• Rothie

Är tjej, 21 år och vill bli bonde. Tips? Hur går jag till väga?

Hej,

jag är en 21-årig tjej som vill bli bonde. Jag vill ta min examen i ekonomi först dvs att jag kan bli bonde om ca 2 år. Men jag skulle gärna vilja ha lite tips. Vad bör jag tänk på inför att bli bonde? Det kanske finns någon som är bonde här? 

Jag skulle vilja bli fårbonde eller möjligtvis hästbonde. Jag tycker mycket om att rida, men har inte gjort det så många gånger. Jag har växt upp på landet och med djur. När jag var 19 hjälpte jag till att bygga hus, så händig är jag. Jag tycker om att vara ute och gillar friluftsliv. Tävlingsmänniska är jag helt klart och jag förstår vad det innebär att bli bonde; tidiga morgnar (jag går ändå upp vid 6-8 varje morgon) och mycket slit (jag är beredd att kämpa för mitt företag)! 

Drömmen är att kunna livnära sig själv med grönsaker från gården och kött från jakt (har jägarexamen) och möjligtvis slakt. Jag skulle vilja ha några djur utöver får och/eller hästar, så höns (ger ju ägg), grisar, hund och kanske några fler djur. 

Frågor jag har:
    - Vad bör man tänka på när man köper gård? Generella tips? 
    - Hur är livet som får- alternativt hästbonde?
    - Finns det någon speciell utbildning man kan gå? 
    - Sedan har jag frågor om ekonomi. Hur mycket kan man få in som får- eller hästbonde? Målet är inte att bli rik, men det måste naturligtvis gå runt med alla utgifter (lån för gården, foder till djur, telefon, utrustning, veterinär, el, renovering etc etc). 
    - Andra tips? Erfarenheter? 
    - Vilka djur tror ni är praktiska att ha på en gård? 

Det finns ett tv-program som handlar om en kille med sin hund. Han köpte en gård och startade från noll. Inga djur, inga maskiner, inget. Sakta under programmets gång byggde han upp gården och livnärade sig själv, köpte djur, bytte till sig saker osv. Någon som vet vad programmet heter? 

Mycket tacksam för hjälp! 

bonde, tjej, gård, får, hästar,
  • Svar på tråden Är tjej, 21 år och vill bli bonde. Tips? Hur går jag till väga?
  • FH Mamma

jag vet inte mycket men bra är att gå något program eller iaf några kurser på något naturbruksgymnasium i djurskötsel etc.

• Rothie

FH Mamma: Tack för svar! Gymnasiet går ju inte riktigt men andra kurser skulle ju funka. Kanske man kan besöka en gård... 

• troddeduja

Om du verkligen vill bli bonde så gäller det att lära sig så mycket som möjligt i ämnet. Gå varenda kurs du kan snoka reda på, lär känna bönder, se hur de jobbar, lär dig något.

Jag tror att du skulle klara dig bättre som hästbonde än som fårbonde och då gäller det att lära sig så mycket som möjligt om hästar. Så se till att börja rida på ridskola, för att sen kunna bli medryttare, sen fodervärd och sen ev en egen häst.

Du skulle kunna driva inackorderingsstall, men för att kunna göra det krävs ENORMT mycket kunskap och det lär man sig inte i en handvändning!

Jag har gått på naturbruksgymnasium och rider själv så fråga på om det är nåt mer du undrar över.

• Rothie

AugustiKväll: Tack så mycket för hjälpen! 

Det är just det som verkar vara så kul med att vara bonde, att hela tiden lära sig mer och få använda kunskaper inom så många områden. Det kanske är ett stängsel som behöver repareras, något djur är sjukt, grönsaker som ska skördas, djur som ska matas/ut på bete etc. Att få använda de kunskaper man har gör att jag känner mig rik! Det kanske blev en liten avstickare från ämnet men jag vill verkligen bli bonde och lära mig! :) 

Intressant att du tar upp det med häst- eller fårbonde. Jag tror precis som du att det går bättre som hästbonde eftersom jag tror att marknaden är större. Man skulle kunna ha ridlektioner och undervisning på gården. Vad tror du som är mer insatt? 

Hur har det varit att gå på ett naturbruksgymnasium? Vilka inriktningar har du gjort? ''Vad vill du bli när du blir stor''?

• Husis

Det är INTE ovanligt att äldre elever går på naturbruksgymnasiet!

*bor granne* 

• Rothie

Husis: Okej. Tyvärr tar inte det naturbruksgymnasium som ligger närmast mig in vuxna. Kollade upp det nu, men jag ska söka på andra naturbruksgymnasium. Tack för hjälpen! :) Visste inte att man kunde gå gymnasium 2 gånger. XD

• troddeduja

Själv har jag gått ett år på inrikting häst men bytte sen till sällskapsdjur (hund, katt, gnagare etc), men vi hade även kurser som infattade lantbruksdjur, skog och spannmål. De flesta elever där var inte helt "gröna" i ämnena utan kom oftast från en bonde familj eller red eller hade skogsbruk etc. På min naturbruksskola fanns det även kurser för vuxna, bla i självhushållning, men även i de andra ämnena. Jag gick på Jälla naturbruksgymnasium utanför Uppsala.

När det gäller hästar, ska du ha ridlektioner och undervisning och hålla i dem SJÄLV så måste du ha en ridinstruktör utbildning. Och det är en högskoleutbildning (Flyinge) och det krävs STORA förkunskaper. Alternativt kan du ha anställda och du är bara "ägare" och sköta det administrativa och ekonomiska men jag rekommenderar ändå stora egna kunskaper.

Börja med att köpa en sommarstuga eller ha en kolonilott och starta i liten skala med grönsaksodling och ev några höns och/eller kaniner. Bra djur att starta med och man lär dig snabbt om man är intresserad. Sen kan du avancera med några grisar eller nåt och lära dig mer efterhand.

• Isbit

Varför frågar man sånt här på Familjeliv?

*bara undrar*

• Rothie

AugustiKväll: Jo det har du rätt i att man måste ha utbildning. Hmm.. det tåls att tänka på hur man ska gör där. 

Jag tror också på att bygga upp något sakta. Det hade för övrigt inte gått att skaffa allt på en gång. Utan man får göra lite i taget och låta det mogna. 

Karina2: Haha jag läste om en familj här på familjeliv, de skulle köpa gård och bli bönder. Då tänkte jag att jag också kan fråga (även om jag inte är en familj). Har ju inget att förlora på det! XD 

Svar på tråden Är tjej, 21 år och vill bli bonde. Tips? Hur går jag till väga?