• calle555

Terry Evans - medium eller cynisk bluff?

Terry Evans blev känd via TV-programmen "Det okända" och "Förnimmelse av mord". Han åker numer land och rike runt för att hålla både privata och så kallade storseanser. Enligt vad som sagts här på FL är alla seanser och kurser Terry håller fullbokade under lång tid framöver. Terrys hemsida hitttar du här: www.mountainmeditation.com Ni som undrar hur en storseans med Terry går till kan titta på följande sida, men var medvetna om att den kan vara manipulerad: www.skepticreport.com/psychics/terryevans.htm

Så vad säger ni? Är han ett medium eller en cynisk bluff? Motivera gärna.

• Svar på tråden Terry Evans - medium eller cynisk bluff?
  • Veladis

Tja...

Jag är ju en sk "troende" när det gäller "övernaturliga" krafter, men sådana här jippon, pengahungriga sk medium, mm, betackar jag mig för. Basta.

Har man förmågor, vilket jag inte alls är säker på att dessa har, ska de användas med förnuft, inte för att bli kändis...

Det är min alldeles personliga åsikt...

• colubrid

Det är lite svårt att verkligen sätta fingret på om jag tror eller inte tror på dessa medium eftersom jag inte bevittnat dom i verkliga livet. Tv har ju en förmåga att klippa och klistra ihop sina program ur en viss synvinkel.
    Jag tror på spöken,andar skyddsänglar etc...men dessa medium...hmmmm
    Men en sak, jag tycker då att Terry verkar mer seriös än denna långhåriga snubben i andarnas makt (numera korthårig) han var ju även med i förnimmelse av mord.
    Denna långhåriga snubbe har så flummiga utlägg och säger mer överlag så att det mesta kan stämma medans Terry kan säga mer rakt på med sina påståenden.

• Anna A

Detta med medium har jag förstått är en svår fråga - men det är helt klart viktigt att bilda sig en egen uppfattning OCH att inte hoppa på någon för att man inte tror på samma sätt. Jag trodde inte alls på detta tidigare men är nu överbevisad och är definitivt en beliver. Min resa började för ett antal år sedan och jag har under den resan lärt känna Terry Evans personligen. Att han vet vad han gör är jag helt övertygad om.

Jag har själv nyligen nyligen haft en kontakt med min döda moster via bergsmeditationen (den meditation som Terry använder för att öppna och stänga sig mot andevärlden) - jag trodde inte alls på att det var min moster som kom igenom utan hade alla möjliga logiska förklaringar till detta men berättade ändå för mina föräldrar vad hon sagt. Fyra dagar senare ringde min mamma och berättade att det som min moster sagt till mig hade inträffat - och det var ingen som hade kännedom om detta förrän två dagar efter min meditation (det rörde ett dödsfall där mannen i fråga blev hittat i sin lägenhet död).

Artikeln som du calle555 hänvisar till har jag läst och som allting annat så kan man tolka in hur mycket som helst i allt. Jag tycker att det är viktigt att det förs en diskussion i alla ämnen - även detta - men jag tycker inte att man skall bilda sin uppfattning utifrån någon annans erfarenhet - det gäller allting. Jag har sett att du figurerat på andra trådar i ämnet och jag vill bara rekommendera dig att själv ta kontakt med ett DUKTIGT medium - notera att det finns MÅNGA dåliga medium - och bilda dig DIN uppfattnig i ämnet. Det kostar lite pengar men då får du ju antingen bevisat att de är en bluff - om det är det som blir din bedömning - eller att det verkligen fungerar.

• Jola

jag har varit på en storseans med Terry Evans och tycker absolut INTE att han är en bluff. Jag tyckte att det var helt otroligt och tänker absolut gå igen. Efter det har jag varit på två sittningar hos medium som lägger tarot kort och jag säger bara vilket skit. Jag går aldrig mer till sådana medium igen och kastar ut pengar. Inte efter man har varit på en seans med Terry iaf. Då är de flesta amatörer efter det.

• calle555

Anna A:

En av Terrys standardtekniker är att vräka ur sig tämligen sannolika påståenden. Att din moster hade något slags anknytning till en man som hittats död i sin lägenhet är ett sådant. De flesta äldre människor har anknytning till någon som dött knall och fall. Faktiskt.

Del två av Terrys trick består i att om du under storseansen svarar "I don't know" så säger han snabbt och självsäkert "Check it!". Detta är mycket smart då 1) resten av publiken blir imponerad av att han vet något som du inte vet och 2) du går hem och kollar om din moster kände någon som hittades död i sin lägenhet ... vilket hon sannolikt gjorde. Du blir jätteimponerad, gör reklam för Terry på nätet och Terry blir jätterik.

Var gärna observant på detta och andra klassiska cold-reading-trick som Terry använder sig av nästa gång du besöker honom.

Om Terry kommer till Stockholm och jag har tid så lovar jag att gå på hans storseans och spela in den.

• calle555

Jola:

Ja, Terry är en duktig cold reader, men jag tror att han har stor hjälp av sina språksvårigheter. Han letar ständigt efter ord och när han ber om hjälp så fiskar han samtidigt efter information. Mycket smart faktiskt.

• Anna A

calle555: Du läste nog mitt inlägg lite fort och tolkade inte lite mycket. Men för att förtydliga mig så kom uppgiften om mannen som dog DIREKT till MIG i en meditation från min moster (som är död - dvs. jag sprang inte hem och kollade med henne ) och INTE något som Terry förmedlade på en seans (dvs. Terry eller något annat medium var inte inblandade)!!! Du drar även snabba slutsatser att mannen var gammal... i din iver att bortförklara saker så rekommenderar jag att du inte dra egna slutsatser samt att innan du kommenterar någons inlägg läser vad personen i fråga har skrivit. Diskussionen blir mycket trevligare då. Jag diskuterar gärna med dig - men håll uppe nivån tack.

Jag får lite känsla av dina inlägg att du gjort det till din uppgift att överbevisa att detta inte fungerar. Vidare så funderar jag på vad det är som gjort att du driver denna frågan så hårt? Är det för att rädda alla själar som tror på att det går att kommunicera med andar - de är i så fall redan förlorade så i så fall kan du lägga ner - eller har du något annat speciellt motiv? Något måste ha hänt som gör att du är så engagerad i frågan?!

• Anna A

Calle555;
    Glömde att kommentera en sak, citat: "Du blir jätteimponerad, gör reklam för Terry på nätet och Terry blir jätterik."

1) Det var du som startade diskussionen, citat: "Så vad säger ni? Är han ett medium eller en cynisk bluff? Motivera gärna.". Du vet att många tycker här på FL tycker att Terry är duktig, du har argumenterat emot honom i så pass många trådar här på FL att det inte kan ha förvånat dig att t ex jag som tycker att Terry inte är någon bluff svarade på din uppmuntran till diskussion och självklart förmedlar jag då att jag tycker att han är duktig - precis som du argumenterar emot (dock så vitt jag förstått ej baserat på egen erfarenhet)...

2) Alla tjänar vi pengar på något... och om han tillför någon ett värde när han tjänar sina pengar så ser jag inte något fel i det (och han tillför t ex mig värde)... han tar inte några hutlösa avgifter så det är inte så att han tar hus och hem av någon för en session.... vad är egentligen problemet?

• Gossensmamma32

Calle555: Nu har jag ju fått hjälp av Terry Evans, med en mindre trevligt grej för ett tag sedan..

Så jag kan med kall säkerhet säga att han är äkta helt äkta, i det han gör.

Ingen kan berätta ingående om en människa man aldrig träffat innan, i detalj.

Ni skeptiker går verkligen misste om mycket i livet...

• calle555

Anna A:

"Jag diskuterar gärna med dig - men håll uppe nivån tack."

Mästra mig inte. Sådant klär inte en person som pratar om att "hålla nivån uppe".

Ditt inlägg innehöll ganska lite information men jag gjorde mitt bästa för att ge en alternativ förklaring baserat på vad jag vet om Terry Evans standardmetoder. Nu var det tydligen du som hade något slags förmåga i stället. Intressant. Är det en förmåga som du tränat upp med hjälp av Terrys bergsmeditation? Vad består denna förmåga i mer exakt? Är det fler som fått denna eller andra förmågor via bergsmeditation? Vad kostar en kurs?

"din iver att bortförklara saker"

1) Jag försöker inte bortförklara. Jag försöker _förklara_ vilka metoder som Terry Evans använder när han får det att verka som om han kan tala med de döda. På så sätt kanske jag kan få dig och andra att börja fundera nästa gång ni går på storseans.

2) Jag behöver inte bortförklara. Varken Terry Evans eller något annat påstått medium har har i kontrollerade studier lyckats med att visa ens den simplaste paranormala förmåga. Bevisbördan ligger tungt på deras axlar och så länge de inte lyckats lyfta den ens en millimeter är den enda slutsatsen att de bluffar alternativt lurar sig själva.

"... eller har du något annat speciellt motiv? Något måste ha hänt som gör att du är så engagerad i frågan?!"

Orsakerna till mitt engagemang har inte med trådens ämne att göra.

Svar på tråden Terry Evans - medium eller cynisk bluff?