• mammatilljames

hemma-gjord kinamat, recept?

Vill gärna göra hemmagjord kinamat. 
    Skriv gärna era recept, med mått & mängd (om ni har, annars ungefärliga mått &mängder) .

Det får gärna vara med kyckling, eller kött. Nudlar, eller ris. Kokosmjölk,curry, utan sås, jordnötssås,vegetariskt, grytor, eller wok! Spelar ingen roll. Vill gärna ha massa recept, älskar kinamat/thaimat.

Skriv gärna vad maträtten heter/vad det är+recept & tips på hur den blir bäst/godast. Alla har ju sina små knep, för att få till det lilla extra även om alla har samma recept. Ni förstår va?
    Det får gärna vara ingridienser som man ofta har hemma, så man inte kanske behöver handla hem allt utan bara NÅGRA saker. Men det gör inget om jag har 1 av 20 ingridienser. Måste testa på lite nytt. Så sugen på Kinamat, och inget slår en vällagad middag. 

• Svar på tråden hemma-gjord kinamat, recept?
  • mandala

Här har jag plockat ihop lite recept som är inspirerad av asiatisk/kina/thaimat. Du kan se i slutat av länkarna vad det är för recept. Allt från soppa till friterad kyckling o grytor

http://mammamandala.wordpress.com/2011/08/25/asiatisk-veggigryta-med-bl-a-halloumi/

http://mammamandala.wordpress.com/2009/11/12/mandalas-asiatiska-kolja/

http://mammamandala.wordpress.com/2011/04/07/en-variant-pa-min-roda-currygryta-thaigryta/

http://mammamandala.wordpress.com/2009/09/30/mandalas-roda-currygryta/

http://mammamandala.wordpress.com/2010/10/03/kyckling-nudelsoppa-med-smak-av-kina/

http://mammamandala.wordpress.com/2011/03/16/friterad-kyckling/

http://mammamandala.wordpress.com/2010/09/19/wokad-biff-gronsaker-med-citron-och-chilismak/

http://mammamandala.wordpress.com/2009/10/14/mandala%C2%B4s-nudelwok-med-gronsaker-och-biff/

Min matblogg med familjemat, gi mm hittar du på: mammamandala.wordpress.com
  • Carowlin

Jag kan inget om kinamat men har ett thairecept som vi äter flitigt här hemma! Och en till dock men det är mest med påsmix för sås osv för det är svårare att göra själv. Men hojta till om du är intresserad!

• mammatilljames
    Carowlin skrev 2011-09-12 12:58:27 följande:
    Jag kan inget om kinamat men har ett thairecept som vi äter flitigt här hemma! Och en till dock men det är mest med påsmix för sås osv för det är svårare att göra själv. Men hojta till om du är intresserad!
    Jag menar såklart Thai&Kinamat. Bara lite dålig av mig att skriva det! Ja, jag är intresserad av receptet :)
  • Carowlin
    mammatilljames skrev 2011-09-12 13:23:29 följande:
    Jag menar såklart Thai&Kinamat. Bara lite dålig av mig att skriva det! Ja, jag är intresserad av receptet :)
    Haha, det kan bli så ibland.

Paneng är enkelt, gott och man behöver oftast inte köpa så mycket.

Ingredienser:
    Kyckling eller fläskfilé (vi gör oftast med fläskfilé då vi gillar det mer men det är gott med kyckling också)
    Wokgrönsaker (vi hade först alltid bara bambuskott i men nu har vi en hel påse med wokgrönsaker och sånt väljer du ju själv vad du vill ha för grönsaker och vill du inte ha grönsaker så skippa det, det funkar med bara kött också, det är trots allt kryddorna som avgör smaken)
    Kokosmjölk
    Peppar
    Röd Currypasta (finns att köpa på thaiaffärer, vet ej om vanliga butiker har det, vi köper bara i thaiaffär för bästa smak)

Stek köttet (fläskfilén kan du ju bara steka så den inte är röd utanpå men inuti spelar ingen roll hur den ser ut eftersom den ändå ska stå och puttra senare men kyckling måste du ju steka ordentligt), häll på lite peppar efter smak, häll sedan över köttet i en gryta/kastrull och häll i kokosmjölken och wokgrönsaker och currypastan efter smak.

Hur mycket du gör avgör du själv såklart men när vi gör så gör vi så det räcker till ungefär 4 port. (inga små portioner som vanliga recept då utan stora - vi äter mycket i denna familj!
    Så vi brukar ta antingen 1 påse fryst kycklingfilé som är på ungefär 1kr eller en fläskfilé på 1000-1500g, berodende på vad som finns men dom brukar ju vara lika stora allihop. Funkar bäst med fläskytterfilé förresten, det försöker vi alltid hitta men ibland är det tyvärr dyrare än fläskfilén så då struntar vi i det.
    2 burkar kokosmjölk, en påse wokgrönsaker och currypasta brukar jag ha i typ 1-3 matskedar (alltså jag tar bara med en vanlig sked så mått behövs ju inte) så det är ju bara att ha i ytterst lite om du inte vill ha för starkt. En sked kan räcka och bli ganska starkt för en ovan.

Satay är ett annat recept.
    Där kan du också ha kyckling eller fläskfilé.

Det enda som faktiskt behövs är köttet och en sataymix, finns i dom flesta affärer och då följer det med jordnötssåsmix och marinad till köttet så det är egentligen bara att följa receptet som står på paketet av mixen, så det är ännu enklare om man tänker på hur mycket som behövs köpas. Men det tar dock en stund då marinaden helst ska vara i ett par timmar (sambon brukar ha i 6 timmar för godast smak men har gjort det på 30 minuter också så det spelar inte så stor roll egentligen), och så får man vara försiktig med kläderna för marinaden färgar av sig och är svå att tvätta bort. Så har man barn ska man inte servera detta, haha Glad
    Vi passar alltid på när sambons barn är hos sina mammor så vi kan grisa själva men vi grisar ju inte som barnen gör, hehe Glad

Hoppas det var något som tilltalar dig. Personligen gillar jag Paneng mer faktiskt! Satay är så sött med jordnötssåsen och marinaden är rätt söt den med.
  • mammatilljames
    Carowlin skrev 2011-09-13 12:31:30 följande:
    Haha, det kan bli så ibland.

Paneng är enkelt, gott och man behöver oftast inte köpa så mycket.

Ingredienser:
    Kyckling eller fläskfilé (vi gör oftast med fläskfilé då vi gillar det mer men det är gott med kyckling också)
    Wokgrönsaker (vi hade först alltid bara bambuskott i men nu har vi en hel påse med wokgrönsaker och sånt väljer du ju själv vad du vill ha för grönsaker och vill du inte ha grönsaker så skippa det, det funkar med bara kött också, det är trots allt kryddorna som avgör smaken)
    Kokosmjölk
    Peppar
    Röd Currypasta (finns att köpa på thaiaffärer, vet ej om vanliga butiker har det, vi köper bara i thaiaffär för bästa smak)

Stek köttet (fläskfilén kan du ju bara steka så den inte är röd utanpå men inuti spelar ingen roll hur den ser ut eftersom den ändå ska stå och puttra senare men kyckling måste du ju steka ordentligt), häll på lite peppar efter smak, häll sedan över köttet i en gryta/kastrull och häll i kokosmjölken och wokgrönsaker och currypastan efter smak.

Hur mycket du gör avgör du själv såklart men när vi gör så gör vi så det räcker till ungefär 4 port. (inga små portioner som vanliga recept då utan stora - vi äter mycket i denna familj!
    Så vi brukar ta antingen 1 påse fryst kycklingfilé som är på ungefär 1kr eller en fläskfilé på 1000-1500g, berodende på vad som finns men dom brukar ju vara lika stora allihop. Funkar bäst med fläskytterfilé förresten, det försöker vi alltid hitta men ibland är det tyvärr dyrare än fläskfilén så då struntar vi i det.
    2 burkar kokosmjölk, en påse wokgrönsaker och currypasta brukar jag ha i typ 1-3 matskedar (alltså jag tar bara med en vanlig sked så mått behövs ju inte) så det är ju bara att ha i ytterst lite om du inte vill ha för starkt. En sked kan räcka och bli ganska starkt för en ovan.

Satay är ett annat recept.
    Där kan du också ha kyckling eller fläskfilé.

Det enda som faktiskt behövs är köttet och en sataymix, finns i dom flesta affärer och då följer det med jordnötssåsmix och marinad till köttet så det är egentligen bara att följa receptet som står på paketet av mixen, så det är ännu enklare om man tänker på hur mycket som behövs köpas. Men det tar dock en stund då marinaden helst ska vara i ett par timmar (sambon brukar ha i 6 timmar för godast smak men har gjort det på 30 minuter också så det spelar inte så stor roll egentligen), och så får man vara försiktig med kläderna för marinaden färgar av sig och är svå att tvätta bort. Så har man barn ska man inte servera detta, haha Glad
    Vi passar alltid på när sambons barn är hos sina mammor så vi kan grisa själva men vi grisar ju inte som barnen gör, hehe Glad

Hoppas det var något som tilltalar dig. Personligen gillar jag Paneng mer faktiskt! Satay är så sött med jordnötssåsen och marinaden är rätt söt den med.
    Låter som riktigt goda rätter! TACK så mycket.
    Jordnötssås är bland det bästa jag vet, har börjat verkligen ÄLSKA det senaste månaderna.
    Ska verkligen testa detta! 
  • mammatilljames
    Mums!! 
    Ska försöka göra dom.

Allas recept verkar så himla goda, och rätt enkla. Hoppas inte min sambo blir trött på Kina/thai mat nu bara... :) Jag tröttnar nog aldrig 
  • smöla
    strimlad biff:
    strimla biffen och lägg i lite marinad. ca 1 timme gärna längre.

3 msk olja
    1 tsk sesamolja (viktigt för smaken)
    2 msk soja
     1 krm ingefära
    lite vitlök
    salt
     1 tsk fischsause 

woka upp köttet

'tillsätt vatten så att det täcker köttet
    soja
    lite mer sesamolja
    köttbuljong
    peppar
    koka 1 tim tillsätt lök
    strimlad morot
    bambuskott (sköljda)
    koka en lten stund till men så att det blir tuggmotstånd på morötterna

Kycklingspett med jordnötsås
    marinera kycklingfiler med vitlök olja salt o peppar

sås
    fräs en gul lök
    tillsätt lite rödcurrypasta 1 halv tesked
    häll på 2 dl vatten samt 3 dl grädde
    tillsätt en hönsbuljong
    samt 1/2 dl jordnötsmör
    låt koka ihop

stekt ris med kyckling

börja med att koka ris gärna basmati
    ta kycklingbitar som gärna får vara gott kryddade
    stek kycklingen i en wok
    tillsätt lök, purjo, samt en färdig wokmix
    tillsätt riset
    krydda med 
     1 tsk sesamolja
     1msk soja
     2 krm ingefära
    1 krm koriander
      salt
    peppar
    vitlök
     1/2 tsk paprikapulver
    gör en grop i pannan och kläck två ägg i där
    låt de stelna lite , sen rör du ut de o blandar med resten.
    servera med sweetchili thaisås

• amia01

Brukar göra kinainspirerad wok här hemma rätt ofta. Som med så mycket annat alltid utan recept, men grundkonceptet ser ut ung. så här:
    * Stek strimlat kött - om man använder fint kött behöver man bara strimla fint och sedan steka, om man som jag föredrar lite sämre köttbitar så strimlar man, steker och låter koka med lite salt och peppar i lite vatten tills det är mört - gärna en timme eller så...
    * I med olja och låt bli riktigt varmt - fynkar bra i gjutgärnsgryta!
    * Släng i strimlade grönsaker av valfri sort - typ bönor, morötter, broccoli, lök, majskolvar på burk, ärtskidor mm vad man har hemma helt enkelt. Brukar ofta ha i finhackad vitlök och ev. chili också.
    * Stek på hög värme tills grönsakerna är lagom mjuka.
    * Avsluta med att hälla på soja och sweet-chili-sås så det blir lite "såsigt".
    * Kan kompletteras med att man rör i kokta nudlar, kryddade eller okryddade.
    Använder man inte kryddade nudlar kan man behöva komplettera kryddningen med en del fisksås/salt.

Beroende på hur mycket nudlar man lägger i så kan man komplettera med att servera med ris också.

Tycker det är enkel och snabb mat, och funkar bra med de ingredienser jag brukar ha hemma!

• mammatilljames
    Tack så mycket för alla trevliga recept, dom verkar verkligen vara hur goda som helst!
    Det där med nudlar
    amia01 skrev 2011-09-13 18:56:41 följande:
    Brukar göra kinainspirerad wok här hemma rätt ofta. Som med så mycket annat alltid utan recept, men grundkonceptet ser ut ung. så här:
    * Stek strimlat kött - om man använder fint kött behöver man bara strimla fint och sedan steka, om man som jag föredrar lite sämre köttbitar så strimlar man, steker och låter koka med lite salt och peppar i lite vatten tills det är mört - gärna en timme eller så...
    * I med olja och låt bli riktigt varmt - fynkar bra i gjutgärnsgryta!
    * Släng i strimlade grönsaker av valfri sort - typ bönor, morötter, broccoli, lök, majskolvar på burk, ärtskidor mm vad man har hemma helt enkelt. Brukar ofta ha i finhackad vitlök och ev. chili också.
    * Stek på hög värme tills grönsakerna är lagom mjuka.
    * Avsluta med att hälla på soja och sweet-chili-sås så det blir lite "såsigt".
    * Kan kompletteras med att man rör i kokta nudlar, kryddade eller okryddade.
    Använder man inte kryddade nudlar kan man behöva komplettera kryddningen med en del fisksås/salt.

Beroende på hur mycket nudlar man lägger i så kan man komplettera med att servera med ris också.

Tycker det är enkel och snabb mat, och funkar bra med de ingredienser jag brukar ha hemma!
    Blir det gott? Försökt mig på "nudel wok" tuusen gånger, med snabbnudlar, äggnudlar, glasnudlar, jaa.. allt. Har aldrig blivit gott, eller smak. Men ioförsig har jag inte kryddat så mcyket då jag inte vetat vad jag ska använda och inte hitta något bra recept på nätet heller.
    Fisksås, verkar vara en "huvudingridiens" när de gäller kinamat, de låter faktiskt ganska äckligt, men hur smakar det?  Gillar inte fisk, därför jag känner mig lite skeptisk till det, men antar att det är en sås som passar till fisk, & inte en sås gjord på fisk, eller?

• smöla

fisksås är gjord på fisk som är jäst... det går att utesluta den inget måste men ger en salt lite mustig smak.
    Är inte så jätteglad i fisk självGlad  så är du skeptisk uteslut den! Men ngt som du måste köpa är sesamoljan, den ger den där typiska asiatiska smaken, lite nötig...supergott. Sen är flaskan dryg.
    Vill du ha smak i din nudelwok så ta en msk rödcurrypasta, det blir lite hetare o väldigt gott. Experimentera och var inte rädd för att prova, fråga gärna i en asiatisk mataffär de hjälper så gärna till och förklarar vad de olika sakerna ska användas till, samtidigt som det är billigare att handla där. 

• amia01
    mammatilljames skrev 2011-09-13 19:13:33 följande:
    Tack så mycket för alla trevliga recept, dom verkar verkligen vara hur goda som helst!
    Det där med nudlarBlir det gott? Försökt mig på "nudel wok" tuusen gånger, med snabbnudlar, äggnudlar, glasnudlar, jaa.. allt. Har aldrig blivit gott, eller smak. Men ioförsig har jag inte kryddat så mcyket då jag inte vetat vad jag ska använda och inte hitta något bra recept på nätet heller.
    Fisksås, verkar vara en "huvudingridiens" när de gäller kinamat, de låter faktiskt ganska äckligt, men hur smakar det?  Gillar inte fisk, därför jag känner mig lite skeptisk till det, men antar att det är en sås som passar till fisk, & inte en sås gjord på fisk, eller?

Har också "misslyckats" med nudelwok några gånger, och föredrar snabbnudlar framför andra varianter, för att dom är enkla att koka och ger lite smak. Tycker det fungerar bra om man kokar dom med kryddan i lite vatten och blandar i woken när den är färdig.

Fisksås är som "flytande salt med bismak" - ger lite särskild smak till asiatiska maträtter, men är absolut inget måste. Fungerar med vanligt salt också, men då blir det lite "plattare" smak.

Röd curry pasta är supergott!  Och sesamolja är också gott till smaksättning. Men för mig som inte lagar asiatiskt mer än några gånger i månaden funkar det inte att ha allt för många ingredienser hemma, det mesta blir bara gammalt...
  • llitenflundra
    ROFL, man frågar efter kinamat, så kommer massa andra länders "paradrätter" era tomtar Tomte

Ger bara en länkar till annat ställe, men är helt underbart gott recept, kom ihåg bra kvalitet på kött höjer rätten än mer.
    Biff sichuan : www.flashback.org/sp15283971
    Bli inte avskräckta med arbetsgången, den ser långt mer avancerad ut än vad det är i verkligheten.
    Dock måste man ha hackat och förberett allt, annars så kommer man bli förjävla stressad :p
  • Carowlin
    mammatilljames skrev 2011-09-13 13:39:39 följande:
    Låter som riktigt goda rätter! TACK så mycket.
    Jordnötssås är bland det bästa jag vet, har börjat verkligen ÄLSKA det senaste månaderna.
    Ska verkligen testa detta! 
    Ja, det är jättegott! Glad Berätta vad du tyckte sen när du testat Glad
  • Carowlin
    mammatilljames skrev 2011-09-13 19:13:33 följande:
    Det där med nudlarBlir det gott? Försökt mig på "nudel wok" tuusen gånger, med snabbnudlar, äggnudlar, glasnudlar, jaa.. allt. Har aldrig blivit gott, eller smak. Men ioförsig har jag inte kryddat så mcyket då jag inte vetat vad jag ska använda och inte hitta något bra recept på nätet heller.

Jag vet, fisksås låter äckligt men det blir gott! Används mycket i thaimat också.

Sambons ex brukar göra lite snabbt såhär; steka kokt ris tillsammans med ägg, fisksås och någon thaisoja (vet inte vad det är exakt, minns inte riktigt) - det blir faktiskt riktigt gott.
    Hon har även gjort biffar som hon friterat som innehöll torkad chili, fisksås och sån där soja. Jättegott! Trodde inte det skulle bli gott med fisksås (eller fisksoja är det väl egentligen tror jag, i alla fall när man köper från thaiaffärer då det kommer därifrån men om det finns i andra affärer vet jag inte, kanske inte är ens likt denna som jag menar) men det blev gott faktiskt. Ska köpa hem det, jag med, men har inte gjort det ännu.
Svar på tråden hemma-gjord kinamat, recept?