• Xperia

Hur välja BVC?

Hej,
    Jag har under graviditeten gått på mödravården i den stad som jag jobbar i för att göra det lite smidigare. Nu börjar det närma sig dagen D och då funderar jag på om man ska välja en BVC i sin hemmastad (2 mil från jobbstaden) för att det kanske är smidigast? Samtidigt känner jag mig trygg på det ställe jag gått nu.....

Hur skulle ni gjort?

tack på förhand?

• Svar på tråden Hur välja BVC?
  • Pia och Elna

Gått på det i hemstaden då man går rätt ofta i början och man ju är hemma med barnet. Är du inte nöjd kan du ju byta.

• litenpanda

BVC brukar ha föräldragrupper också, och det kan ju vara kul att lära känna mammor som bor precis där man själv bor, så jag skulle rekommendera bvc i hemmastaden.

• krompa

Du kommer ju att åka till bvc väldigt många gånger under första året, framförallt under de första 2 månaderna. När barnet blir äldre kommer ni åka dit mer sällan, så det beror ju på hur långt du vill åka första året...

Jag valde bvc i min kommun då jag kan gå med vagnen dit, dessutom tar det inte lika lång tid om jag en jobbdag måste hämta på dagis och köra till bvc. (jag har dagis i kommunen jag bor i, inte där jag arbetar)..

Är du intresserad av föräldragrupper för att lära känna fler med barn i samma ålder och vill att de bor nära dig ska du välja bvc i hemstaden, men å andra sidan så är 2 mil inte långt alls om man har bil...

• Pumpkin

Jag hade definitivt valt en BVC som låg nära mitt hem (vilket jag gjorde också).

• Xperia

Hejsan,
    Tack för tips och råd! Lutar nog att jag försöker hitta ngt i min hemstad. Blir nog för omständigt att åka fram och tillbaka i början med en liten bebis även om det går buss och tåg till "jobbstaden" ungefär var 10 minut.

• krompa
    Xperia skrev 2011-09-13 18:59:50 följande:
    Hejsan,
    Tack för tips och råd! Lutar nog att jag försöker hitta ngt i min hemstad. Blir nog för omständigt att åka fram och tillbaka i början med en liten bebis även om det går buss och tåg till "jobbstaden" ungefär var 10 minut.
    Jag har inte åkt buss eller tåg alls med mina barn än. Jag vill ha dem fastspända i åldersanpassade stolar och det är ju svårt på buss och tåg. Jag hade definitivt valt hemstaden om jag inte haft körkort och tillgång till bil.
  • Xperia
    krompa skrev 2011-09-13 19:48:56 följande:
    Jag har inte åkt buss eller tåg alls med mina barn än. Jag vill ha dem fastspända i åldersanpassade stolar och det är ju svårt på buss och tåg. Jag hade definitivt valt hemstaden om jag inte haft körkort och tillgång till bil.
    ah, har iofs körkort och tillgång till bil men kommer att ta ett BVC i hemstaden. Har googlat runt och hittat ett som både ligger nära och som verkar bra :)
Svar på tråden Hur välja BVC?