Akire01 skrev 2011-09-12 13:20:36 följande:
Ok, Vrf säger BM att det kan fungera då?
Jag tror mer det är OLIKA för alla. :)
Hon tror väl också på skrönor, löjligt av henne att tipsa om det.
"Det är en mognadsfråga och handlar om ett samspel mellan bebis och moderkaka. BF-datumet är ett bara ungefärligt datum. Jag vet att det är lätt att strirra sig blind på det men det är BF plus/minus två veckor som gäller, inget annat.
Det känns lite elakt att skriva det, men det finns faktiskt inget som hjälper.
Mitt enda råd till alla som funderar och längar och känner frustrationen växa är att boka in så mycket som möjligt i almanackan, bjuda hem vänner, gå på bio till exempel eller passa på att läsa en bok. Det blir väldigt jobbigt att sitta hemma och trumma på bordsskivan och vänta på bebisen och man ska ha klart för sig att livet blir ganska annorlunda efter att bebisen är ute och att man inte kommer att hinna med mycket av det man dittills tyckt var kul att göra på fritiden." babyornot.se och många andra sidor skriver samma sak
Finns det då ingenting...verkligen? (som man kan göra för att det ska starta)
Nej, tro det eller ej men det gör det faktiskt inte.
Om något så ska man inte överanstränga sig i slutet på en graviditet. Springa i trappor och tvätta fönster är två andra myter som sägs sätta igång en förlossning. Om du känner dig pigg och ovanligt sugen på att tvätta fönster så gör det, men känner du dig trött (som man vanligtvis är) så ta det lugnt. Du kommer att behöva ALLA dina krafter när förlossningen väl startar och om något så bör du passa på att vila så mycket du kan.
I slutet av graviditeten är kroppen också extra känslig och att det vid för mycket kraftansträngning faktiskt finns en realistisk möjlighet att moderkakan kan lossna eller börja blöda!