• mamma0­60811
    Äldre 12 Sep 17:29
    2687 visningar
    17 svar
    17
    2687

    Barns fria val?

    Hur skulle du reagera om du fick veta att de på förskolan där ditt 5 åriga barn går har som rutin att ett barn i gruppen får välja i vilken ordning kompisarna ska gå och tex ställa upp för att gå till matsalen eller liknande.
    De turas om att vara det barn som ska ropa upp sina kompisars namn i den ordning de vill.
    Pedagogens svar till mig när jag frågar varför de utsätter barnen för detta är att det står i Läroplanen och det kallas "barnens egna val"

    Själv tycker jag att det är fruktansvärt, det kan finnas de barn som aldrig kommer att bli vald först och det är minst lika jobbigt att vara den som ska välja vem av alla sina kompisar som ska få gå först.
    Jag trodde att detta var något man gjorde på 70 och 80 talet för att senare inse att det inte var så bra för barnen att göra på detta viset?!

    Nu är min 5 åring väldigt poppis och har många kompisar och blir sällan vald sist, men tycker att det är jättejobbigt att välja ut sina kompisar på detta sätt och vill inte att någon ska komma sist.

    Nu är jag jättenyfiken på hur andra föräldrar skulle reagera på detta??

  • Svar på tråden Barns fria val?
  • Äldre 13 Sep 19:57
    #1

    Jag tycker inte det låter ok! Hade helt klart tagit och pratat med fröknarna ordentligt om saken och om inte det hjälpt faktiskt högre upp också.

  • Återko­mmande gäst
    Äldre 17 Sep 22:51
    #2

    Det låter helt galet. Jag får ont i magen och hamnar i skolan igen - sitter där med pickande hjärta och önskar innerligt att slippa bli vald sist än en gång.

    Tycker du ska kontakta förskolechefen och kolla om detta verkligen är förankrat hos ledningen.

  • Äldre 17 Sep 23:23
    #3

    Fast vad menar du? Jag förstår inte vad det är barnen ska välja? Vem som ska stå först i ledet eller?

    Sen så tvivlar jag starkt på att deras förskolechef har någon koll på vilka metoder de använder när de går till matsalen, det har h'n troligen inte tid med.

  • Äldre 18 Sep 09:35
    #4

    Vilket skitsnack från pedagogen. Det där är grogrunden till dåligt självförtroende och självkänsla! Fritt val handlar snarare om aktivitet än kompisar, skulle inte acceptera det som förälder. Prata med pedagogen igen där efter förskolechefen.

  • Äldre 18 Sep 09:50
    #5

    Jag hade aldrig accepterat detta. Finns inget stöd för något sådant alls i läroplanen, tvärtom. Har jobbat som lärare i många år - REAGERA!

  • MintMi­nt
    Äldre 18 Sep 09:59
    #6

    Men herrejisses!Förvånad Det där är inte okej för fem öre, om du frågar mig. Jag skulle bli skogstokig om jag fick reda på att något liknande förekom där mina barn går. Jag tycker du ska ifrågasätta om de barn som bli valda sist, om det är deras fria val också att bli det?

  • Äldre 22 Sep 10:40
    #7

    Väldigt märkligt sätt att tolka läroplanen på... Den pedagogen borde läsa på väldigt mycket mer...

  • Äldre 29 Sep 17:36
    #8

    Låter som att de missuppfattat rejält.

  • cruz
    Äldre 30 Sep 23:35
    #9

    Jag hade pratat med förskolechefen och pedagogen direkt. Det där låter ju helt fel.

  • Äldre 1 Oct 11:12
    #10

    Det låter ju helt stört. Personalen verkar inte ha någon koll, det finns nog en miljon bättre sätt att låta barnen göra egna val på.

  • trollt­jejen
    Äldre 1 Nov 21:42
    #11

    Det låter konstigt. På min dotters skola (1:an) har de barnens fria val som innebär att de får välja mellan ett par aktiviteter under en lektion i veckan (tror jag). Det är ju en helt annan sak än det du nämner. Det måste ju gå att tillämpa barnens fria val på liknande sätt på förskolan, t.ex. att barnen får välja mellan en pysselaktivitet och en utomhuslek.

  • Annie0­2
    Äldre 1 Nov 21:49
    #12

    Låter mycket märkligt!Gör om gör rätt skulle jag vilja säga. Det är nog dax att de läser igenom läroplanen igen och disskuterar den och funderar lite på vad som kan vara  barnens fria val.Detta låter inte vettigt

  • Äldre 9 Nov 12:06
    #13

    det låter ju hel konstigt! De har totalt missuppfattat "barns egna val". pratat ordentligt med dem eller kontakta förskolechefen! Så får det inte gå till, stackars barn som blir utsatta för det! det minns väl alla själva när två fick välja lag på gympan och man bara väntade på att få höra sitt namn ropas upp..... 

  • jaså
    Äldre 9 Nov 13:58
    #14

    Nej stoppa detta omedelbart!! Minns med fasa gympalektionerna när de sportiga killarna i klassen fick välja vilka som skulle vara i deras lag usch!! Inte skulle man utsätta vuxna för något sådant? Nej nej nej tilllåta inte detta, pedagogen har fel, det står inte i läroplanen att barnen ska peka ut varandra på detta kränkande sätt!

  • Glimma­76
    Äldre 12 Jan 16:45
    #15

    Detta skulle jag gått vidare med. Barns fria val handlar nog inte om att rangordna kompisar efter sitt eget tycke.... denna lärare måste missuppfattat detta.

    Skulle tro, utan att vara lärare, att det handlar om att påverka undervisningen på olika sätt.

    Ett fritt val betyder inte att man kan välja vad som helst. Så fungerar inte livet.

  • Äldre 11 Feb 13:54
    #16

    är själv förskollärare och detta med barns egna val är en viktig del i läroplanen dock inte att barnen skall välja bland sina kompisar. Vi på vår förskola låter barnen från 1 år till 5 år välja aktivieteter under förmiddagarna men aldrig att dem ska välja vilka kompisar som skall få gå först till matsalen. däremot kanske du som förälder kan komma med förslaget att de har dukvärdar och att de barn som sitter vid samma bord som dukvärdarna får följa med sin dukvärd till bordet först och sen kommer resten. på så sätt blir det aldrig någon som alltid får gå sist och det blir aldrig en ensam person som får gå sist. men det låter onekligen som att pedagogerna missförstått vikten av barns egna val och barns inflytande... 

  • Äldre 22 Aug 21:00
    #17

    Ojdå, de har nog missförstått! Konstigt att tolka det på det sättet. Jag är lärare och vi skulle bli halshuggna om vi kom på en sådan idé på min skola!

Svar på tråden Barns fria val?