• Shasti

Isbjörn skalkläder bra?

Jahapp nu har jag beställt Isbjörns svindyra skalkläder (shell jacket förra årets modell på lite rea och årets shell pants). Ni som har erfarenhet av dessa - funkar de verkligen när barnet är ute och leker i regn, vattenpölar, blött gräs och blöta sandlådor osv? Jag har gett upp med galon, det är ju helt värdelöst. Galonbyxorna, även ofodrade, suger upp väta underifrån så byxorna blir blöta även om fötterna inte blir det, och galonjackor blir ju blöta rakt igenom när ungen varit ute en stund i regn. What´s the point, liksom?

Hoppas verkligen på Isbjorn annars vet jag inte vad man ska ta på dem!? Vad säger ni?

• Svar på tråden Isbjörn skalkläder bra?
  • theresam

Jag har haft isbjörns överdragsbyxor ett par år nu och dom är grymt bra enligt mig, så jackorna lär vara lika bra (ingen erfarenhet). Det enda du ska tänka på är att byxorna finns i två olika tjocklekar och dom tjocka är för varma på sommaren. Dom tunnare kan dom ha sommar, höst och vår också med rätt förstärkning under, men båda är självklart lika bra. Tänkte bara på priset, dom är ju inte så billiga direkt, så du slipper köpa dubbelt, men det är ju självklart en smaksak. Det enda som jag tycker är dåligt är banden under skorna, brukar byta dom till "vanliga" band, eftersom jag tycker att deras band åker upp direkt. Men det är som sagt var bara att prova, beror så klart vad man har för sula på skorna.

• Shasti
    theresam skrev 2011-09-13 11:10:30 följande:
    Jag har haft isbjörns överdragsbyxor ett par år nu och dom är grymt bra enligt mig, så jackorna lär vara lika bra (ingen erfarenhet). Det enda du ska tänka på är att byxorna finns i två olika tjocklekar och dom tjocka är för varma på sommaren. Dom tunnare kan dom ha sommar, höst och vår också med rätt förstärkning under, men båda är självklart lika bra. Tänkte bara på priset, dom är ju inte så billiga direkt, så du slipper köpa dubbelt, men det är ju självklart en smaksak. Det enda som jag tycker är dåligt är banden under skorna, brukar byta dom till "vanliga" band, eftersom jag tycker att deras band åker upp direkt. Men det är som sagt var bara att prova, beror så klart vad man har för sula på skorna.

Just det jag blev lite förvirrad först det var ski pant och shell pant. Har beställt de tunna, shell pant. Vinteroverall har jag köpt Gneis, så det här ska vara till höst och vår istället för alla värdelösa galonkläder tänkte jag. Kul att du tycker de är bra!
  • Betram

Jag funderade fram och tillbaks ett ANTAL ggr innan jag gjorde slag i saken och köpte Isbjörns skalkläder. Till slut beslöt jag mig för att lägga alla dom pengarna på bra regnkläder. När jag då ringde och talade med Isbjörns kundtjänst  om vad jag skulle ha sa hon att jag skulle ha dom tjockare regnbyxorna om det var en slitvarg som skulle ha dom då dom tunnare inte höll lika bra.

Nu i efterhand vet jag inte om det var värt alla pengarna. Antingen är stövlarna för smala (vanliga Tretorn) eller så är byxbenen för stora så dom inte smiter åt för när han går i pölarna läcker det in vatten där...

• Shasti
    Betram skrev 2011-09-13 13:43:18 följande:

Jag funderade fram och tillbaks ett ANTAL ggr innan jag gjorde slag i saken och köpte Isbjörns skalkläder. Till slut beslöt jag mig för att lägga alla dom pengarna på bra regnkläder. När jag då ringde och talade med Isbjörns kundtjänst  om vad jag skulle ha sa hon att jag skulle ha dom tjockare regnbyxorna om det var en slitvarg som skulle ha dom då dom tunnare inte höll lika bra.

Nu i efterhand vet jag inte om det var värt alla pengarna. Antingen är stövlarna för smala (vanliga Tretorn) eller så är byxbenen för stora så dom inte smiter åt för när han går i pölarna läcker det in vatten där...

Usch då... Min tjej är rätt lugn av sig så slita gör hon nog inte särskilt mycket, men det värsta med galon tycker jag är att de drar upp väta underifrån, vare sig de smiter åt eller inte. Har ni märkt om de här skalbrallorna gör det också?
  • Triple Trouble

Vi har kört de i en vecka nu på kidsen. Alla tre har varit torra. klart det kan läcka in vid stöveln om de sitter i pölar, men det gör det ju även på andra skalbyxor och galonisar.

Jag är supernöjd. Har köpt vinterkläderna också.

• Betram

Ja, nu sitter ju inte sonen direkt i pölarna (vet inte om många 5-åringar gör det)?! Och visst kan det läcka in även på andra skalbyxor och galonisar men tyckte att dom galonisarna han hade förr satt hårdare runt stöveln (vilket även hans skal-ställ från HellyHansen gjorde men det var sämre på andra saker).

Tycker i alla fall inte att byxorna drar upp väta på samma sätt som galonisarna, men jag trodde i min enfald att jag äntligen skulle få en son som var torr även vid blötväder.

• Shasti
    Betram skrev 2011-09-13 15:07:10 följande:

Ja, nu sitter ju inte sonen direkt i pölarna (vet inte om många 5-åringar gör det)?! Och visst kan det läcka in även på andra skalbyxor och galonisar men tyckte att dom galonisarna han hade förr satt hårdare runt stöveln (vilket även hans skal-ställ från HellyHansen gjorde men det var sämre på andra saker).

Tycker i alla fall inte att byxorna drar upp väta på samma sätt som galonisarna, men jag trodde i min enfald att jag äntligen skulle få en son som var torr även vid blötväder.

Dottern sitter inte heller i pölarna men skvätter gärna runt med fötterna. Man får vara glad om de åtminstone är bättre än galon då, de drar ju upp fukt både från gräs och sand och asfalt, även om man inte går i rena pölar, grrr...

Jag har beställt ett par vadarbyxor från USA år dottern när de ska ut i skogen och härja i riktigt ruskväder. De är garanterat torra, har lagt dem i blöt i badkaret 1 timme o inte en droppe . Fast de är för otympliga att ha varje dag tyvärr, tycker jag. 
  • Xgirl83

Dottern har deras skalbyxor, vet inte om det är den tunna eller tjocka varianten men de är lite "stela" och verkar slittåliga, men är ofodrade.

Dottern har nog aldrig blivit vår igenom, så de verkar väldigt bra på det viset. Verkar hålla vätan ute jättebra. Men dottern blir ALLTID våt på byxorna nere vid smalbenen så som några här beskriver. Jag har haft huvudbry över varför det blir så, eftersom det blivit så oberoende av hur breda stövlarna är runt om, och sen händer det även med galonbyxor.

Sen sitter inte fothällorna kvar under fötterna, det är väl ett litet minus också.

Men de verkar nöjda på förskolan för de sätter på dottern skalbyxorna istället för galonbyxorna, medan alla andra ungar får på sig galon.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

"Dottern har nog aldrig blivit våt igenom" skulle det stå.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Isbjörn skalkläder bra?