• frankly

    Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

    Jag och min sambo har tidigare erfarenhet av golden retriever, riesen schnauser och älghund. Vi ska nu börja titta efter en ny liten kärlek och har en familjemedlem som har en blandras med bordercollie, labrador och schäfer. Denna hund är verkligen helt fantastisk och precis allt vi letar efter, fart och fläkt och ingen vallning. Samtidigt vet vi att samma raskombo kan bli en helt annorlunda hund. Därför undrar jag vad ni anser om raser som har bordercollie i sig? Vi har ingenting som kan vallas, däremot stora ytor och skog att springa på samt många hundkompisar.

  • Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?
  • UnderbaraMix

    Oavsett vad ni blandar border collie med så finns det en stor risk att det blir en vallande galning. Köp en renrasig hund istället som uppfyller era kriterier i rasbeskrivningen. Köp inte grisen i säcken.

  • Äggfis

    Vill ni bara ha "fart och fläkt" men inget vall så undvik allt med BC i. Att ha stora ytor skiter en vallningssugen BC/mix fullständigt i, det ger den ingenting. Däremot har ni säkerligen saker och ting som är "vallvänliga" om det vill sig illa - bilar, cyklar, folk, hundar, fåglar, etc, etc. Det finns gott om renraser att välja mellan, och varför inte nån av dessa skulle kunna maxa det ni söker i en hund begriper jag inte.

  • MammaTillDomFinaste

    vad ska hunden användas till? ska ni träna bruks, spåra å greja? eller mer ett sällskap/promenader? för en bordecollie blandning kan ni få stora problem med då de är arbetsmaskiner, å dessutom kunna få vallningsbeteende på de. inget skoj! 

    renrasig labrador?
    pudel? pigga å¨lättlärda! bara att välja storlek!
    vinthundar? (perfekt om ni har stora ytor å vill ha en mysig sällskapshund som älskar att vara ute å springa å sen slappa inomhus)
     

  • frankly

    Förstår inte varför folk på FL är så emot blandraser. Har kollat flera trådar och hela tiden återkommer det "VÄLJ EN RENRASIG!". Jag har enbart haft renrasiga hundar och vill nu testa på en blandras.

    Så åter till min fråga, jag undrar vilka erfarenheter ni har av bordercollie-mix? Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en :)

  • MammaTillDomFinaste
    frankly skrev 2011-09-12 11:20:41 följande:
    Förstår inte varför folk på FL är så emot blandraser. Har kollat flera trådar och hela tiden återkommer det "VÄLJ EN RENRASIG!". Jag har enbart haft renrasiga hundar och vill nu testa på en blandras.

    Så åter till min fråga, jag undrar vilka erfarenheter ni har av bordercollie-mix? Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en :)
    jag har haft en bordercollie blandras, därför jag avråder starkt från det och all annan blandrasavel. gå in på blandis.se om du vill ha massa blandras-anhängare om du tycker folk här inne är negativa.
  • MeAngeleyes

    Jag har en blandis med BC/Lab/Dalmatiner (tror vi, vem kan veta säkert med en blandis) vi tog över honom av en nära släkting som inte klarade av hans höga aktivitetsnivå och han var mer vild än tam när vi fick honom och totalt ouppfostrad! Jag skulle ALDRIG välja en blandras då man inte har en aning om vilken av raserna som slår igenom och dessutom är du utestängd från de flesta tävlingssamanhang om du skulle komma på att du vill hålla på med sånt! (Lydnad, agility och viltspår får man tävla med en blandis)

    I vårt fall så är han intresserad av får, vallar dock inte, dalmatinerns skärpa slår igenom en hel del och samtidigt har han det godmodiga från labben, han är otroligt lättlärd och älskar att jobba och vara med! (KRÄVER att jobba är nog kanske ett bättre ord, däremot har han med åren fått en mera avslappnad syn på livet och ligger nu gärna i soffan och slappar när jobb inte erbjuds!)

    Jag valde att  köpa en hund till, en renrasig då jag vill tävla!
    Efter att ha snurrat runt bland en massa olika raser så bestämde jag mig för att köpa en renrasig BC till slut, han har massor med vallning i sig och vi vallar en hel del men håller även på med massa annat!

    Jag tittade en del på JaktLabrador när jag letade efter min nya ras då jag precis som ni vill ha massor med fart och fläkt, där har ni en glad och pigg kompis som gärna hänger med på det mesta!

  • MammaTillDomFinaste

    sen har jag även träffat flera andra BCmix å de finns inget bra att säga om dom heller. dom renrassiga därimot gillar jag skarpt. hade jag haft en fårskock så hade de lätt kommit hit en. 

    men du frågade vad vi ANSER om blandraser med BC i. du fick svar. du kan inte bli sur för att dom svaren inte var vad du förväntade dej.  

  • MammaTillDomFinaste
    MeAngeleyes skrev 2011-09-12 11:28:08 följande:
    Jag har en blandis med BC/Lab/Dalmatiner (tror vi, vem kan veta säkert med en blandis) vi tog över honom av en nära släkting som inte klarade av hans höga aktivitetsnivå och han var mer vild än tam när vi fick honom och totalt ouppfostrad! Jag skulle ALDRIG välja en blandras då man inte har en aning om vilken av raserna som slår igenom och dessutom är du utestängd från de flesta tävlingssamanhang om du skulle komma på att du vill hålla på med sånt! (Lydnad, agility och viltspår får man tävla med en blandis)

    I vårt fall så är han intresserad av får, vallar dock inte, dalmatinerns skärpa slår igenom en hel del och samtidigt har han det godmodiga från labben, han är otroligt lättlärd och älskar att jobba och vara med! (KRÄVER att jobba är nog kanske ett bättre ord, däremot har han med åren fått en mera avslappnad syn på livet och ligger nu gärna i soffan och slappar när jobb inte erbjuds!)

    Jag valde att  köpa en hund till, en renrasig då jag vill tävla!
    Efter att ha snurrat runt bland en massa olika raser så bestämde jag mig för att köpa en renrasig BC till slut, han har massor med vallning i sig och vi vallar en hel del men håller även på med massa annat!

    Jag tittade en del på JaktLabrador när jag letade efter min nya ras då jag precis som ni vill ha massor med fart och fläkt, där har ni en glad och pigg kompis som gärna hänger med på det mesta!
    och i lydnad iaf, tror de är samma med agility, så får man inte tävla "hela vägen" eftersom dom inte kan bli champion. 

    haha, tänkte ocksp på en jaktlabbe då jag läste fart å fläkt!! 
Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?