• Anonym (82kg)

Räkna kalorier - väga maten - hur födelare ni dagen???

Jagväger strax över 80 kg och är 168 cm lång. Mitt dagliga energiförbruktning ligger på ca. 2000-2500 kcal. Nu tänkte jag börja väga maten och ha koll på hur många kalorier jag för in och hur många ut (träna ca. 1- 3 ggr/vecka). Tänke lägga mitt intag på ca. 1400 kcal/dag.

Är det lagom eller för mkt?
     Hur ska jag fördela? Lika mkt på frukost, lunch, middag osv eller ska nån mål innehålla mer? 

• Svar på tråden Räkna kalorier - väga maten - hur födelare ni dagen???
  • Majsan70

Jag är med i viktklubb o har redan en färdig plan för det där. Sen avviker jag lite från den utifrån mitt personliga behov.
    Är du det minsta osäker skulle jag nog tipsa om att gå med där eller på liknande plats.

• Lena

Jag tycker det låter alldeles för lågt. Jag skulle satsat på 2000kcal istället och försökt röra på mig så jag gjorde av med 2500kcl.

Jag fördelade det på 1/4 frukost, 1/4 lunch, 1/4 middag och sen 1/4 till mellanmålen under dagen.

Jag gick ner ungefär 2kg per vecka på det sättet.

• Anonym (men)
    Lena skrev 2011-09-11 21:24:52 följande:
    Jag tycker det låter alldeles för lågt. Jag skulle satsat på 2000kcal istället och försökt röra på mig så jag gjorde av med 2500kcl.

Jag fördelade det på 1/4 frukost, 1/4 lunch, 1/4 middag och sen 1/4 till mellanmålen under dagen.

Jag gick ner ungefär 2kg per vecka på det sättet.
    Träning i all ära! Det är ett jättebra komplement och har många hälsofördelar.

Men om man se just rent krasst på viktnedgång/kaloriintag-uttag är jag nyfiken på varför du tycker att TS ska äta mer och samtidigt  öka/lägga till träning så hon förbränner det hon äter mer...?

Det är ju betydligt lättare att minska kaloriintaget med 500 kcal, än det är att träna bort 500 kcal! 
  • Lena
    Anonym (men) skrev 2011-09-11 21:34:28 följande:
    Träning i all ära! Det är ett jättebra komplement och har många hälsofördelar.

Men om man se just rent krasst på viktnedgång/kaloriintag-uttag är jag nyfiken på varför du tycker att TS ska äta mer och samtidigt  öka/lägga till träning så hon förbränner det hon äter mer...?

Det är ju betydligt lättare att minska kaloriintaget med 500 kcal, än det är att träna bort 500 kcal! 
    Hon brukad ju göra av med 2000-2500, då tycker jag att det är rimligt att lägga på 2000kcal och försöka att alltid komma upp i att göra av med 2500kcal. Hade hon däremot sagt hon brukar göra av med 2000kcal hade jag tyckt man skulle minska mängden kalorier i intaget.
  • Anonym (men)
    Lena skrev 2011-09-11 21:37:52 följande:
    Hon brukad ju göra av med 2000-2500, då tycker jag att det är rimligt att lägga på 2000kcal och försöka att alltid komma upp i att göra av med 2500kcal. Hade hon däremot sagt hon brukar göra av med 2000kcal hade jag tyckt man skulle minska mängden kalorier i intaget.
    Ok, jag läste lite fel. Tyckte TS skrev att hon just nu åt 2000-2500 kcal. Inte att hon hade det i dygnsförbränning. (Hur kommer man fram till det? Mer än genom uppskattning?)
  • Anonym (82kg)

Alltså jag räknade ut min energiförbrukning på denna sida: http://www.kalorierperdag.se/raekna-ut-energibehov.html

En heldag utan motion framför tex. TV - 1937 Kcal
    Lätt motion träning 1-3dagar i veckan - 2220 Kcal
    Medel motion träning 3-5dagar i veckan - 2502 Kcal

Sedan hittade jag denna sida http://biggest-loser.se/ga-ner-x-kg-pa-y-dagar/

och fick fram: Du har ett dagligt kaloribehov på 2220 kcal och för att gå ner 17 kg på 150 dagar så måste du ha ett kaloriunderskott på 793 kcal per dag. Ditt dagliga kalorimål är alltså 1427 kcal.     

• Carisma95
    Anonym (82kg) skrev 2011-09-12 10:14:57 följande:
    Alltså jag räknade ut min energiförbrukning på denna sida: www.kalorierperdag.se/raekna-ut-energibehov.h...

En heldag utan motion framför tex. TV - 1937 Kcal
    Lätt motion träning 1-3dagar i veckan - 2220 Kcal
    Medel motion träning 3-5dagar i veckan - 2502 Kcal

Sedan hittade jag denna sida biggest-loser.se/ga-ner-x-kg-pa-y-dagar/

och fick fram: Du har ett dagligt kaloribehov på 2220 kcal och för att gå ner 17 kg på 150 dagar så måste du ha ett kaloriunderskott på 793 kcal per dag. Ditt dagliga kalorimål är alltså 1427 kcal.     
    Fast att generalisera och säga att din förbrukning ligger på 2000-2500 kcal. Det är ju rätt stor skillnad att vara stillasittande (ca 2000 kcal) och motionera 3-5 dagar per vecka (=2500 kcal)!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym (82kg)
    Carisma95 skrev 2011-09-12 10:22:44 följande:
    Fast att generalisera och säga att din förbrukning ligger på 2000-2500 kcal. Det är ju rätt stor skillnad att vara stillasittande (ca 2000 kcal) och motionera 3-5 dagar per vecka (=2500 kcal)!

Eftersom jag inte kommer hinna träna regelbundet så får jag anpassa mig allt eftersom.. men det kanske är fel?

• Carisma95
    Anonym (82kg) skrev 2011-09-12 10:28:25 följande:
    Eftersom jag inte kommer hinna träna regelbundet så får jag anpassa mig allt eftersom.. men det kanske är fel?
    Du måste ju äta mer de dagar du tränar, särskilt om du tränar intensivt (dvs mer än promenader, t.ex. löpning, spinning, styrketräning osv...)
    De dagar du inte tränar kan du ju försöka dra ner på kaloriintaget istället.
  • Anonym (ShapeUp)

Mitt tips är att du laddar ner smartphoneappen ShapeUp (finns för iPhone också). Den är toppen för att hålla ordning på kalorierna!

Jag har använt den en månad och gått ner nästan 5 kg. Den kräver att du lägger in allt du äter, men den är enkel att använda och lättöverskådlig. Du kan dessutom lägga in träning, så dras kaloriförbrukningen av och du kan välja att äta lite extra men ändå hålla dig inom ramen.

Jag äter 1100 kcal/dag för en viktminskning på 0,5 kg/vecka. 

• Anonym

Jag fattar inte.

"Ditt dagliga kalorimål är alltså 349 kcal."

• Anonym
    Anonym (ShapeUp) skrev 2011-09-12 10:45:27 följande:
    Mitt tips är att du laddar ner smartphoneappen ShapeUp (finns för iPhone också). Den är toppen för att hålla ordning på kalorierna!

Jag har använt den en månad och gått ner nästan 5 kg. Den kräver att du lägger in allt du äter, men den är enkel att använda och lättöverskådlig. Du kan dessutom lägga in träning, så dras kaloriförbrukningen av och du kan välja att äta lite extra men ändå hålla dig inom ramen.

Jag äter 1100 kcal/dag för en viktminskning på 0,5 kg/vecka. 
    Nu har jag laddat ner den. 1228 kalorier per dag ska ge 1 kilo i veckan. Jag har ätit 587 hittills. Kasst.
    Var kan man hitta recept som inte ger så mycket?
  • Anonym (ShapeUp)
    Anonym skrev 2011-09-12 11:09:09 följande:
    Nu har jag laddat ner den. 1228 kalorier per dag ska ge 1 kilo i veckan. Jag har ätit 587 hittills. Kasst.
    Var kan man hitta recept som inte ger så mycket?
    Jag gillar att göra köttfärsröra. Använder mager nötfärs, blandar med wokgrönsaker och lite bönor. Rejält chilikryddad blir det smaskens. Massor av grönsallad till. Ett tips, ska fundera ut flera. Jag försöker göra egna varianter på min mat, som är lätt att göra barnmat av. T ex brukar jag ta undan lite mat åt mig innan jag häller på grädde till barnens mat. Jag har bytt ut ris/pasta/potatis mot sallad, det kan du äta hur mycket som helst av.

Vissa dagar har jag inte ens nått kalorimålet och tycker ändå att jag ätit hur mycket som helst! :) Sedan blir det en sport att äta lite, men varierat. Lycka till!
  • Anonym
    Anonym (ShapeUp) skrev 2011-09-12 11:15:14 följande:
    Jag gillar att göra köttfärsröra. Använder mager nötfärs, blandar med wokgrönsaker och lite bönor. Rejält chilikryddad blir det smaskens. Massor av grönsallad till. Ett tips, ska fundera ut flera. Jag försöker göra egna varianter på min mat, som är lätt att göra barnmat av. T ex brukar jag ta undan lite mat åt mig innan jag häller på grädde till barnens mat. Jag har bytt ut ris/pasta/potatis mot sallad, det kan du äta hur mycket som helst av.

Vissa dagar har jag inte ens nått kalorimålet och tycker ändå att jag ätit hur mycket som helst! :) Sedan blir det en sport att äta lite, men varierat. Lycka till!
    Jag äter inte kött =) men annars var det ett bra tips.
    Vet du var det finns tabeller för hur mycket kalorier saker innehåller?

Förr i tiden brukade jag äta gröt till frukost men så slutade jag med det. Ska nog börja igen. Istället för att äta brie, kex, smör och bröd som idag.
  • Carisma95
    Anonym skrev 2011-09-12 11:17:48 följande:
    Jag äter inte kött =) men annars var det ett bra tips.
    Vet du var det finns tabeller för hur mycket kalorier saker innehåller?

Förr i tiden brukade jag äta gröt till frukost men så slutade jag med det. Ska nog börja igen. Istället för att äta brie, kex, smör och bröd som idag.
    Ursäkta, (vill inte vara den som slår med pekpinnar) men kex och brie till frukost??
    Ja, då är det kanske inte så svårt att komma upp i nästan 600 kcal.
  • Anonym (ShapeUp)

I appen kan du söka mat online, sedan hittade jag den här sidan: www.kaloritabell.com

Jag har själv inte använt någon kaloritabell, men brukar lägga in maten i förväg för att beräkna hur mycket jag kan/bör äta. Då är det enklare att inte ta extra av något, och man får inte en obehaglig överraskning efteråt när man registrerar det man ätit. Jag bryter ner innehållet i beståndsdelar; gör jag fläskfilégryta blir det:

75 g fläskfilé, 20 g svamp, 0.5 dl minigrädde, 1 dl kokt ris osv osv... (hittade bara på mått nu, brukar väga och mäta annars).

Låter krångligt och det var lite bökigt i början, men nu går det automatiskt.

• Anonym
    Carisma95 skrev 2011-09-12 11:23:09 följande:
    Ursäkta, (vill inte vara den som slår med pekpinnar) men kex och brie till frukost??
    Haha jag vet! Jag brukar inte äta det. Det var bara idag (hemma sjuk och tycker synd om mig själv.)
    Förr brukade jag äta havregrynsgröt. Vanliga dagar äter jag två knäckemackor med ost och vatten till det.
  • Anonym
    Carisma95 skrev 2011-09-12 11:23:09 följande:
    Eller frukost och frukost. Jag åt det nyss. Brunch kan vi kalla det =)
Svar på tråden Räkna kalorier - väga maten - hur födelare ni dagen???