jag är glad att jag inte litar 100% på läkare
FÖR DET SKA MAN INTE! (enligt mig) Visst, de är bara människor, men kan jag läsa FASS så tycker jag att de bör göra det också...
Graviditet
Kategori D. (Högsta/värsta riskkategorin)
Kvinnor som planerar graviditet eller är gravida ska inte använda Abboticin Novum. Behandling med Abboticin ska ske endast om den är absolut nödvändig och endast efter läkares ordination.
Vid närmare läsning framkommer vad som kan hända: embryodöd och missbildningar (bl.a. hjärtkärldefekter och gomspalt)
2. Nasonex
Nässpray, suspension 50 mikrog/dos
Graviditet
Kategori B:3.
Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser. Under graviditet bör, tills ytterligare erfarenhet föreligger, Nasonex ges först efter särskilt övervägande.
3. Rinexin - En "avsvällande" medicin som är ofarlig för mig och bebisen. (Bra!)
1. Abboticin Novum
Denna samt Ery-Max som har samma verksamma ämne har man gett till gravida kvinnor i flera decennier, men 2005 kom studier som visade att den i "tidig graviditet" (utan specifikation) ger upphov till skador på fostret, och missfall. Detta var BIG NEWS när det kom ut, till och med Aftonbladet har en artikel. Jag vet inte, min läkare måste ha missat denna nya info eller vad? Jag var mycket tydlig med att jag är gravid, och jag ser inte ut att vara långt gången. Hon kan inte ha tyckt att det är absolut nödvändigt att ge mig denna eftersom hon ända fram till slutet av besöket inte tyckte att jag behövde antibiotika över huvud taget! Men jag bad om det, för jag tror att detta inte kommer släppa bara sådär. Sist tog det 5 veckor, jag pallar inte med det nu igen.
2. Nasonex
Nej tack, det finns ju andra alternativa nässprayer med kortison som inte haft några biverkningar alls för fostret. Jag har sökt fram att Rhinocort Aqua funkar bra den också, om än inte precis lika bra så ändå tillräckigt, och utan gomspalt mm! Tur att även barnmorskorna finns online! Köpte den receptfritt. Men OK, här är risken inte lika hög som nr 1 och jag är väl egentligen inte upprörd över denna.
Urk, jag var lite chockad när jag läste på FASS om vad hon skrivit ut till mig! Hittade även många varningar från läkare och BM på nätet som skrev om medicinerna.
Jag förstår att riskerna kanske är "marginella", men speciellt med 1. antibiotikan tycker jag är helt oförsvarligt att hon skrev ut en kategori D - medicin! Hoppas ni inte tycker jag överreagerar, men jag är ju hellre sjuk själv än riskerar min bebis hälsa! Ville mest bara skriva av mig, vart så upprörd.