• moontrip

Absolut nybörjare- vad blir kvar av det man fakturerar?

Hej!

Jag har alltid jobbat som anställd, men funderar på att starta företag. Håller på att försöka förstå detta system med att fakturera!

Jag har trott att en bruttolön på 30.000 alt. en faktura på 30.000 plus moms gav ungefär lika mycket i handen i slutänden, men anar att det inte är så?

Hur mycket skulle jag få ut i nettolön från en faktura på 30.000  plus moms?

Vore verkligen jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

• Svar på tråden Absolut nybörjare- vad blir kvar av det man fakturerar?
  • moontrip

Ja, nåt åt det hållet har jag också hört. Men nu sa en bekant att 31% av summan plus moms är vad som blir kvar, jag tycker det låter väldigt lite. 

Menar du hälften före eller efter momsen, förresten? 

• bebinsmamma

Moms in och moms ut kan du kvitta mot varandra. Inköp till företaget får du dra av. Resterande summa ska du skatta på. Jag brukar tänka i schablonbelopp - drygt 50% per faktura är vad som blir kvar.

• moontrip

Tack för era svar! Varför är det så "luddigt"? Ca 50%..?

När man får en lön vet man ju. 30% bort, 70% kvar. Detta verkar så komplicerat!

Det här svaret fick jag från min bekanta:

Av det jag fakturerar drar jag först bort 25% moms, sen tar jag bort 40% i egenavgifter, sen 30% i kommunal skatt. Det innebär att av det totala beloppet man fakturerar blir det ca 31 % kvar.

Det låter lite! Och stämmer ju inte med svaren jag fått här... kan nån specificera de där ca 50%...?

• Roxter

Typ hela inlägget försvann ju:(

Nettointäkt - egenavgift

• Roxter

Haha vad händer!! Censureras mina inlägg lr?

• Lottizen73

Det beror på hur mycket du tjänar om året upp till 380000 per år kan du räkna 50% (ingen statlig inkomstskatt) därefter får du behålla 38 % och sedan finns det en till gräns (kommer ej ihåg) och över det 35%. Vi räknar alltid att vi får ut 35% av fakturabelopp exl moms (räknas aldrig med)

• moontrip
    Roxter skrev 2011-09-12 22:15:02 följande:
    Haha vad händer!! Censureras mina inlägg lr?
    Vad skumt! Och vad synd att jag inte fick läsa ditt svar:(
  • moontrip
    Lottizen73 skrev 2011-09-12 23:54:30 följande:
    Det beror på hur mycket du tjänar om året upp till 380000 per år kan du räkna 50% (ingen statlig inkomstskatt) därefter får du behålla 38 % och sedan finns det en till gräns (kommer ej ihåg) och över det 35%. Vi räknar alltid att vi får ut 35% av fakturabelopp exl moms (räknas aldrig med)
    Tack!

• hymafr

TS: Tänk på att du som företagare även har andra utgifter än din egen lön.

Du behöver kanske telefon, mobil, dator, skrivare/koipator/fax, kontorsmateriel, revisor, etc... 

• Alle

Jag räknade lite snabbt och av fakturerade 30.000 (förutsätter att momsen tillkommer men den tog jag inte med för den räknas ändå inte in här) så betalar du 8913 kr (29,71%) i egenavgifter, och sen räknade jag på 30% kommunalskatt, så på de kvarvarande 21087 kr betalar du 6361 kr i inkomstskatt. Kvar blir då 14726 kr - med andra ord ca 50%

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • ardath bey
    Alle skrev 2011-10-06 15:11:04 följande:
    Jag räknade lite snabbt och av fakturerade 30.000 (förutsätter att momsen tillkommer men den tog jag inte med för den räknas ändå inte in här) så betalar du 8913 kr (29,71%) i egenavgifter, och sen räknade jag på 30% kommunalskatt, så på de kvarvarande 21087 kr betalar du 6361 kr i inkomstskatt. Kvar blir då 14726 kr - med andra ord ca 50%
    Egenavgifterna betalas på nettot så egenavgifterna blir 6 871 på 30 000 i brutto. Kommunalskatten om det faktureras 30tkr/månad hela året blir 59 900 med en kommunal skattesats på 30 kr, alltså 4992 kr per månad. Kvar blir 18 100 dvs drygt 60%.
  • Mamma 04 och 06

För att få ut motsvarande 30 tusen i bruttolön måste fakturan vara på 30*1,2971 = ... (har ej miniräknare här..). Pålägget på 29,71 motsvarar alltså egenavgifterna. Dessutom har du kanske andra kostnader som egen än som anställd som du bör få täckning för.

Svar på tråden Absolut nybörjare- vad blir kvar av det man fakturerar?