• Anonym

Baka in lån

Sist vi hade möte med vår bankman sa han att nästa gång vi ses (alltså ett år senare) skulle vi se om vi kunde baka in vårt blancolån i huslånet. Nu är vi i en sits där vi skulle vilja höja det, hur tror ni banken ser på det? Minskar det våra chanser att sen kunna baka in det? Vi ska bara göra en liten höjning, så ekonomiskt tror jag inte det gör nån skillnad, utan tänker mer på om det ser dåligt ut i bankens ögon...

• Svar på tråden Baka in lån
  • Anonym (Millan)

Jag förstår inte riktigt din fråga, att baka in ett blancolån är ju att höja lånet?

• Susanne905

Då är det bättre att redan nu isåfall baka in allt i huslånet och låna lite extra i samband med det..

• Anonym (Jen)

Ni vill alltså höja lånet (få ut pengar) samt baka in blancolånet?

Tyvärr kan jag inte uttala mig om det då jag inte vet era inkomster/krediter/lån ect...

Men fråga kan man ju alltid göra... Glad

• Anonym

Hmm... var nog lite otydlig. Bankmannen var alltså den som föreslog att vi nästa gång vi ses ska se om vi kan baka in blancolånet i huslånet, vilket isf kommer bli i mars. Men vi skulle nu vilja höja blancolånet med en mindre summa, och jag undrar om det kommer minska våra chanser att i mars få baka in blancolånet i huslånet? Det har alltså inget att göra med våra inkomster, utan bara om banken tycker att vi är "dåliga" som höjt det och därför kanske inte vara villiga att baka in det.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-12 13:27:45 följande:
    Hmm... var nog lite otydlig. Bankmannen var alltså den som föreslog att vi nästa gång vi ses ska se om vi kan baka in blancolånet i huslånet, vilket isf kommer bli i mars. Men vi skulle nu vilja höja blancolånet med en mindre summa, och jag undrar om det kommer minska våra chanser att i mars få baka in blancolånet i huslånet? Det har alltså inget att göra med våra inkomster, utan bara om banken tycker att vi är "dåliga" som höjt det och därför kanske inte vara villiga att baka in det.
    Har ni i övrigt betalat av blancolånet enligt uppsatta planer?

Med tanke på att ni inte kan lita till att värdet på bostaden har ökat, så måste ju blancolånet ha minskat för att ni ska ha möjlighet att baka in det. Och då kan nog även en "mindre summa" (vad nu det är i sammanhanget) eventuellt vara en nackdel.

Varför inte redan nu boka in ett möte, fråga om möjligheten att baka in blancolånet och ev. höja det litet? Tror det är bättre att visa att ni planerar framåt, redan innan ni höjer ert blancolån.
  • EeMe

Anledningen till att ni kan "baka in" blancolånet bör vara att man förmodat en värdeökning alternativt att ni amorterat på både topp och bottenlån.

Lånar ni upp på topplånet minskar således möjligheterna att "baka ihop" dessa eftersom det kanske inte finns utrymme i bottendelen (=ni har inte amorterat tillräckligt/värdet har inte höjts på fastigheten tillräckligt)

Om ni ändå funderar på att låna mer så gå till er bankman och ta översynen redan nu, lyssna vad han/hon har att säga. Jag skulle kunna tänka mig att det slutar i att ni tar ett nytt separat lån, typ medlemslån eller privatlån för att ha kvar möjligheterna med huslånen.

• Anonym

Fast frågan är om ni kan höja det blancolånet om det är kopplat till boende. Vi har blancolån på 5% av kontantinsatsen (vi hade bara till 10%) och när vi nu skulle köpa bil så kunde vi inte öka på det blancolånet utan fick ta ett separat lån till bilen. 

• Anonym (Millan)
    Anonym skrev 2011-09-12 13:27:45 följande:
    Jag undrar varför bankmannen vill vänta till mars? Jag hade ringt honom/henne på en gång och bett om ett möte.
Svar på tråden Baka in lån