• Anonym

Hur många kalorier?

Jag har börjat räkna kalorier för att gå ner i vikt men jag vet inte hur många jag ska äta.
    Jag har räknat på några olika sidor och fått:

1230
    1657
    1897
    2864

Det är inte lite skillnad direkt.
    Jag kan ingenting om sånt här men det sista låter inte rimligt. Det låter väldigt högt.

Jag är 172 cm, väger 87, är 29 år och rör knappt på mig alls.

• Svar på tråden Hur många kalorier?
  • Anton Chigurh
    huxflux skrev 2011-09-13 18:01:46 följande:
    1657!
    Japp.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym
    huxflux skrev 2011-09-13 18:01:46 följande:
    1657!
    Anton Chigurh skrev 2011-09-13 18:02:43 följande:
    Japp.
    Hur vet ni det?
    Jag har ätit 1230 i några dagar nu och det känns som att jag håller på att svälta ihjäl.
  • huxflux
    Anonym skrev 2011-09-13 18:03:35 följande:
    Japp.
    Hur vet ni det?
    Jag har ätit 1230 i några dagar nu och det känns som att jag håller på att svälta ihjäl.
    För att jag är rätt insatt i kostlära och en person med din längd, vikt och ålder borde ligga där i energibehov. 1230 är bara dumt lågt, ät lite till du! Annars kommer du bara att ledsna för att du är hungrig.
  • Carisma95
    Japp.
    Hur vet ni det?
    Känslan av att du svälter ihjäl, beror på att du svälter dig....

Kroppen behöver (väldigt generellt sett) 1300 kcal ENBART för att hålla igång de vitala organen. Att äta mindre än detta är definitivt inte att föredra!

Däremot (utan att veta något om hur du äter idag och hur du rör dig) skulle jag också säga ca 1700-1800 kcal. 
    Sen beror det ju som sagt på hur du äter idag! Samt VAD du äter idag? Det viktiga handlar inte om antalet kalorier, så mycket som vilken slags kalorier du äter.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym
    huxflux skrev 2011-09-13 18:10:49 följande:
    För att jag är rätt insatt i kostlära och en person med din längd, vikt och ålder borde ligga där i energibehov. 1230 är bara dumt lågt, ät lite till du! Annars kommer du bara att ledsna för att du är hungrig.
    Hur räknar man ut sånt?

Om du är insatt kan jag passa på och fråga lite till.
    Hur mycket ska man äta av fett, kolhydrater och protein?
    Hur mycket per måltid ungefär?

Jag är inte bra på sånt här alls.
  • Anton Chigurh
    Japp.
    Hur vet ni det?
    Därför att 1230 är för lite och 1897 är för högt, således är ca 1600 säkerligen korrekt.

Du svälter inte ihjäl, ge det några veckor tills du har anpassat magsäcken till mindre portioner så blir livet lättare å leva. Det är värst i början.

1200-1300 kcal/dag är lagom, du bör gå ner 0,5 - 1 kilo i veckan. Fast en och annan platå kommer du "gå in i" bara till att fortsätta som vanligt. I det långa loppet kommer du minska i vikt.

All lycka till. Glad
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym
    Carisma95 skrev 2011-09-13 18:11:49 följande:
    Känslan av att du svälter ihjäl, beror på att du svälter dig....

Kroppen behöver (väldigt generellt sett) 1300 kcal ENBART för att hålla igång de vitala organen. Att äta mindre än detta är definitivt inte att föredra!

Däremot (utan att veta något om hur du äter idag och hur du rör dig) skulle jag också säga ca 1700-1800 kcal. 
    Sen beror det ju som sagt på hur du äter idag! Samt VAD du äter idag? Det viktiga handlar inte om antalet kalorier, så mycket som vilken slags kalorier du äter.
    Jag räknade ut att jag ska äta 1230 och då trodde jag det stämde.
    Är absolut inte ute efter att svälta mig själv.

Jag rör på mig väldigt lite. Promenader kanske varannan dag.
  • Anonym (e)

Oh! Ni som verkar veta lite om detta, jag har oxå funderat på hur många jag borde äta för att GÅ NER i vikt... I lugn takt så det håller,...

Jag är 165 lång och väger 78kg, har ett väldigt fysiskt jobb där jag använder mina muskler mycket.

Och sen undrar jag om någon vet hur mycket kalorier kastrull poppade popcorn i olja innehåller? Äter det ca 4 kvällar i veckan! =( kan inte sluta! 

• huxflux
    Anonym skrev 2011-09-13 18:13:16 följande:
    Hur räknar man ut sånt?

Om du är insatt kan jag passa på och fråga lite till.
    Hur mycket ska man äta av fett, kolhydrater och protein?
    Hur mycket per måltid ungefär?

Jag är inte bra på sånt här alls.
    Det beror helt på vilken typ av diet du vill följa och vilken sorts mat du gillar. Jag äter enligt LCHF, 5-7% kolhydrater, 20% protein och resten fett. Jag är sällan hungrig.
Svar på tråden Hur många kalorier?