• Anonym (emma)

Livmoderinfektion av kopparspiral, någon mer?

Satte in en kopparspiral för 2 månader sedan och i fredags fick jag lov att ta ut den pga. kraftig livmoderinfektion.. Någon mer som drabbats av detta? Undrar hur vanligt det är? Och om det är farligt, tex. minskar risken för att kunna bli gravid?

• Svar på tråden Livmoderinfektion av kopparspiral, någon mer?
  • Majsan70

Det är relativt vanligt fick jag höra när jag själv drabbades av det. Huruvida det skulle på verka fertiliteten sa de inget om. Men jag gissar att det är om det blir komplikationer kanske?

• Lemuu

har också kopparspiral o blev orolig när du skrev detta.. hur märkte du det? :/ min barnmorska sa att det kan bli problem om det sprider sig direkt till äggledarna etc vilket det lätt kan göra eftersom den är i livmodern då.. men det är väl om man går med det kanske, vet inte

• LillaVanilla

Jag har också kopparspiral sen snart två månader. Jag har väldigt sega flytningar (tjocka och ljust gula) men jag har inte alls ont. Hur kände ni som fick infektion?

• Anonym
    LillaVanilla skrev 2011-09-12 21:46:52 följande:
    Jag har också kopparspiral sen snart två månader. Jag har väldigt sega flytningar (tjocka och ljust gula) men jag har inte alls ont. Hur kände ni som fick infektion?
    Jag hade långa tjocka slemflytningar (ursäkta detaljerna) i ca 4 månader tills de äntligen släppte..... men de sa att det inte var nån fara, nu börjar jag undra om det verkligen var så.. har så fortfarande fast bara vid mens
  • Anonym (emma)

Till en början funkade spiralen toppen men sista två veckorna har jag haft som konstant mensvärk, molnade smärta som kommit å gått i nedre delen av magen, mensen kom inte alls när de skulle, jag fick ökande gul/vita flytningar, kissade oftare  och magen svällde upp å till sist så fick jag en tid på MVC, då skickade dom mig genast till gyn akuten då livmodern var så öm och när BM skulle göra en gynundersökning så gjorde de otroligt ont :-/

Spiralen togs ut direkt och nu ska jag äta dubbel dos tabletter i 14 dagar Hade så höga förväntningar på kopparspiralen men BM sa att den tyvärr inte passar alla, trist men sant. Kan bara rekomndera er andra att vara väldigt uppmärksamma på "tecken" som skulle kunna vara en infektion och var då noga med att uppsöka läkare, de är tydligen farligt att gå med en infektion för länge

• Majsan70
    LillaVanilla skrev 2011-09-12 21:46:52 följande:
    Jag fick blödningar. På slutet väldigt stora såna. Jag tror jag gick i en 6 veckor eller nåt innan jag åkte in akut. Trodde som jag alltid tror när jag blir sjuk, att det skall gå över.
    För mig räckte det med att de tog ut spiralen för att infektionen skulle försvinna av sig själv.

Jag hade inte ont eller så vilket var tur sa läkaren.
  • Tristani

Jag åkte på en infektion i livmodern. Hade spiralen ca2 månader men hade sån kraftig smärta av den och ville ta ut vilket läkarna tyckte var normalt och jag skulle prova någon vecka till.
    Blödde jättemycket och hade jätte ont och gick akut för att ta ut, då upptäckte denna att trådarna var för korta så dom har retat för mkt på fel ställe :(
    Fortfarande smärta går jag hem och hoppas på att bli bättre, slutade blöda och fick massa konstiga illaluktande flytningar som blev värre å värrre!
    Uppsäkte läkare igen och dom konstaterade svamp, fick behandling men besvären blev värre.. Gick tillbaka och fick en annan läkare som oxå såg svamp, fick en till behandling och besvären blev värre! Var så förstörd av alla vagiatorer ich salva så jag såg helt uttorkad och sprucken ut. Tillslut kunde jag inte få in ett finger allt var så stängt och ömt så jag åkte till en gynklinik där doktor på en gång såg vilken inflamerad livmoder jag har. Aldrig mått så dåligt!

Sånt skit ska man inte ha innan man bestämmer sig för barn! Kan skada!
    Men jag väntar idag ett barn som är beräknat till januari :D

• Anonym
    Tristani skrev 2011-09-13 09:00:33 följande:
    Jag åkte på en infektion i livmodern. Hade spiralen ca2 månader men hade sån kraftig smärta av den och ville ta ut vilket läkarna tyckte var normalt och jag skulle prova någon vecka till.
    Blödde jättemycket och hade jätte ont och gick akut för att ta ut, då upptäckte denna att trådarna var för korta så dom har retat för mkt på fel ställe :(
    Fortfarande smärta går jag hem och hoppas på att bli bättre, slutade blöda och fick massa konstiga illaluktande flytningar som blev värre å värrre!
    Uppsäkte läkare igen och dom konstaterade svamp, fick behandling men besvären blev värre.. Gick tillbaka och fick en annan läkare som oxå såg svamp, fick en till behandling och besvären blev värre! Var så förstörd av alla vagiatorer ich salva så jag såg helt uttorkad och sprucken ut. Tillslut kunde jag inte få in ett finger allt var så stängt och ömt så jag åkte till en gynklinik där doktor på en gång såg vilken inflamerad livmoder jag har. Aldrig mått så dåligt!

usch o min har suttit i 1 år nu.. hade tjocka, långa slemflytningar äckligt jag vet... i 4 månader men de sa att det kunde bli så men jag börjar minsann undra.. och nu har min mens blivit lustig, har fors i 2 dagar sen knappt nånting resten av dagarna, förut blödde jag minsann och hade ont i över 1 v, men nu har jag inte ens ont.. rädd för nåt är fel, tänk om jag gått så länge så det gjort så det blir svårare o få barn då blir jag deprimerad på riktigt för jag är ung
  • Tristani

Jag förstår imte ens varför dom rekomenderar det när man är så ung och väntar barn nån gång i framtiden!

• LillaVanilla

Jag har hört att spiral inte rekommenderas förrän man fått barn. Minns inte varför. Jag har två barn men vill kanske ha ett tredje så småningom. Jag kände dock inte för hormonella preventivmedel då jag dels mått sjukt dåligt av det och dels tar hormoner för att bli gravid. Känns jobbigt med alla hormoner. Jag har iallafall inte ont av spiralen. Och inga blödningar. Men det har jag inte annars heller.

• Anonym (emma)
    LillaVanilla skrev 2011-09-13 22:12:26 följande:
    Jag har hört att spiral inte rekommenderas förrän man fått barn. Minns inte varför. Jag har två barn men vill kanske ha ett tredje så småningom. Jag kände dock inte för hormonella preventivmedel då jag dels mått sjukt dåligt av det och dels tar hormoner för att bli gravid. Känns jobbigt med alla hormoner. Jag har iallafall inte ont av spiralen. Och inga blödningar. Men det har jag inte annars heller.
    Det är nog för att det är lättare att sätta in den när man har fött barn. Jag har fött barn men kan säga att de var värre än en förlossning att sätta in den och sen får man denna infektion :-/ inte alls kul men jag har hört så många som varit nöjd med kopparspiral så jag antar att jag bara haft en himla otur!
  • Anonym (emma)
    Tristani skrev 2011-09-13 09:00:33 följande:

Fyyy då alltså! De låter verkigen inte kul! Men skönt att höra fler som oxå haft problem, då kan de inte vara jätte ovanligt. Och väldigt skönt att höta att du nu är gravid, Grattis! Jag har en dotter på 5 men vill ha syskon till henne så jag hoppas att min infektion inte påverkat möjligheten att bli gravid
  • Marieann

Jag satte in en hormonspiral i februari. Hade kraftiga blödningar tills oktober då jag fick enorna magsmärtor, jag skickades till gynakuten och de fann en cysta som tryckte på livmodern, den kom ut av sig själv men det gjorde så ont. Sen mådde jag bra igen och för en vecka sedan fick jag smärtor och svullen mage. Då var jag igen på gynakuten och de fick ta bort spiralen pga infektion runt spiralen. Nu blöder jag mycket men har inte ont. De säger att kroppen rensar ut det som ska bort. Men svullnaden är borta och smärtan också och det känns lättande att den är ute. Det är enligt läkaren ovanligt att kroppen vill stöta bort spiralen.

Svar på tråden Livmoderinfektion av kopparspiral, någon mer?