• Belsebub

Ögonfärg? *bild*

Vår dotter är nu 7 månader och jag inte bestämma vilken färg jag tycker hon har på ögonen.. Någon som vet hur länge de ändras innan färgen är permanent? Ibland tycker jag dom är blå, ibland görna oftast typ grå gröna och ibland är det bruna fläckar i.. Jag mamma har blåa ögon och pappan bruna. Farmor bruna och farfar gröna. Mormor och morfar har blå.. Vilken färg skulle du säga att hon har och vilken färg tror du att det blir till sist?  

Pappas öga: 

Mammas öga: 

Bebis:

• Svar på tråden Ögonfärg? *bild*
  • butterflower

Bebis ögon ser ut som min mammas. Dom är melerade. (så kallar vi det)
    En snygg ögonfärg tycker jag. Hoppas att den håller i sig.

• Ingiz

Precis som ovan så skulle jag säga melerade. Men jag tror att genetiskt så är de registrerade som bruna eftersom hon har den bruna ringen. Läste om en pappa som var blåögd och även hans fru som fick ett brunögt barn. De hade bild på pappans ögon och de såg ut som er dotters. Coolt är det!

• Makka Pakka

Melerade säger jag också

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • semlan1999

melerade men dom se änndå litte grå ut

• Makka Pakka
    Makka Pakka skrev 2011-09-13 17:39:38 följande:
    Melerade säger jag också

Jag tror min minsting kommer få samma färg som din dotter.
    Hos oss är det tvärtom, jag har bruna och maken blå. Stora pojken bruna och lillebror blå än så länge.
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Veritaslux

Melerade skulle jag säga. Men de kan fortfarande ändra sig och bli mörkare. Jag har melerade (brun-gröna) ögon. Mamma hade bruna ögon, pappa blå. Mina ögon ändrade färg ända tills jag var ungefär året, de var blåa ganska länge. Men det kan variera...

Hur tidigt ögonen ändrar färg beror också på hur mycket av det bruna pigmentet man har. Ju mer, desto snabbare blir de mörkare (afrikaner och asiater får mörkt bruna ögon de första dagarna). Min dotters ögon blev nästan helt bruna med en gång (jag säger nästan för man kan fortfarande se en svagt blå skiftning i kanten om man tittar nära) men de var mörkt blå när hon föddes. Hennes pappa är från Asien...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Ninja05

Melerade. Och så sjukt bedårande och vackra ögon bebis har!

• Tazzme

Jag håller med de andra och säger melerade.

Min mamma har likadan färg på ögonen och har en rätt kul historia om just hennes ögonfärg. Tror det var när hon skulle skaffa sitt första pass eller nåt och var väl inne på polisstationen (eller nåt sånt ställe) för att få det. Tjänstemannen som fyllde i hennes uppgifter frågade ju ett som annat av henne, bl.a. vilken färg hon har på ögonen. "Jag vet inte" svarade mamma, eftersom hon ju inte faller inom nån av de vanliga "kategorierna".
    "Men hur kan man inte veta vilken färg man har på ögonen!?" fräste tjänstemannen åt henne.
    "Ja men titta själv då och säg vad du tycker" sa mamma och stirrade honom i ögonen. Och tjänstemannen fick ju sedan erkänna att inte han heller visste vilken färg hon hade på ögonen.
    "Jag skriver grå" sade han bara sen Skrattande

• Belsebub
    Ninja05 skrev 2011-09-13 18:21:11 följande:
    Melerade. Och så sjukt bedårande och vackra ögon bebis har!

Tack Glad
  • Belsebub

Trodde brunt va dominant och att hon därför skulle få bruna ögon men det verkar inte så.. Har iof träffat folk som säger att dom fortfarande kan förändras.. Men hoppas hon får behålla den vackra eller kanske ska jag säga de vackra ögonen hon har nu!

Svar på tråden Ögonfärg? *bild*