• Runawaybride

Min hund har börjat lukta illa

Hej!

Jag har en 9-årig dvärgpudelhane som börjat lukta illa. Märkte först att hans sovplats luktade och tvättade den, men den luktade direkt lika illa igen, precis som soffan... Duschar honom ofta men det hjälper inte.

Kan det bero på analsäckarna? Han verkar inte ha några besvär av dem i övrigt, "åker inte kana" eller något sånt och gör sina behov som vanligt.

Har funderat på om det kan ha att göra med hans allergi som sätter sig i slemhinnorna, och ska nog boka tid hos vet för att se så det inte är en infektion inne i magen eller så
    : ( men kan ju alltid vara intressant att höra sig för här också. Kan de lukta så av stress, hudbesvär eller vad? Eller börjar gamla hundar helt enkelt att lukta av sig själva? Pudlar är ju annars kända för att vara helt luktfria, så även min i vanliga fall.

Det är ett mysterium. Lyckligtvis verkar han må bra vad jag kan se och lider nog inte lika mycket som omgivningen av odören...

• Svar på tråden Min hund har börjat lukta illa
  • GasGudrun

Att hunden luktar illa kan bero på många saker.

Det är väldigt vanligt att en hund som plötsligt börjar lukta illa har någon form av inflammation/infektion i kroppen som tex öron, svalg, tassar och mage.

Jag har även varit med om att äldre hundar får svårare att smälta sitt foder och då kan en obehaglig doft uppstå.

Vad bra att du tänker boka en tid hos veterinären, det är nog på sin plats. 

• MammaTillDomFinaste

min whippet luktade när han var sjuk, han luktade verkligen infektion. tänk dej ett varigt äckligt sår.så luktade han. men han var allvarligt sjuk, men både hud och m,agproblem kan lukta. bra att du tar han till vetrinären. 

• Mirris

Kompisens labbe luktade extremt illa, han hade öroniflammation o efter en kur medikament så luktar han rosor igen :)

Sluta bada hunden, det är inte där det sitter. Ring veterinären o be om ett besök! 

• Runawaybride

Tack för svaren! Ja, jag är rätt orolig för honom : ( ska ringa dem idag.

• NollSjuTjugo

Jag hade en tik som började lukta döskumt...typ varig, äckligt. Det visade sig att hon hade en streptokockinfektion i huden...hon var väldigt fet i pälsen och ganska mjällig men det blev hon ofta när det var fällperiod, men som sagt lukten gjorde att jag kollade upp henne hos vet. Efter en antibiotikakur blev hon fin, blank och goluktande igen :)

• Runawaybride

Pratade med mamma som tyckte veterinären var att ta i och som sa att hon inte märkt att han luktade. Nu har jag dock börjat fundera på om lukten kan bero på att hunden är stressad? När jag kom på det så slog det mig att hans liv ju har förändrats ganska mycket på sistone, matte är höggravid och orkar inte gå jättelånga promenader, jag jobbar heltid istället för att vara arbetslös (han har dock dagmatte som går ut mitt på dagen). Han verkar ju inte sjuk, det är  bara att han luktar. 

Vet ni om stress och lukt kan hänga ihop?

• Zhepyr

Gör en helundersökning hos vetrinären. Sen detta med analsäckarna alla hundar åker inte kana, tycker de andra har svarat bra därmed anser jag att du ska kolla hos din vetrinrär om du/ni kan luska fram varför han luktar illa.
    Kom på en sak han är hane han har inte åkt på något med snopen förhudskatarr är rätt vanligt och kan bli inflamation av det oxå?  

• Nikita 573

En hund som börjar lukta illa kan vara sjuk. Det kan handla om analsäckarna, förhuden, övriga slemhinnor och även huden. Den absolut vanligaste orsaken till att en hund börjar lukta illa är dock stress.

Om veterinären inte hittar något fel på honom så ta kontakt med en kunnig och IMMI-ansluten hundpsykolog/hundinstruktör så kommer du få god hjälp. 

Svar på tråden Min hund har börjat lukta illa