• Gustie

Fötterna domnar och gör ont vid träning

När jag tränar, oavsett om det är zumba, aerobics eller stepup så domnar min ena fot av helt och jag i princip tappar känseln i den.
    Det känns precis som om någon nerv kommer i kläm, men jag försökte idag att lossa på snörena lite på skorna ifall det kanske är därför det blir så...

Jag har testat olika skor, och vissa känns lite bättre men det blir så med allas skor, mer eller mindre....kan det ändå vara att jag knyter de för hårt eller ska man ha något inlägg som dämpar på nåt sätt? 

Någon annan som också haft det så?   

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden Fötterna domnar och gör ont vid träning
  • BuoBä

Om jag knyter skorna för hårt blir det så. Jag brukar få knyta om dem efter uppvärmningen.

• BuoBä

Oj, postade för snabbt. När man köper skor till aerobics brukar de säga att de ska sitta tight men det funkar inte alls för mig. Nu har jag ett par som är 1/2 nummer för stora, men med rätt tjocka sockar. Då har fötterna plats att expandera.

• Rocky 79

Det skulle kunna vara så att foten svullnar när du blir varm, så att ett nerv kommer i kläm. Prova att snöra dom lite lösare. Du kanske behöver ett inlägg som "lyfter" upp främre delen av foten för att minska trycket på nerven.

• Gustie

Tack för era svar..

Ja, jag får försöka och knyta skon ännu lösare. Det är en ganska smal sko så det är ju inte omöjligt att den är för trång, förhoppningsvis kanske den töjer sig, har bara använt den 2 gånger nu...vill helst inte behöva köpa nya skor igen ju, de är ju inte jättebilliga...Obestämd.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • BuoBä
    Gustie skrev 2011-09-13 08:43:43 följande:
    Tack för era svar..

Ja, jag får försöka och knyta skon ännu lösare. Det är en ganska smal sko så det är ju inte omöjligt att den är för trång, förhoppningsvis kanske den töjer sig, har bara använt den 2 gånger nu...vill helst inte behöva köpa nya skor igen ju, de är ju inte jättebilliga...Obestämd.

Gå runt med dem lite hemma så de töjer sig, och prova dig fram hur hårt/löst du behöver knyta och var på foten. För mig är längst ner mot tårna som jag måste ha rätt löst åtdraget.

Beroende på vad du använder för sockar nu kan du ju prova om det blir bättre med en annan sort, kanske tunnare i ditt fall om skon är lite smal.

Svar på tråden Fötterna domnar och gör ont vid träning