• lycklig75

Margarin, smör eller rapsolja i barnmat, vill få upp i vikt?

Vilken fettproduktion använder du mest till barnmat - smör, margarin eller rapsolja? Vilken av dessa få lättare att gå upp i vikt? För min son har tappat lite i vikt under två månader så han behöver upp lite vikt så vilken av dessa kan jag ge? Eller nåt annat tips?

• Svar på tråden Margarin, smör eller rapsolja i barnmat, vill få upp i vikt?
  • Pöss

Ge smör, absolut inte margarin! Margarin är inte bra, för någon! Innehåller massa onödigt som ingen människa behöver få i sig. Om du gör egen mat, ångkokar grönsaker och kokar kött tex, så häll i en dl rapsolja innandu mixar. Hur gammal är sonen förresten? Om han äter samma som er, gör en god gräddsås eller en smaskig lasagne gjord på grädde. Nån gång i veckan kanske räcker :0)

• lycklig75
    Pöss skrev 2011-09-11 17:06:39 följande:
    Ge smör, absolut inte margarin! Margarin är inte bra, för någon! Innehåller massa onödigt som ingen människa behöver få i sig. Om du gör egen mat, ångkokar grönsaker och kokar kött tex, så häll i en dl rapsolja innandu mixar. Hur gammal är sonen förresten? Om han äter samma som er, gör en god gräddsås eller en smaskig lasagne gjord på grädde. Nån gång i veckan kanske räcker :0)
    Ja min son är ett år gammal och han äter ju samma mat som vi, men ibland häll vi lite extra fett i maten så därför jag tänkte vilken är bäst med smör, margarin eller rapsolja. Brukar satt 1 tsk rapsolja i maten (OM han ska äta brukmat). För han behöver få gå upp lite i vikt, han har tappat lite så han är under i kruvan.
  • Pöss

Har dom sagt något på BVC? Det är väl fullt normalt att dom tappar lite vikt i den ålder, dom blir ju så mycket mer aktiva ;0) Tror inte att du behöver oroa, men bra att du har koll ;0) Min dotter är också ett år och hon vill ha ett extra mål mat varje dag, tror att det är just för att hon rör sig precis heeela tiden nu...;0) Se om din lille kille kan få i sig ett extra mål mat, kan vara gröt eller en smörgås. Lycka till!

• Pöss

Har dom sagt något på BVC? Det är väl fullt normalt att dom tappar lite vikt i den ålder, dom blir ju så mycket mer aktiva ;0) Tror inte att du behöver oroa, men bra att du har koll ;0) Min dotter är också ett år och hon vill ha ett extra mål mat varje dag, tror att det är just för att hon rör sig precis heeela tiden nu...;0) Se om din lille kille kan få i sig ett extra mål mat, kan vara gröt eller en smörgås. Lycka till!

• Cloudberry

Bebisar- Osaltat Smör, grädde, olivolja.
    Över 1 år- Bregott, Smör, grädde. 

• simmaren

Smor, smor, smor!!!!!!!!!!

Svar på tråden Margarin, smör eller rapsolja i barnmat, vill få upp i vikt?