• StinaLisa

Hur jobbigt fysiskt är det att föda barn?

Om man bortser från smärtan (om man nu kan det...) hur jobbigt är det med en förlossning rent fysiskt? Måste man medvetet ta i massor och länge med muskler för att det ska funka eller sköter kroppens muskler det automatiskt. Vid krystningen måste man väl ta i själv eller hur? Och hur matt och slut i musklerna osv blir man av det hela, både kroppens eget arbete och det viljestyrda (om man nu kan säga så). Hur fysiskt stark måste man vara för att kroppen ska orka få ut barnet?

Jag är så orolig för hur jag ska orka en förlossning eftersom jag dels från början är rätt otränad och svag, dels fått så otroligt dålig ork sista månaderna (är nu v32+6) med mjölksyra och matthet i musklerna vid minsta ansträngning och dels varit och kommer vara mycket i vila och en hel del sängliggande nu sista månaderna pga sammandragningar. Hur i h-e ska min kropp orka rent fysiskt? Kommer det sluta i snitt?

• Svar på tråden Hur jobbigt fysiskt är det att föda barn?
  • Sabeltand

Jag tänkte varken på muskelstyrkan, varken före, efter eller under förlossningen. Jag var inte heller speciellet stark eller tränad men det gick bra. Det handlar kanske mer om energi och uthållighet än ren råstyrka.

• eeroo

Kroppen kan detta så du skall inte vara orolig

När du har krystvärkarna så måste du trycka och du har muskler du inte ens anade att du hade.

Emma

• Widde

Förlossningen sköter kroppen själv, att du är jättetrött och slut spelar ingen roll, när det är dags sköter din kropp allt, krystvärkarna är som när du ska skita en fotboll (du känner dig nödig) och då trycker du bara när barnmorskan säger till.. det är lite olika hur många krystvärkar man har...
    Barnmorskan är din coach under förlossningen... skönt va ?

• A L V

Jag var totalt otränad inför andra förlossningen, och hade typ ätet en korvskiva och tre trådar spaghetti innan vi åkte in. Gick ju bara finfint! Ett "maratonlopp" (som det ju brukr liknas vid) hade jag ju aldrig orkat med! Kroppen kör sitt eget race tydligen, och gör vad som krävs!

Kroppsligt har jag varit hur pigg som helst efteråt också.

Svar på tråden Hur jobbigt fysiskt är det att föda barn?