mammatilljames skrev 2011-09-12 13:23:29 följande:
Jag menar såklart Thai&Kinamat. Bara lite dålig av mig att skriva det! Ja, jag är intresserad av receptet :)
Haha, det kan bli så ibland.
Paneng är enkelt, gott och man behöver oftast inte köpa så mycket.
Ingredienser:
Kyckling eller fläskfilé (vi gör oftast med fläskfilé då vi gillar det mer men det är gott med kyckling också)
Wokgrönsaker (vi hade först alltid bara bambuskott i men nu har vi en hel påse med wokgrönsaker och sånt väljer du ju själv vad du vill ha för grönsaker och vill du inte ha grönsaker så skippa det, det funkar med bara kött också, det är trots allt kryddorna som avgör smaken)
Kokosmjölk
Peppar
Röd Currypasta (finns att köpa på thaiaffärer, vet ej om vanliga butiker har det, vi köper bara i thaiaffär för bästa smak)
Stek köttet (fläskfilén kan du ju bara steka så den inte är röd utanpå men inuti spelar ingen roll hur den ser ut eftersom den ändå ska stå och puttra senare men kyckling måste du ju steka ordentligt), häll på lite peppar efter smak, häll sedan över köttet i en gryta/kastrull och häll i kokosmjölken och wokgrönsaker och currypastan efter smak.
Hur mycket du gör avgör du själv såklart men när vi gör så gör vi så det räcker till ungefär 4 port. (inga små portioner som vanliga recept då utan stora - vi äter mycket i denna familj!
Så vi brukar ta antingen 1 påse fryst kycklingfilé som är på ungefär 1kr eller en fläskfilé på 1000-1500g, berodende på vad som finns men dom brukar ju vara lika stora allihop. Funkar bäst med fläskytterfilé förresten, det försöker vi alltid hitta men ibland är det tyvärr dyrare än fläskfilén så då struntar vi i det.
2 burkar kokosmjölk, en påse wokgrönsaker och currypasta brukar jag ha i typ 1-3 matskedar (alltså jag tar bara med en vanlig sked så mått behövs ju inte) så det är ju bara att ha i ytterst lite om du inte vill ha för starkt. En sked kan räcka och bli ganska starkt för en ovan.
Satay är ett annat recept.
Där kan du också ha kyckling eller fläskfilé.
Det enda som faktiskt behövs är köttet och en sataymix, finns i dom flesta affärer och då följer det med jordnötssåsmix och marinad till köttet så det är egentligen bara att följa receptet som står på paketet av mixen, så det är ännu enklare om man tänker på hur mycket som behövs köpas. Men det tar dock en stund då marinaden helst ska vara i ett par timmar (sambon brukar ha i 6 timmar för godast smak men har gjort det på 30 minuter också så det spelar inte så stor roll egentligen), och så får man vara försiktig med kläderna för marinaden färgar av sig och är svå att tvätta bort. Så har man barn ska man inte servera detta, haha

Vi passar alltid på när sambons barn är hos sina mammor så vi kan grisa själva men vi grisar ju inte som barnen gör, hehe
Hoppas det var något som tilltalar dig. Personligen gillar jag Paneng mer faktiskt! Satay är så sött med jordnötssåsen och marinaden är rätt söt den med.