• esse

Present till syskonet?

Hej!
    Vad tycker ni som fått syskon till era barn.
    Oftast har man ju med sig en present till nya barnet ska man även ha med sig en present till stora syskonet åxå? blir det lätt avundssjuka annars? Och vad kan man köpa i såfall?

• Svar på tråden Present till syskonet?
  • Änlamamma

Ja ngt litet tycker jag! Andra syskonet har ju blivit bror/syster! Tåls att fira,
    Jag brukar köra ngt enkelt så typ en målarbok och kritor eller pennor=) 

• Brell

jag har bara ett barn, men när jag tänker efter hur jag hade gjort hade jag nog också fixat någon present till min äldre. Om mitt barn hade rätt ålder hade jag nog köpt en docka i riktig babystorlek med lite kläder och sånt, då kan mitt äldre barn också pyssla om sitt barn när mamma måste pyssla med den lilla...Vet att så gjorde min mamma mot mig och min lillebror, vilket fungerade jättebra för oss, då blev det ingen avundsjuka.

• solfrost

Jag tycker nästan att det är viktigare att uppmärksamma att det stora barnet blivit storebror/syster än att köpa något till bebisen.'Bebisen kan ju inte uppskatta det ändå.

Det kan ju inte vara roligt att det helt plötsligt kommer massa folk med presenter och vill titta på bebisen och har glömt bort mig och mamma och pappa bara pysslar om den nya bebisen som alla säger är så söööt och som fiser och rapar och spyr samt skiter om vartannat;)

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Vickan I

Jag köper ngt litet till det äldre barnet när det är till våra vänner. Nu ska vi snart få vår tvåa och om folk inte vill köpa två presenter (helt ok självklart) så är det nästan bättre att de köper ngt litet till bara vår son, då vi ändå har det mesta till bebisen redan sedan innan och det uppskattas 100 ggr mer av äldsta barnet än bebisen att få present .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • esse

Tack för alla fina och snabba svar!

• Anna med 3 trollungar

Min stora kille fick present av lillebror" när vi kom hem från bb. De gillade han mycket. Sen hade dem flesta som besökte oss med sig present till storebror med. De är en stor sak att bli storebror/ storasyster

• RockaBillyBrud

Räknar inte med att andra kommer göra de men jag och min man kommer nog göra som AnnaHösten 08 att köpa en present till storebror  som är från den i magen, för som dem flesta skriver att bli storasyskon är oxå nått att fira :D
    Men jag vet att våran go pojk kommer att bli världens bästa storebror :)
    Vet ej om den som är i magen är kille eller tjej såååå spänande är i v21+4 i dag

• anyXX

Jag tycker det är en fin gest at ha med nåt litet till syskonet också :) Jag hade köpt en bebisdocka som storasyster fick av lillebror på BB. Blev ingen hit just med dockan, men jag tyckte det kändes bra iaf :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • esse

Rockabillybrud: Jag är åxå gravid fast i v.21+2 :)

• Mammatilltvåprinsar

Lillebror hade med sig en present till sin storebror när han kom från bb. Alla som hälsade på hälsade först på storebror, gav en present och sen tittade de på lillebror. Det var mycket uppskattat av oss alla.

• SFHelen

När vi fick vårt andra barn (fick bo på neonatal) så åkte han och sin pappa till en leksaksaffär och fick välja nästan va han ville (berodde lite på prisklassen). Det vart en STOR lastbil och det var han värd och snacka om stolt storebror.

Av släkten fick han en massa annat skoj med.  

• RockaBillyBrud
    esse skrev 2011-09-12 20:51:15 följande:
    Rockabillybrud: Jag är åxå gravid fast i v.21+2 :)
    oooooooo vad spänande :D vet ni vad de blir??
  • esse

Nej det har vi inte kollat Rockabillybrud :) Har ni gjort det?

• RockaBillyBrud
    esse skrev 2011-09-13 08:59:41 följande:
    Nej det har vi inte kollat Rockabillybrud :) Har ni gjort det?
    nja vi frågade på rul om hon såg vad det va men hon kunde inte säga till hundra då den lilla inte vile visa upp sig riktigt så de blir en bebis ;)
  • SFHelen

Här är vi gravida igen och även denna gång kommer barnen få välja sina presenter själva i leksaksbutiken skulle jag tro, plus att dem får välja present till lillebror i magen ;)

• enny signatur

Jag tycker det är viktigare att dottern får saker om det skall ges presenter faktiskt. Den lille lär inte märka av det. Sedan förstår jag att folk vill ge något till en nyfödd men jag hoppas nog folk tänker till. Dottern får framförallt ett syskon, men jag vill ogärna att denne känner sig bortglömd eller undanskuffad, det är en nog stor förändring ändå

Svar på tråden Present till syskonet?