• Anonym (kikärtan)

Ska man koka kikärtor innan man äter de? Har ätit direkt från burken i sallad.

Har även köpt frysta kikärtor förut, och har tinat de i varmt vatten innan jag ätit. Men bör man koka de jämt, eller kan man äta de som de är? Jag antar att de är förkokta då de inte är stenhårda, utan bara lite hårda. Vad är nyttigast?

• Svar på tråden Ska man koka kikärtor innan man äter de? Har ätit direkt från burken i sallad.
  • Rödnäbba

De från burk brukar vara färdigkokta. De från paket brukar vara torkade och behöver kokas.

Vad är så pinsamt med detta??

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • Anonym (kikärtan)
    Rödnäbba skrev 2011-09-11 17:38:40 följande:
    De från burk brukar vara färdigkokta. De från paket brukar vara torkade och behöver kokas.

Vad är så pinsamt med detta??
    Tack. Jo...jag borde kunna sånt här vid det här laget...
  • Anonym (kikärtan)
    Medusan skrev 2011-09-11 17:39:40 följande:
    Se till att skölja dem, men de ska inte behöva kokas.
    Jag tog de direkt ur lagen. Är det dåligt tro? Jag är gravid.
  • linjes

Man får väl göra som man vill

• Anonym (kikärtan)
    linjes skrev 2011-09-11 17:41:07 följande:
    Man får väl göra som man vill
    ja, men jag är lite nojig med vad jag äter nu jag är med barn;)
  • linjes

finns ju kostråd att läsaGlad

• Anonym (kikärtan)
    linjes skrev 2011-09-11 17:45:00 följande:
    finns ju kostråd att läsaGlad
    ;) jag har letat lite på nätet men hittade inget om kikärtor direkt. Jag får intala mig att lagen inte gör ngn skada, och skölja dem när jag ska äta dem igen:)
  • katalysator

Ingen fara, man kan äta dem direkt från burken, eller ha dem i mat som kokar. Det spelar ingen roll, de är tillagade. Det kan kännas fräscht att hälla upp dem i ett durkslag och skölja dem lite först om man vill få bort lagen som är lite klibbig ibland.

• Anonym (kikärtan)
    katalysator skrev 2011-09-11 17:52:01 följande:
    Ingen fara, man kan äta dem direkt från burken, eller ha dem i mat som kokar. Det spelar ingen roll, de är tillagade. Det kan kännas fräscht att hälla upp dem i ett durkslag och skölja dem lite först om man vill få bort lagen som är lite klibbig ibland.
    Tackar:) Nu har jag inte kokat de, utan ätit till sallad. Men jag tror på dig, att det inte är ngn fara:) Men jag ska skölja dem i fortsättningen;)
  • Medusan
    Anonym (kikärtan) skrev 2011-09-11 17:40:50 följande:
    Jag tog de direkt ur lagen. Är det dåligt tro? Jag är gravid.
    Det är inte farligt att inte skölja men de blir skonsammare mot magen. De som inte är vana vid att äta kikärtor kan bli rätt "fisiga" av dem

Dessutom blir de godare och fräschare när man sköljer dem tycker jag.
  • Anonym
    Medusan skrev 2011-09-11 18:15:52 följande:
    Det är inte farligt att inte skölja men de blir skonsammare mot magen. De som inte är vana vid att äta kikärtor kan bli rätt "fisiga" av dem

Dessutom blir de godare och fräschare när man sköljer dem tycker jag.
    Precis. Man får inte lika mycket gaser av bönor och ärtor om man sköljer av dem först i stället för att ta dem som de är direkt ur burken och äta. Men farligt är det inte att låta bli.
Svar på tråden Ska man koka kikärtor innan man äter de? Har ätit direkt från burken i sallad.