• Tjej356

Hur ska man äta vid magkatarr?

Har lyckats åka på magkatarr & tar nu Omeprazol som jag fick utskrivet av läkaren häromdagen.
    Frågade henne lite om kosthållning men hon visste inte så mkt...

Någon som skulle kunna ge mig lite tips & olika förslag till vad man kan äta till tex frukost, lunch & middag? Hur ofta bör man äta & hur mycket. Men framförallt VAD?? Vet att man inte ska dricka tex kaffe & apelsinjuice men det är typ allt jag vet.

Vore så väldigt tacksam för svar.

Varma hälsningar till er därute & ha en fin kväll
  • Svar på tråden Hur ska man äta vid magkatarr?
  • sirisdotter

Tar  Omeprazol  sedan kanske fem  år tillbaka.   Enligt min läkare är alla dietråd borta.   Första gången magen krånglade (1976)   fick jag en lång lista med födoämnen att undvika.    Enligt nuvarande läkare förekommer inte liknande kostråd idag.    Förhoppningsvis känner du själv vad just du inte tål.

• oOMayaOo

Jag kan inte ge några tips på vad du ska äta, men jag fick veta att jag INTE skulle äta sur, stark eller fet mat.

• J90

Kokt och ångad mat är jättebra att äta när man har magkatarr. 

Sedan har jag fått berättat för mig att man ska äta oftare än vanligt. Det vill säga en frukt (banan är jättebra) eller liknade mellan måltiderna. Mycket fibrer ska man försöka få i sig!

Jag börjar dagen med havregrynsgröt, en macka och en kopp te. Det är den bästa starten på dagen för mig! :)

Min mage märker direkt om jag fuskar! ;P

De har rätt i stekt och stark mat, det är inte att rekommendera. Jag brukar dock kunna äta det i alla fall, men väger då upp med kokta grönsaker och äter ofta quinoa till (som förövrigt är supergott!). 

Sedan är det nog individuellt vad som fungerar för just dig! 

• h8him

Skulle personligen dricka citronvatten i mängder, hur galet det än låter. Sen mild kost i övrigt. Inget stekt eller friterat. Rostat bröd brukar funka superbra med bara lite smör på. Kokt ris, potatis, kokt fisk eller gratäng, potatissoppa, broccolisoppa och neutrala smaker och kryddor.

• Tjej356
    Åh tack för era svar va ni är fina. Har ni något mer förslag just på kanske frukost & så? Mjölk? Fil? Flingor? Yoghurt? Pålägg?

Sen har jag oxå hört att vissa säger att man ska äta ljust bröd & andra mörkt... Någon som vet mer om det? Förstår ju givetvis att det kan vara väldigt individuellt, Men konkreta tips är alltid varmt välkomna.

Och just pålägg på smörgås tycker jag är svårt & veta... vad är milt för magen?

Varma hälsningar & ha en fin dag {#emotions_dlg.flower}
  • J90

Fil och fiberflingor går också bra, jag har i linfrön i både filen och gröten! 

Jag äter nästan enbart mörkt bröd, och till det kokt kalkon eller ett ägg på! :)

Prova dig fram! :)  

• Tjej356
    Tack söta ni. Är ju så himla svårt det här när man inte har riktig koll & man aldrig förut har haft magkatarr & så frågar man läkarna där man bara får luddskrutt svar. Då blir man lätt förvirrad i lill-planeten:p

Och de har sagt att jag inte ska äta ägg, äta vitt bröd... Inget vad jag kan dricka eller nåt... Känns ju lite vanskligt & pröva sig fram också när magen inte är att lita på. Man vill inte experimentera så mkt men samtidigt hitta vad som funkar bäst för just min mage. Klurigt värre detta.... Sitter fortfarande & gnuggar mig i huvudet....

Vad tror ni om mild lättyoughurt, kan det va nåt som e skonsamt? Och hur är det med det ultrasmarriga pålägget : Makrillfilé ? Mjölk? Musli? Kalles randiga ? Leverpastej? Snabbnudlar? hmm...

Tack för att ni ger mig alla svar ni kan. Det gör mig så varm i hjärtat att folk kan bry sig om & hjälpa varann trots att man inte känner varann. {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Hur ska man äta vid magkatarr?