• Lucye

Alkoholhaltig dryck minst kcal?

Jag går på diet, har hittills kunnat dricka både några öl då och då utan att sluta gå ned i vikt.

Men snart ska jag på fest och undrar helt enkelt vilken alkoholhaltig dryck som innehåller minst kalorier per %?

Jag vill kunna bli lite berusad på så få kalorier som möjligt, utan att det tar hela kvällen helt enkelt. Så, vad gissar ni på?

• Svar på tråden Alkoholhaltig dryck minst kcal?
  • Lucye

Verkligen? För jag har hört att vodka koncentrerat till en shot t.ex innehåller lika mycket kalorier som en stor stark, men jag kan vara felinformerad.

• RocketQueen

Det krävs väldigt mycket mindre av ren sprit för att bli full än vad det gör av vin och öl och dylikt, alltså får du i dig mindre mängd kalorier. Men det ska inte vara vilken sprit som helst utan det bör vara vit sprit som ex vodka. Whisky och rom är mindre bra. Det är vad jag har hört iaf, är absolut ingen expert men jag har svårt att tro på att en shot vodka innehåller lika mycket kalorier som en stor stark...

• Fluffguf

Om målet är att få i sig så mycket alkohol som möjligt på så få kalorier som möjligt borde väl "ren" sprit som vodka vara bäst? Alkohol innehåller ju en hel del kalorier, men det du vill göra är väl att dra ner på det andra innehållet i drickan, som socker och sånt. Jag vet inga exakta siffror, så det är möjligt att en shot vodka innehåller mer kalorier än en öl, men å andra sidan får du ju mer ren alkohol från vodkan utan att få en massa extra kalorier på köpet.

• AstraTrillian

Systembolaget hade en liten kaloritabell:
    • Punsch och likör - 260 kcal
    • Konjak och whisky - 245 kcal
    • Brännvin, vodka, gin och rom - 225 kcal
    • Portvin - 170 kcal
    • Vitt vin, sött - 100 kcal
    • Rött vin - 70 kcal
    • Vitt vin, torrt - 70 kcal
    • Starköl - 50 kcal
    • Lättöl - 25 kcal

Det är per DECILITER och man drar oftast inte i sig en dl vodka med samma lätthet som bira så då blir ju en drink med 4 cl vodka och nån zerodryck 90 kcal.

• mosterYster

"Skinny Bitch" är den kalorisnålaste drinken. Smaksatt vodka + mineralvatten. 

Svar på tråden Alkoholhaltig dryck minst kcal?