• CT0310

kan man höra hjärtljud med stetoskop ?

Som frågan ovan lyder, kan man höra bebisens hjärtljud med ett stetoskop ?
    Jag är i vecka 6 nu ... om det är möjligt senare ? 

To wish you were someone else is to waste the person you are
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-11 19:40
    någon som vet ?
  • Svar på tråden kan man höra hjärtljud med stetoskop ?
  • Kea

Nej, för mkt vätska emellan!

• Cia80

Jag är i vecka 23 och kunde höra bebis hjärtljud med stetoskop häromdagen.

• CT0310
    Cia80 skrev 2011-09-11 19:55:29 följande:
    Jag är i vecka 23 och kunde höra bebis hjärtljud med stetoskop häromdagen.
    va kul :) , ska försöka lyssna till det lilla som finns ... om så bara ett dunk :P
  • HannaE

Den långa trätratten som barnmorskan lyssnar med är ett stetoskop, det går ju att höra med. Men ett sådant som läkare vanligtvis har, som består av en klocka med slangar kopplade till, brukar inte gå att höra bebis med.

Man lever så länge man lär.
  • Kea

Fonendoskop kan man höra med det ät som ett stetoskop utan membran dvs baksidan på många stetoskop. Med det är inte så lätt man måste vara nära det lilla hjärtat ;)

• JA77
    HannaE skrev 2011-09-11 20:00:10 följande:
    Den långa trätratten som barnmorskan lyssnar med är ett stetoskop, det går ju att höra med. Men ett sådant som läkare vanligtvis har, som består av en klocka med slangar kopplade till, brukar inte gå att höra bebis med.

Det du beskriver låter ju som en blodtrycksmanschett, är det det du menar? En sådan som man mäter på överarmen! Med en sådan hör man inga hjärtljud på någon :)

• krillelkpg

Jo det kan gå fast senare. Tror vi hörde först runt vecka 20 eller där omkring.

• HannaE
    JA77 skrev 2011-09-12 06:04:53 följande:

Det du beskriver låter ju som en blodtrycksmanschett, är det det du menar? En sådan som man mäter på överarmen! Med en sådan hör man inga hjärtljud på någon :)

Nej, stetoskopet är det man lyssnar med när man tar blodtrycket. Blodtrycksmanschetten är en barometer och med den mäter man bara tryck, inte ljud. Ett vanligt stetoskop har en klocka med membran i ena änden, den lägger man mot det man skall lyssna på och ljudet leds genom slangar till öronen! Faktum är att vid blodtryckstagning lyssnar man på artärpulsen i armvecket. Med ett sådant vanligt stetoskop kan man inte säkert höra hjärtljud från bebis i magen.  BM har en annan typ av stetoskop, den långa trätratten, den kan man höra bebis med.
  • mamma10och12

Japp! Efter vecka 25 hade jag ett stetoskop jag lyssnade med dagligen, jättemysigt!! Hjärta

• CT0310

I december är jag halvt gången , så då :) ska jag försöka. Tack

• JA77
    HannaE skrev 2011-09-12 10:58:40 följande:
    Nej, stetoskopet är det man lyssnar med när man tar blodtrycket. Blodtrycksmanschetten är en barometer och med den mäter man bara tryck, inte ljud. Ett vanligt stetoskop har en klocka med membran i ena änden, den lägger man mot det man skall lyssna på och ljudet leds genom slangar till öronen! Faktum är att vid blodtryckstagning lyssnar man på artärpulsen i armvecket. Med ett sådant vanligt stetoskop kan man inte säkert höra hjärtljud från bebis i magen.  BM har en annan typ av stetoskop, den långa trätratten, den kan man höra bebis med.
    Jag är sjuksköterska, så jag vet nog vad både en blodtrycksmanschett och ett stetoskop är Drömmer Ett stetoskop har ju ingen klocka i ena änden, eller vad menar du?
  • HannaE
    JA77 skrev 2011-09-12 21:29:31 följande:
    Jag är sjuksköterska, så jag vet nog vad både en blodtrycksmanschett och ett stetoskop är Drömmer Ett stetoskop har ju ingen klocka i ena änden, eller vad menar du?
    Visst heter det klocka.
  • HannaE

JA77 skrev 2011-09-12 21:29:31 följande:

Se punkt fyra. Denna typ av stetoskop är inte lämpligt för avlyssning av forsterhjärtljud.

http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/Littmann/stethoscope/education/stethoscope-anatomy/        
  • JA77
    HannaE skrev 2011-09-13 13:08:03 följande:
    Visst heter det klocka.
    Det visste jag inte att det kallades, min association var snarare barometern på blodtrycksmanschetten. Den brukar icke sjukvårdskunniga kalla klocka.
  • Emy 345

Jag kan höra hjärtljudet med ett stetoskåp. Är i vecka 33+4 nu o första gången hörde jag från vecka 16 :) så JA det går men sen beror det på hur bebis ligger o hur stor/liten du är mm :)

• meluren
    Emy 345 skrev 2011-09-26 14:21:10 följande:
    Jag kan höra hjärtljudet med ett stetoskåp. Är i vecka 33+4 nu o första gången hörde jag från vecka 16 :) så JA det går men sen beror det på hur bebis ligger o hur stor/liten du är mm :)
    haha stetoskåp
Svar på tråden kan man höra hjärtljud med stetoskop ?