• LizMarie

Ständigt missnöjd i mitt äktenskap

Hej,

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 9 år nu. Det har ofta funnits upp-och nedgångar och vi har redan gjort slut en gång (innan vi hade barn). Vi ville inte vara utan varandra så vi började om på nytt.

Nu sedan nästan två års tid känner jag mig ständigt missnöjd och irriterad på min man. Jag känner det som att någonting saknas, jag känner inte tillräckligt med tvåsamhet och efter en lång tid med lite sexlust från hans sida har nu jag börjat känna mindre lust också. Vi gör sällan saker bara vi två. Vi bestämmer aldrig vem som ska handla mat och vad vi ska handla utan var och en går och handlar mat för sig när vi har lust. Det händer att både han och jag har handlat mjölk och ägg efter jobbet...eller ingen..Kanske är det ett fånigt exempel men det är lite som att var och en sköter sitt. Jag längar så efter en stark tvåsamhet där vi kanske bestämmer tillsammans vilken middag vi ska laga under kvällen osv. Kanske inte varje dag men ibland! Jag har sagt att jag vill att vi gör saker tillsammans han och jag och då säger han bara att "du kan ju föreslå saker också!". Det är klart jag kan, men jag saknar känslan av att känna att han VILL göra saker med mig.
    Nu känner jag mig inte ens kär längre. Jag känner dock att jag bryr mig om honom väldigt mycket, men jag lyckas inte längre visa det eftersom jag alltid är irriterad och jobbig trots att jag inte vill.

Sedan några månader tillbaka har jag börjat tänka på en annan man som jag tycker mycket om och som jag ofta pratar med och som på något sätt fyller ut den saknad jag känner i mitt äktenskap.  Det var i samband med detta som jag insåg att jag faktiskt känner mig ensam i mitt förhållande till min man. Jag dras oerhört mycket till den här andre mannen och tror att det verkligen är en varningssignal gällande mitt äktenskap.

Jag har delvis pratat med min sambo och berättat att mina känslor ändrats, berättat att jag skulle vilja känna mer tvåsamhet, men vi kommer ingenvart efter diskussionen. Min sambo verkar ha liknande känslor som mig men när vi väl pratat om det går allt tillbaks till det vanliga.

Snälla kan någon tipsa om vad jag kan göra? Jag vet ärligt talat inte ens om jag har tillräckligt starka känslor kvar för min sambo, men vi har barn tillsammans och därför vill jag noga överväga vad vi bör göra nu.

Vänliga hälsningar

Liz

• Svar på tråden Ständigt missnöjd i mitt äktenskap
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du beskriver så tydligt en distans som smugit sig in i ert förhållande och skapat en känsla av ensamhet och saknad hos dig och det är en varningssignal precis som du säger. Känslorna har svalnat och det kan var allra sista minuten om ni skall försöka rädda ert förhållande. Jag tror det blir svårt utan hjälp utifrån. Jag vet inte om det går att rädda men det skulle krävas mycket engagemang och förståelse för att skapa de förändringar som är avgörande. Ni behöver en helt annan känslomässig närhet, att dela tankar, känslor och drömmar med varandra, att vara i varandras sinne helt enkelt.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Ständigt missnöjd i mitt äktenskap