• Anonym (d)

Vilken hjälp kan jag få på psykakuten?

Jag undrar vilken hjälp jag egentligen kan få om jag vänder mig till psykakuten. Jag mår väldigt psykiskt dåligt. Har egentligen mått dåligt under en längre tid men mått sämre sista veckorna, väldigt mycket sämre sista dagarna. Jag väntar på en tid hos kurator men jag känner att jag behöver ju hjälp snarare än så.

Mitt stämningsläge nu är väldigt instabilt. Ena stunden kan jag känna mig rätt glad. Nästa stund har jag självmordstankar. Jag är konstant trött. Kan inte sova. Har tappat en hel del av min aptit. 

• Svar på tråden Vilken hjälp kan jag få på psykakuten?
  • Anonym

Ring dem och prata. De kan avgöra om läget är akut och du kan komma in över natten eller du kanske bara behöver några lugnande ord för att klara natten. Du kan få medicin om det behövs. Ring och hör vad de säger! Kram och lycka till!

• lejoninnan

Jag tycker utifån egen erfarenhet att du inte bör utan ska åka till psykakuten.
    Vad känner du själv att du behöver hjälp med?

Dom kan erbjuda dig mediciner, ev inläggning. Ibland räcker det med att få prata med någon om hur man mår.
    Det är så olika från person till person vad du erbjuds för hjälp.
    Men du har inget att förlora på att åka in.

• PruttPottan

De gör inte ett skit. De pratar lite å sen får man åka hem och fortsätta må skit. Men det skadar ju inte att testa en gång iaf =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Anonym (d)

Tack för ditt svar. Jag är ju uppriktigt rädd att om jag åker in och säger som det är så kommer de att lägga in mig med LPT i och med att jag inte vill bli inlagd frivilligt. Därför drar jag mig för att söka vård. Jag har självmordstankar. Rejäla sådana. Jag tror att man kommer bedöma att det föreligger en suicidrisk. Samtidigt så vet jag egentligen att jag inte kommer göra verklighet av dem då jag aldrig skulle kunna göra så mot våra barn.

• Anonym (d)
    PruttPottan skrev 2011-09-13 01:45:50 följande:
    De gör inte ett skit. De pratar lite å sen får man åka hem och fortsätta må skit. Men det skadar ju inte att testa en gång iaf =)
    Vilken psykakut har du denna erfarenhet från?
  • Anonym (d)
    lejoninnan skrev 2011-09-13 01:44:54 följande:
    Jag tycker utifån egen erfarenhet att du inte bör utan ska åka till psykakuten.
    Vad känner du själv att du behöver hjälp med?

Dom kan erbjuda dig mediciner, ev inläggning. Ibland räcker det med att få prata med någon om hur man mår.
    Det är så olika från person till person vad du erbjuds för hjälp.
    Men du har inget att förlora på att åka in.
    Jag antar att jag behöver medicinering. Dock är min erfarenhet av antidepressiva (SSRI) inte särskilt positiv. Har ätit två vändor. Sista för fem år sedan. Dålig (men inte obefintlig effekt) och rejäla biverkningar. Och jag  skulle gissa att man ändå kommer vilja testa SSRI som förstahandsval.

Sedan behöver jag prata med någon också och i förlängningen behöver jag terapi i någon form. 
  • lejoninnan

PruttPottan. Det händer faktiskt att man får fantastiskt bra hjälp också.
    Flertalet av dom gånger jag sökt hjälp så har jag fått bra hjälp.
    Allt mellan ändrad medicinering och inläggning.

Så till TS tveka inte att söka hjälp. Du förtjänar att få en chans att må bra och dina barn förtjänar en mamma som mår bra.

Så ring och prata med dom på psykakuten.

• Anonym (d)
    lejoninnan skrev 2011-09-13 01:51:04 följande:
    PruttPottan. Det händer faktiskt att man får fantastiskt bra hjälp också.
    Flertalet av dom gånger jag sökt hjälp så har jag fått bra hjälp.
    Allt mellan ändrad medicinering och inläggning.

Så till TS tveka inte att söka hjälp. Du förtjänar att få en chans att må bra och dina barn förtjänar en mamma som mår bra.

Så ring och prata med dom på psykakuten.
    Vad har du fått för hjälp när du har sökt? Kan man vara ärlig och berätta att man har självmordstankar och -planer utan att riskera att bli tvångsvårdad. För det vill jag verkligen inte.
  • lejoninnan
    Anonym (d) skrev 2011-09-13 01:50:43 följande:
    Jag antar att jag behöver medicinering. Dock är min erfarenhet av antidepressiva (SSRI) inte särskilt positiv. Har ätit två vändor. Sista för fem år sedan. Dålig (men inte obefintlig effekt) och rejäla biverkningar. Och jag  skulle gissa att man ändå kommer vilja testa SSRI som förstahandsval.

Sedan behöver jag prata med någon också och i förlängningen behöver jag terapi i någon form. 
    Jag har ätit antidepressiva mediciner i flera omgångar och tyvärr så kan det ta ett tag innan man hittar rätt.
    Vad skrämmer det dig mest med att kontakta psykakuten. Själv har jag alltid 101 "bra" anledningar till att inte ringa.
    Men när jag väl gjort det så har jag fått hjälp
  • lejoninnan
    Anonym (d) skrev 2011-09-13 01:52:52 följande:
    Vad har du fått för hjälp när du har sökt? Kan man vara ärlig och berätta att man har självmordstankar och -planer utan att riskera att bli tvångsvårdad. För det vill jag verkligen inte.
    Vill du så får du inboxa mig, så kan vi prata mer ostört.
    Jag har fått medicinjustering, ibland en inläggning, när jag själv kännt att det varit för jobbigt med tankar och allt.
    JA det kan du. Det har jag fått lov att göra flera gånger. Men aldrig blivit tvångsvårdad.
Svar på tråden Vilken hjälp kan jag få på psykakuten?