• Anonym

pappa slår mig

Igår fick jag ett samtal från pojkens förskola, dom ville ha ett samtal med mig och min man om en sak som kommit upp.
    Vi kommer dit och dom berättar att pojken har sagt i ett samtal om att det inte är viktigt att vara stor och stark att "min pappa är inte stor men han slår mig ändå".
    Detta har aldrig hänt vad jag vet. Men han säger ofta hemma så fort vi tar i honom att vi slår honom. Man måste ju kunna få ta tag i barnet när dom inte lyssnar.
    Senast i morse när vi skulle gå till förskolan så höll pojken på och slarva och efter flera tillsägelser tar min man honom i armen och då skriker pojken "AJ du får inte slå mig jag ringer polisen!"
    Pappan säger "Men slog jag dig nu?"
    Pojken svarar "Nej"

Pojken är fem år.

Vad fasen ska man göra jag mår skit av detta!

• Svar på tråden pappa slår mig
  • Anonym (jo)

känner igen detta fast mina barn är lite äldre. Senast i går sa min 10-åring exakt detsamma fast jag inte alls gjort något. Han hade glömt ställa undan efter sig i köket så jag sa att han skulle göra det. Han tänkte lämna köket ändå, så jag ställde mig helt sonika i vägen, varpå vi kom emot varann, det var allt. Han fixade det han skulle, gick sen muttrande ut från köket och då sa han "du behöver inte slå mig!" Va? sa jag, det gjorde jag ju inte. "jooo" säger han då. I detta fall var det väl mest att han var sur över att behöva städa efter sig så jag tar det inte så allvarligt men det är ju inte kul när de säger så och säger det till andra.

När det gäller din 5-åring kan det ju vara så att han hört andra säga sånt. sett på tv eller vad som helst. Att han däremot var så "smart" att han sa att man inte behöver vara stor för att slåss, det gjorde säkert att personalen reagerade, det lät ju lite mer genomtänkt än att bara säga "pappa slår mig" så frågan är väl hur han kom fram till det?

Sen finns det förstås enstaka familjer där det faktiskt är sant, men jag hoppas du och din man har så bra "koll" på varann så du vet att det inte kan vara sant.

• Anonym

Min dotter på 9 år säger så att man slår henne. Att jag och även hennes styvpappa. " Aj sluta slå mig". och självklart slår vi inte henne. Vi har sagt till att man inte kan gå omkring och säga såna här saker. Så när hon råkar ta tag i mig så säger jag samma sak till henne " aj sluta slå mig, nu ska jag säga till alla att du slår mig". Hon har slutat säga så för hon insåg att det inte var så himla kul.

• Sapato

Jag reagerar på att förskolan tagit på det så allvarligt att ni haft möte.
    De borde ringt soc i första hand ifall misstanken var så stor.

Men annars tycker jag de flesta barn kör -Aj, slå inte mig.
    Min son brukar göra så ibland :-/
    Fast jag aldrig slagit honom.

• Queenie70

Min är 3 och påstår att jag spöar honom hela tiden. För ett tag sedan så hade vi en liknande diskussion där jag frågade honom: Tycker du att mamma SLÅR dig?? JA HEEEELA TIDEN...fick jag till svar. Man blir onekligen nojig. Och det är klart att dagis måste ta det barn säger på allvar. Men jag frågade en förskollärare om detta häromdagen, som sa att de brukar få höra allt möjligt, men att det är helhetsbilden som avgör om det uppkommer nån oro, som att barnet känns otryggt eller kanske kissar på sig etc.

• Queenie70

Kan tillägga att han även säger att polisen ska sätta mig i fängelse när jag slår honom...Begriper inte var allt kommer ifrån.

Svar på tråden pappa slår mig