Är tjej, 21 år och vill bli bonde. Tips? Hur går jag till väga?
Hej,
jag är en 21-årig tjej som vill bli bonde. Jag vill ta min examen i ekonomi först dvs att jag kan bli bonde om ca 2 år. Men jag skulle gärna vilja ha lite tips. Vad bör jag tänk på inför att bli bonde? Det kanske finns någon som är bonde här?
Jag skulle vilja bli fårbonde eller möjligtvis hästbonde. Jag tycker mycket om att rida, men har inte gjort det så många gånger. Jag har växt upp på landet och med djur. När jag var 19 hjälpte jag till att bygga hus, så händig är jag. Jag tycker om att vara ute och gillar friluftsliv. Tävlingsmänniska är jag helt klart och jag förstår vad det innebär att bli bonde; tidiga morgnar (jag går ändå upp vid 6-8 varje morgon) och mycket slit (jag är beredd att kämpa för mitt företag)!
Drömmen är att kunna livnära sig själv med grönsaker från gården och kött från jakt (har jägarexamen) och möjligtvis slakt. Jag skulle vilja ha några djur utöver får och/eller hästar, så höns (ger ju ägg), grisar, hund och kanske några fler djur.
Frågor jag har:
- Vad bör man tänka på när man köper gård? Generella tips?
- Hur är livet som får- alternativt hästbonde?
- Finns det någon speciell utbildning man kan gå?
- Sedan har jag frågor om ekonomi. Hur mycket kan man få in som får- eller hästbonde? Målet är inte att bli rik, men det måste naturligtvis gå runt med alla utgifter (lån för gården, foder till djur, telefon, utrustning, veterinär, el, renovering etc etc).
- Andra tips? Erfarenheter?
- Vilka djur tror ni är praktiska att ha på en gård?
Det finns ett tv-program som handlar om en kille med sin hund. Han köpte en gård och startade från noll. Inga djur, inga maskiner, inget. Sakta under programmets gång byggde han upp gården och livnärade sig själv, köpte djur, bytte till sig saker osv. Någon som vet vad programmet heter?
Mycket tacksam för hjälp!