• delih

PCO - nu är det på riktigt!

Jag måste få skriva av mig och diskutera med alla som är i samma sits som jag.
    Jag är snart 23 år, har PCO, har med min sambo försökt sedan p-piller stoppet i Maj att få barn utan hjälp (med tips från gynsköterska att prova med ÄL stickor) men min första cykel var på 49 dagar och min andra cykel pågår ännu (är på dag 59 idag).

Såklart såg alla gravtest ut såhär...

Jag beslutade mig för att be om hjälp igen och de tyckte att jag var ett sådant självklart fall så jag fick en tid så fort som möjligt.

Detta är så skönt, känns som om man får bekräftelse och faktiskt att det är som en riktigt start på att försöka. Sommaren känns som en bortkastad tid men jag förstår att de vill att man provar själv innan man ber om hjälp. Egentligen är det ju ingen tid alls jämfört med  många som försökt i flera månader och till och med år.

Nu undrar jag vad du fick för slags hjälp och hur det gick? Hade du önskat något annat alternativ? Vad finns det för alternativ/hjälp att få, pergotime exempelvis?

Berätta gärna dina erfarenheter, bra som dåliga. Vill så gärna diskutera detta med någon då ingen av mina vänner får veta att vi försöker så jag har ingen att kunna vända mig till och få ur min frustration.
  • Svar på tråden PCO - nu är det på riktigt!
  • Ingster

Hej,
    Är lite i samma situation. Slutade med p-ring i januari för att börja försöka i april/maj i år. Men mina cykler visade sig vara 90 dagar långa så jag sökte hjälp i somras för jag misstänkte att jag hade pco. Fick tid hos en fertilitetsklinik nästan direkt och så fort jag fick svar på proverna fick jag provera och pergotime utskrivet. Känner som du att nu får man äntligen göra ett försök på riktigt. Tog sista tabletten igår och ska på vul på onsdag för att se om jag har något moget ägg.

När har du tid hos gyn?

Vore kul att följas åt lite. Det är som sagt svårt att diskutera med vänner... Jag har några som vet om det men de är inte i samma sits...

Lycka till!

• delih

Hej, vad kul att du också vill hänga i denna tråd, trodde ingen skulle svara alls.

Jag har tid den 26:e september, precis om 2 veckor. Känns som en evighet dit men tur nog så kommer massa saker hända tills dess så tiden kommer nog gå fort :)

Vad spännande, man blir så ivrig och vill att allting ska ske på en gång och du har ju kommit en bit in nu :) Håller tummarna för dig på onsdag! :D

• Ingster

Det går nog fort ska du se! Allt känns snabbt när man jämför med ens lååångsamma cykler;) Men jag förstår dig... bara morgondagen kommer kännas som en evighet i väntan på onsdag:)

Ja, tyvärr hoppas man kanske lite för mycket på att det ska gå vägen första gången. Men man får se det som ett steg i rätt riktning även om det inte skulle bli något denna gång. Bara att få hjälp så pass snabbt som man fick är ju positivt.

• Ell86

Hej!

Jag slutade med p-piller i september förra året för att bli gravid, men hösten gick, vintern gick, våren gick och jag började undra om jag inte kunde få barn! Bestämde mig för att kontakta en gynekolog i våras, som snabbt konstaterade att jag hade PCO (har inga andra symptom än gles, oregelbunden mens).
    Fick råd att kontakta en fertilitetsklinik, vilket jag gjorde i våras. Fick då en tid nu i september (de ville att det skulle ha gått 1 år av försök utan att bli gravid, och så kom ju även sommaren ivägen).
    Så i förra veckan hade vi första besöket i fertilitetsutredningen: Vi fick info om att vi skulle lämna blod på vårdcentralen. Sambon en gång + ett spermaprov på Huddinge. Jag ska lämna totalt 4 blodprov: har nu lämnat ett, samt ett som skulle lämnas i CD 3-5. Nästa ska lämnas på CD 14-16 och sista (om jag minns rätt) CD 25-27.
    Sedan får läkaren svar på alla dessa prover och kan då skriva ut Pergotime (förutsatt att spermaprovet är ok). Så jag sätter alla mina förhoppningar till Pergotime.

Det som skrämde mig lite var att hon sa att hon i samband med alla provsvar skulle ställa oss i IVF-kö eftersom att det är över ett års väntetid. Det blev så verkligt att det faktiskt kan gå till den punkten att man behöver ge sig på IVF-försök.

Ska i och för sig få äggledarna spolade i början av oktober, och chansen finns ju faktiskt att bara en sån sak hjälper mig att bli gravid. Man försöker hålla humöret uppe, men det är svårt ibland.

Delih - tiden du har den 26 september, är det för att starta en fertilitetsutredning eller är det första besöket?

• delih
    Ell86 skrev 2011-09-13 08:48:03 följande:
    Delih - tiden du har den 26 september, är det för att starta en fertilitetsutredning eller är det första besöket?
    Oj vilken process.

Jag fick inte veta så mycket, hon sa att jag skulle komma den 26:e september och så skulle vi diskutera hur vi skulle lösa det. Så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig under besöket.

Jag har ju varit hos honom tidigare pga ett annat fall och då kom det med mensen upp och han konstaterade redan då genom VUL att jag har PCO. Men eftersom vi inte hade planer på att försöka egentligen förrän augusti (blev tidigare för att sambon fick veta att han skulle få förlängt på jobbet) så började jag med p-piller.

Jag vet inte så mycket vad som krävs innan för att få hjälp, om jag måste ta massa prover innan man ens kan konstatera PCO.  De tyckte att jag var ett självklart fall bara av att veta hur långa cyklar jag hade, så jag hoppas allting går vägen som jag vill :)
  • Ell86

Ja, det är en väldig process... Kanske det dock skiljer sig från fall till fall eller mellan olika kliniker. Jag vet inte..

Jag fick också snabbt konstaterat genom VUL att jag har PCO, och med tanke på de långa menscykler jag också har, så blodproverna är nog inte riktigt till för att styrka detta, utan mer se hur det ligger till med olika hormonnivåer osv tror jag, så man vet hur man ska medicinera. Och så spermaprovet för att säkerställa att mannen är ok för att inte behandla kvinnan i onödan. Och det låter ju rätt klokt, men man vill ju inte att det ska dra ut på tiden utan vill ju själv skynda på allt så mycket det bara går. Min läkares försök till tröst var att "ni är så unga, ni har lång tid på er att få barn". Men det var inte mycket till tröst, jag blev snarare lite sur när jag tänkte på det hon sagt. Vad spelar det för roll om vi är unga? Jag vill ju ha barn nu, min längtan efter barn är ju inte mindre bara för att jag är ung.

Jag hoppas också för din skull att det går vägen dit du vill, och att det inte drar ut på tiden! Min känsla är att man måste vara lite påläst själv så det inte drar ut på tiden "i onödan". Speciellt eftersom att man måste vänta på rätt dagar i menscykeln för att lämna blodprover, börja äta pergotime och allt vad det nu är man har framför sig...
    För läkaren är jag ju bara en patient i raden av patienter,  men för mig är det ju det här det viktigaste i världen och jag vill verkligen inte vänta flera år till. Då hinner jag deppa ihop fullständigt innan det förhoppningsvis lyckats bli några barn.

• Irmeline

Jag är gravid i v.18, fick pergotime för att få till ÄL. Försökte nästan ett år först, tog sig på kur 2 med pergo.
    Något som kan hjälpa är att äta kost med lågt GI (läste en bok som heter low GI diet for managing PCOS ung.) Tips!
    Kosttillskott D-chiro inositol kan köpas via nätet och behandlar insulinresistensen som är ett bakomliggande problem vid PCO.

Lycka till!

• delih
    Ell86 skrev 2011-09-13 12:55:04 följande:
    Ja, det är en väldig process... Kanske det dock skiljer sig från fall till fall eller mellan olika kliniker. Jag vet inte..

Jag fick också snabbt konstaterat genom VUL att jag har PCO, och med tanke på de långa menscykler jag också har, så blodproverna är nog inte riktigt till för att styrka detta, utan mer se hur det ligger till med olika hormonnivåer osv tror jag, så man vet hur man ska medicinera. Och så spermaprovet för att säkerställa att mannen är ok för att inte behandla kvinnan i onödan. Och det låter ju rätt klokt, men man vill ju inte att det ska dra ut på tiden utan vill ju själv skynda på allt så mycket det bara går. Min läkares försök till tröst var att "ni är så unga, ni har lång tid på er att få barn". Men det var inte mycket till tröst, jag blev snarare lite sur när jag tänkte på det hon sagt. Vad spelar det för roll om vi är unga? Jag vill ju ha barn nu, min längtan efter barn är ju inte mindre bara för att jag är ung.

Jag hoppas också för din skull att det går vägen dit du vill, och att det inte drar ut på tiden! Min känsla är att man måste vara lite påläst själv så det inte drar ut på tiden "i onödan". Speciellt eftersom att man måste vänta på rätt dagar i menscykeln för att lämna blodprover, börja äta pergotime och allt vad det nu är man har framför sig...
    För läkaren är jag ju bara en patient i raden av patienter,  men för mig är det ju det här det viktigaste i världen och jag vill verkligen inte vänta flera år till. Då hinner jag deppa ihop fullständigt innan det förhoppningsvis lyckats bli några barn.
    Nä det där med ålder och barn reagerar jag också på. För mig är det (kanske en löjlig jämförelse) men om jag är hungrig vill jag ha maten NU inte sedan. Jag behöver det och känner behovet att få det i kroppen för att må bra. Jag vill inte höra "ta det lugnt du kommer få maten tids nog", kan ju även tillägga att då det kommer till mig och hunger så blir jag världens monster om mitt blodsocker är lågt ;p

My point, bara för att man har flera år på sig så betyder det inte att jag inte kommer må dåligt av att det tar lång tid. Haha, inser nu vilken dålig jämförelse jag gjorde.

Det är just därför jag startade denna tråd, jag vill veta allt som behövs veta för att det inte ska dras ut på tid eller bli fel. Är jag inte påläst så tar jag första bästa alternativ som ges, men jag vet inte om det är bäst för mig.
  • delih
    Irmeline skrev 2011-09-13 16:00:17 följande:
    Jag är gravid i v.18, fick pergotime för att få till ÄL. Försökte nästan ett år först, tog sig på kur 2 med pergo.
    Något som kan hjälpa är att äta kost med lågt GI (läste en bok som heter low GI diet for managing PCOS ung.) Tips!
    Kosttillskott D-chiro inositol kan köpas via nätet och behandlar insulinresistensen som är ett bakomliggande problem vid PCO.

Lycka till!
    Grattis till din graviditet :)
    Jag måste verkligen försöka ta tag i maten, just nu försöker jag hålla blodsockret lagom jämn så jag inte får mina utbrott på min stackars sambo. GI kanske är lösningen, har ätit LCHF tidigare men så fort sommarn kom och färskpärerna kom så kunde jag inte motstå. Jag har ingen karaktär alls :p Men med GI får man äta lite kolhydrater en bit in i dieten va? Måste läsa på lite :)
  • Bambinoinarrivo

Jag har också PCO.

Jag fick dock ingen hjälp alls av gyn då de ansåg att min ålder var för låg så de förväntade sig att vi skulle försöka minst 1 år på egen hand innan de ens övervägde att hjälpa.
    Jag var 23 när jag kontaktade gyn och då hade vi redan haft oskyddat sex i 4 år utan att jag blivit gravid men det ville de inte ta hänsyn till alls.

Jag har precis som du TS haft väldigt långa cykler så det var lönlöst att ens försöka med ägglossningstest.
    Jag hade ju ingen ägglossning alls.

Jag började att äta LCHF och då kom mensen lite mer regelbundet (33 dagars cykler) men jag satte igång själv genom att äta p-piller för katter i 10 dagar.

Sedan testade jag igen med stickor men fick inget utslag alls.

Beställde då clomifen från utlandet och började med enkel kur.
    Första försöket gav utslag på ÄL- stickorna, men ingen graviditet.
    Nästa gång dubblade jag dosen och fick utslag igen.
    Blev då också gravid.

Är nu i v 30 och lyckades helt själv utan hjälp från gyn. 

Svar på tråden PCO - nu är det på riktigt!