• logicalmind

Gran Canaria, va ska man tänka på?

i jul ska vi åka till gran canaria va ska man tänka på att ta med sig , vi har 2 barn som ska med. dom är då 1 år 9 mån och en på 6 år.

hur är vädret då? nån som vet?

• Svar på tråden Gran Canaria, va ska man tänka på?
  • VildVittra

*bara bus*

Men om du har plats i resväskan så ta med mig =)))))

Det kommer bli helt underbart och vädret brukar vara kanon då. typ 25 grader och sol sol sol. Resan är ju rätt lång..omkring 6 timmar i allafall så tänk på att ta med dig sysselsättning för din 6 åring och hoppas på att den lilla sover mycket på resan. Annars har jag nog inte så många tips på vad du ska ta med dig.....jag stoppar iochförsig ned värmeljus i varje sko och andra saker för jag ÄLSKAR att sitta på balkongen eller uteplatsen på kvällen/natten och bara mysa med tända ljus. Brukar få ned en hel påse värmeljus i och med att jag stoppar dem lösa här och där i packningen.

Du kommer säkert få massor med smarta svar på saker som kan vara bra att ha med sig.

HA SUPER MYSIGT OCH KUL!!!
    GOD JUL!!

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Machapuchare

Skall också åka till Gran Canaria i vinter så jag hoppar in här.

Hoppas på att vädret blir som "NicholasMamma" beskriver det! Det kan ju vara svalt på kvällarna så någon form av jacka är ju bra att ha med sig.
    Vi kommer ha med bärsele (Manduca har vi), perfekt när liten är trött eller har somnat i planet/ på bussen eller liknande. Eller om man vill vandra (finns en hel del fina vandringsleder).
    Några packningsidéer: Solskyddskläder, Filt till stranden, Termos (om man vill kunna fixa gröt eller välling i farten), små plastpåsar (till skräp, packa mackor till utflykt eller allt annat man kan tänka sig), våtservetter (de man kan köpa på plats brukar vara parfymerade), reseapotek, liten ryggsäck (till utflykter osv).

Att sysselsätta barnen umder flygresan kan ju vara en utmaning. Vi brukar ta med en MP3-spelare med sagor och favoritmusik att lyssna på med hörlurar. Till 6-åringen några bra böcker, tidningar eller kataloger (LEGO, leksakskataloger eller liknande) att kolla i. Har man en reseDVD kan det ju distrahera en lång stund. Sedan snacks i småförpackningar, något resespel... Några plastfigurer som man kan göra "barnteater" eller bara leka med brukar vara populärt hos både 3- och 6-åringen hos oss. Vår minsting kommer vara ett år när vi åker och då brukar det vara kul med småsaker inslagna i papper. En bit resårband (typ 50cm) kan vara käckt för att knyta upp saker som kan dingla från stolen framför, tex ett litet mjukisdjur.
    Vi brukar göra en bok inför varje resa där vi klistrar in bilder från resmålet osv och den brukar vara rolig att titta i tillsammans och prata om vad som komma skall. Där brukar vi även ha med själva resan (tex först taxi sedan flygplats, sedan flygplanet och kanske en bild på flygplansmat och sedan buss till hotellet).   

Några tips på resmålet? Vi planerar att göra en del utflykter med hjälp av lokaltrafiken, finns massor av busslinjer! Bland annat tänker vi besöka Maspalomas (sanddynerna) och Puerto Mogan. Har även tänkt ta oss upp i bergen och förhoppningsvis besöka en Guanch-by som jag har för mig skall finnas där. Troligtvis gör vi också någon enklare vandring.

• logicalmind

tack för tipsen!

vi ska besöka vatten landet och åka över till tenneriffa och gå på zooet som finns där.

undrar oxå om vi ska åka  (kommer inte i håg va byn hette) och åka ubåt, vet att de fanns när jag va liten, hoppas på att den finns kvar...

vi ska ta med en kylbag med frukost på lägg och sånn " svensk mat" då vi ska bo i mas palomas i bungalos.

måste sätta mej och skriva mer bra att ha med lista snart så man inte glömmer nått!

• DramaQueen

December kan vara en lurig månad, så tänk svensk sommar. Det kan vara 20 grader o sol men även 15 o regn. Man vet aldrig, jag har vissa gånger haft tur med värme o sol och vissa gånger haft otur med kallare väder lite regn och massa moln. Men jag skulle inte ta båten över till tenerffia för att bara gå på zoo. det känns väldigt långt o bökigt för den sakens skull, finns massor att göra på Gran Canaria

• Lisa315

Tips om boende för en familj med två barn på 4 och 6?

• Machapuchare

Har lånat en bok på biblioteket "Vandra på Kanarieöarna" med beskrivningar av vackra vandringar på bland annat Gran Canaria. Jag hoppas att vi kommer kunna ta oss upp ibergen och vandra, det ser verkligen häftigt ut!

Om du gjort en packlista och vill dela med dig av den så vore det väldigt tacksamt, TS!

• logicalmind

än så länge har jag inte skrivit upp nått. ska ta tag i de nån dag framöver.

förresten är de nån som vet hur det är med spjälsängar finns de på rummet, får man säga till eller nåste man ha med sig egen?

• Machapuchare

Det där med spjälsängar är lite olika från hotell till hotell. I de flesta fall får man betala extra för att hyra spjälsäng (många hotell har bebispaket där det ingår spjälsäng, sulky och barnstol) men det är som sagt olika från hotell till hotell. Kolla med er researrangör!

• iolanthe

Jag tycker inte du behöver fundera på att ta med nåt speciellt till barnen, allt finns där. Det är rent och fräsch och maten är bra så man behöver inte oroa sig för att dom ska få i sig nåt dåligt. Vi var första gången till Gran Canaria förra vintern, barnen var 1,5 och 4,5 då. Vi åker denna vinter igen, i slutet av januari, längtar redan .

Vädret kan ju som sagt vara lite osäkert, vi hade regn två dagar sist, men det var varmt i alla fall. Runt 20 när det var som svalast och +27 som varmast hade vi. Men då var i i Las Palmas och södra sidan har väl i allmänhet lite varmare. Men å andra sidan brydde sig varken gubben eller barnen sig om huruvida solen sken. Och på ett sätt var det ju rätt skönt att det inte var så jättevarmt, vi orkade mer och man behöver inte oroa sig för värmeslag och vätskebrist.

Svar på tråden Gran Canaria, va ska man tänka på?