ansiktssmärta -trigeminus
Jag har varit inne på era inslag och allt ni berättar är något jag känner igen eftersom här gått igenom hela baletten,själv här jag drabbas att detta åkomma i 10 år ,först skildes det på tänder,sedan var det serum i örat tyckte läkarna-där jag fick ett lite skada när dem petade så myket på ena örat och där var inga problem heller. Sedan hammade jag hos en neurolog,där det konstaterades att det var trigeminusneuralgi och det var där jag började med mediciner mot epilepsi åretrunt med låga doser när kriset var över och upp till 2100 mg, plus antidepressiva läkemedel för att kunna klara av smärtorna och på grund av det så kraftiga kramperna (smärtorna) blodtrycket spårade ur 217-170 till exempel , då fick jag också medicin mot blodtrycket,årligen hår de tagit magnetrönrgen d.v.s. utsatt för strålnigen det enda som kunde uteslutas att det var inget tumör eller ms. Här jobbat som vanligt, utom två tillfället där jag blev inlagt i sjukhuset. Höga dosseringar gör att man blir yr-darrigt och glömsk under dessa perioder. Så man får mediciner som vara lindrar och inget annat d.v.s man blir inte frisk. I andra länder används andra kryterier , där det är max. två kriser med mediciner och sedan är det operation ,detta är en väl beprovad teknik som är inte ny heller, det har funnit sedan 1969. Han som kom på det här tekniken har gjort mer en 4400 operationer, Dem går in backom örat (vänster eller höger sida,beroende på fallet) och sedan in mellan hjärnan och lilla hjärnan, med kamera och med hjälp av ett skärm söker dem sig in till nerven, där inne väljer de tekniken om nerven är skadad fixar de ett skydd runt med teflon eller andra medel, om det är inte det har fel ,då är det något som trycker på själva nerven och detta kallas på en deskompression av nerven. Den som drabas upplever samma smärta oavsätt om det är den ena eller det andra. jag opererades ganska nygligen mitt i ett kris och kramperna försvan omedelbart och just nu hållerjag på att trappa ner dem höga dosser av epilepsi medicinerna.