-09-12 00:12:39 följande:
    Tack så hemskt mycket för era svar.Jag har inte läst själva pappren, men mostern informerades av soc att barnen skulle omplaceras, och de undrade ifall hon kunde ta dem. Hade hon inte tagit dem "under sina vingar" så hade de fått flytta till några främlingar.

    Jag ska googla lite i denna sena timme, men vet du någon sida där det står om ersättningar osv?

    (Kan det vara så "fult" att soc lurade i mostern att göra en frivillig placering så att de inte behöver betala ut? Eller så kanske det inte fungerar i verkligheten... Man blir ju lite paranoid av att läsa om socialen här på fl!)
    Fast det är inte frågan om att göra en fuling tror jag för om barnen ska placeras så måste det finnas en vårdplan och familjen där dom ska bo måste utredas av soc oavsett om det är en moster, en granne eller enhelt okänd person.Man får inte enligt svensk lg ta hand om andras baran bara sådär även om det nu skulle vara så att famljerna kommer överens sinsemmelan.Kan inte vårdnadshavaren ta hand om barnet ska soc placera barnen i en uredd familj och därefter betala ut det som ska betalas ut, man får inte mindre epngar för att man är en släkting!
  • Anonym
    Äldre 12 Sep 00:30
    #5
    http://www.kommunkvalitet.nu/la/docopen.cfm?id=776
    Det finns många olika sior, googla dig fram ska du se.Här är en men som sagt va det finns massor och det skiljer inte speciellt mycket, brukar ligga på 4500-11500 ungefär plus minus några hundralappar.
  • Anonym
    Äldre 12 Sep 00:43
    #6
    http://www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php
    Här har du en till och dom har förövrigt mycket bra och korrekt info angående det mesta som rör familjehem
    Du kommer att märka att dom flesta arvoden + omkostnds ersättningar mer eller mindre ser likadanna ut!
    Familjehemmet har massor med yttig och bra läsning om allt som rör familjehem och jourhem   
  • Anonym (ohana­)
    Äldre 14 Sep 11:53
    #7

    Jag antar att det handlar om en så kallad medgivandeplacering, vilket i lagens mening inte omfattas av samma förmåner som familjehem. Vid medgivandeplaceringar görs också en omfattande utrednig och hemmet som tar emot ett barn har samma ansvar, men (tyvärr) inte rätt till ersättningar eller samma stöd från soss heler i regel. Föräldrarna brukar i de fallen betala underhåll till hemmet samt att naturligtvis barnbidrag också går dit, men inget mer. De placeringarna kan kommuner göra om förälder medger barnets flytt och på det viset kostar det inte kommunen något.

  • Anonym
    Äldre 15 Sep 00:56
    #8
    Anonym (ohana) skrev 2011-09-14 11:53:58 följande:
    Jag antar att det handlar om en så kallad medgivandeplacering, vilket i lagens mening inte omfattas av samma förmåner som familjehem. Vid medgivandeplaceringar görs också en omfattande utrednig och hemmet som tar emot ett barn har samma ansvar, men (tyvärr) inte rätt till ersättningar eller samma stöd från soss heler i regel. Föräldrarna brukar i de fallen betala underhåll till hemmet samt att naturligtvis barnbidrag också går dit, men inget mer. De placeringarna kan kommuner göra om förälder medger barnets flytt och på det viset kostar det inte kommunen något.
    Var nånsyans kan man läsa om "medgivandeplacering"? Har aldrig hört talas om det! Via vem blr barnet placerat då? Är det en vanlig Soc utredning då oxå, alltså både på barn/famil och det tilltänka hemmet?
  • Anonym (ohana­)
    Äldre 17 Sep 16:52
    #9

    Medgivandeplacering kallas det när barnets bioförälder medgivit placering av barn som kanske inte skulle ha omhändertagits annars. Ofta hamnar närståendeplaceringar just under detta. Socialen gör en utredning som omfattar alla inblandade. Den familj barn ska placeras hos granskas på samma sätt som ett familjehem för att godkännas och därefter beslutar socialstyrelsen om de ska medge placering eller ej. 

  • venice
    Äldre 17 Sep 17:48
    #10

    Tack för all info!

    Det kanske är en medgivandeplacering?

    tack snälla alla för hjälpen!

  • Anonym (ohana­)
    Äldre 17 Sep 20:27
    #11

    Jag tror det är så soss har hanterat ärendet, som en medgivandeplacering, MEN med tanke på att du skriver att det var socialen som kontaktade mostern med frågan samt att de hade placerats hos andra om inte hon ställt upp så anser jag nog att hon ska ligga på och kräva förändringar. Det låter helt klart som om soss utnyttjar situationen och hennes känslor för att spara några kronor till kommunen. Tyvärr inte alls ovanligt vad gäller närståendeplaceringar.

    Min rekommendation till mostern är att kontakta handläggaren, berätta om arbetssituationen samt propsa på ett arvode. Jag tycker inte att hon ska finna sig i detta som är nu alltså.

  • miamor­2012
    Äldre 26 Mar 09:27
    #12

    Hej!

    Jag har av socialen blivit ombedd att ta hand om min systerson som är 4 år.

    Man ska göra en familjehemsutredning på mig och min man.Barnets föräldrar kan pga missbruk och sjukdom inte tillgodose barnets behov och omsorg.

    Nu undrar jag om någon vet hur lång tid en utredning brukar ta?

    Om soc godkänner oss som familjehem,finns där något bidrag som täcker införskaffande av möbler till barnet?Säng,byrå osv.

    Sen undrar jag om ersättning för barnets omkostnader.Mat och kläder och skor mm.Får vi som familjehem barnbidraget för gossen?

    Många frågor i en mycket svår situation..

    Tacksam för svar!
    MvH mia              

  • Äldre 26 Aug 08:20
    #13

    Hej vi är familjehem till närstående och med medgivande, tror det kallas frivillig placering, men vi får både omkostnader sättning och arvode. Barnbidraget går direkt och detvdras från omkostnader. Tror inte reglerna är annorlunda för oss eller annan placering.

  • Anonym (Mmmm)
    Äldre 26 Aug 08:30
    #14

    Man får till möbler men ersättning gäller det billigaste på ett visst ställe fick vi veta. Alla större basinköp som behövs får man en viss ersättning för, vissa kommuner har något som heter startdidrag kolla med kommunen. Du kan få för införskaffande av cykel t.ex eller andra större saker som behövs för att vardagen ska fungera för barnet. Men kolla med sig innan ni köper.

Svar på tråden Ersättning familjehem/juridik