Hembesök av Soc
Soc ska göra ett hembesök hos oss om en vecka, vad tittar dom egentligen på ? Måste hela huset vara tipp topp eller hur ska vi förbereda oss ?
Soc ska göra ett hembesök hos oss om en vecka, vad tittar dom egentligen på ? Måste hela huset vara tipp topp eller hur ska vi förbereda oss ?
Nej, måste inte vara tipptopp, det dem tittar på är att det inte ligger grejer runt som barnet/barnen kan skada sig på (om det är barn det handlar om). Samt att dem pratar lite med föräldrarna osv osv...
Fast kanske beror på vilka det är som kommer, finns ju "bättre" och "sämre" socialarbetare
Behöver inte förbereda något alls, bara va/ha det som det brukar vara,
anledningen med hembesök är ju att att se hur ni BRUKAR ha det, inte en fejkad tillvaro för er familj.
Hade inte tänkt ha en fejkad tillvaro heller men det är minst sagt kaos hemma just nu då vi håller på möblerar om och byter rum här hemma, plus att alla gardiner osv är nedplockat.
När vi hade hembeök av soc, var vi mitt upp i en helrenovering av hallen*ler* tapeter var rivna, några gipsskivor uppsatta, det nya golvet låg i sina paket intill ena väggen och skulle läggas, och väggen där murstocken gick var halvt sönder demmolerad för att jag ville ha fram teglet *S*
Vi städade bara undan byggdammet, men lät det övriga vara som det var, när de var här konstaterade de bara att "här grejas det för fullt ja", och sedan diskuterade vi ombyggnad en halvtimme *ler*
Tycker du ska städa undan det "vardagliga" dammet, sedan står ni ju mitt i ett ansiktslyft för ert hem, säkert inget de kommer att reflektera åt.
Det beror väl lite på vad anledningen till hembesöket är. I övrigt så tittar man på om det är ett "normalt" hem. En dammråtta är okej medan vassa knivar på golvet där barn kryper omkring inte är det.
Sen beroende på anledningen till hembesöket så är det inte bara hur det ser ut som är anledningen till hembesök utan även hur samspelet i familjen ser ut. Och den ser man bättre i hemmeiljön än på ett stelt kontor på Socialtjänsten. Om nu hembesöket handlar om oro för barn förstås.
Det handlar om oro för barnen, det blev en polisanmälan mot pappan men förudersökningen lades ner så nu gör Soc en utredning och hembesöket är en del i detta. Dom kommer även göra ett hembesök hos pappan.
försök göra klart möbleringen och häng upp några gardiner om du hinner. annars får du väl förklara att du byter rum för tillfället för att barnen ska få det bättre tex.
antar att du inte har farliga förmål framme och rengöringsmedel på golvet som barnen kan dricka.
jag tycker det ska se ut som ett hem där barnen kan leka och inte ett museum, så låt deras grejer vara framme och visa att barnen trivs hos dig.
Ja vill dom se ett lekvänligt hem där alla hyllor är fastskruvade, kontakter petskyddade och kemikalier är utom syn och räckhåll så har dom då kommit rätt. Vi är däremot ganska trångbodda så barnen får dela lite på rummen.