• Vintersol80

när naveln lossnat

eller ja när stumpen av strängen lossnat, ska man fortsätta tvätta med en tops ett tag eller??

• Svar på tråden när naveln lossnat
  • Trikarn

Det gjorde jag iallf eftersom det var lite kläggit ett tag efteråt med..

• Vintersol80

hmmm jag skulle ju tvätta naveln trodde jag men när jag blött topsen så låg den brevid henne hehe lite snopet tvättade lite men inte nåt kleggigt... kanske bästa att tvätta några dar till...

• Supermamsen

Navel

Håll barnets navelstump torr och ren, tvätta den med vanligt kranvatten och försök komma åt i alla vecken runt stumpen med t.ex. en kompress. Den faller bort av sig själv inom 1-2 veckor och ibland blöder det lite då. Det är normalt att det kan lukta illa från navelstumpen men om den blir mycket geggig och huden runt naveln blir röd och svullen ska du kontakta BVC. Det är inget hinder att du badar barnet innan naveln fallit bort och läkt.

Länk: www.babybag.se/foraldra/barnskot.asp

• Vintersol80

ja det vet jag ju men den har ju fallit bort det var ju då jag undrar tror du missuppfattade frågan lite...

• Emily72

Jag fortsatte putsa någon vecka till. Enligt BM är det vanligt att folk glömmer att putsa efter att naveln lossnat och då börjar det lukta superäckligt. Det kan komma pyttelitet färskt blod (obs LITET) under några dagar. Det lär ska vara normalt.

Man märker nog när man kan sluta med det väldigt noggranna putsandet!

Svar på tråden när naveln lossnat