• Zanna86

Dunkar sitt huvud när hon ska sova =/

Min dotter är snart 9 månader och har börjat dunka sitt huvud i sängen när hon ligger på mage... ibland kryper hon omkring och slår huvudet mot säng kanten och ganska hårt upplever jag det. Hon känner sig fram, börjar löst för att sedan göra hårdare och hårdare. Hon lyssnar inte på "AJ AJ" vilket hon gör ALLTID annars. Ibland tittar hon på mig och ler men oftast får man ingen reaktion alls. Detta är lite skrämmande upplever jag det då hon gör likadant i sömnen eller om hon vaknat till för en stund av kanske något ljud utanför. Verkar som att hon försöker söva sig själv på detta sett??

Någon mera som haft barn som gjort likdant vid läggdags??   

• Svar på tråden Dunkar sitt huvud när hon ska sova =/
  • Tess90

Det är normalt att de gör så. Kan nog bli värre om ni säger AJ AJ eftersom då märker hon att hon får uppmärksamhet om hon dunkar huvudet i nåt. Om hon dunkar så hon gör illa sig får ni väl försöka sätta en filt eller någonting så hon inte dunkar rakt på spjällorna. 

• Zanna86

OKI, då ska jag inte säga AJ AJ, men jag har tagit upp henne eller avlett henne när hon gör så nu det sista. Det blir bättre i bland.

Tack för svaret =)   

• infragilis

Stereotypa beteende som att dunka huvudet i väggen, sängspjälorna eller dylikt är ett tecken på känslomässig depravation, otrygghet och stress. Ett sätt att trösta sig själv (typ självdestruktiv tonåring minus rakbladen).
    Hur ser er läggningsrutin ut? Är det något som förändrats på sistone, att du återgått till jobbet eller så? Hon kanske är bara understimulerad.

• 11an

Skulle inte vilja kalla det normalt, även om det förekommer. Håller med i infragilis inlägg. Eftersom hon dessutom är 8 månader så bör man ju beakta att hon troligtvis är mitt i separationsfasen, kan det vara otrygghet till följd av den som gör att hon blivit självdestruktiv? Fundera över om något förändrats.

• Tess90

"Åtta-niomånaders barnet kan uppvisa ett både milt och starkt aggressivt beteende. Ritualer som tycks självplågande kommer in i bilden: barnet dunkar huvudet i väggen, rytmiskt och ibland otäckt hårt. Ofta får man lägga handen emellan. En del barn slår huvudet i spjälorna på sängen till och med i sömnen, väcker sig själva och blir olyckliga för det. För dem kan sängen behöva madrasseras. 

Tolka inte oväntade förändringar och hastigt uppkomna problem som tecken på att någonting nu blivit allvarligt fel. Avvakta.

Åtta månaders ångesten viker; om någon månad redan är barnet på väg att bli ettårs tufft och tycka om sitt jag. "

Det är bara vad JAG läst. Sen om det är sant eller inte det vet jag inte!  

• infragilis
    Tess90 skrev 2011-09-13 21:22:48 följande:
    "Åtta-niomånaders barnet kan uppvisa ett både milt och starkt aggressivt beteende. Ritualer som tycks självplågande kommer in i bilden: barnet dunkar huvudet i väggen, rytmiskt och ibland otäckt hårt. Ofta får man lägga handen emellan. En del barn slår huvudet i spjälorna på sängen till och med i sömnen, väcker sig själva och blir olyckliga för det. För dem kan sängen behöva madrasseras. 

Tolka inte oväntade förändringar och hastigt uppkomna problem som tecken på att någonting nu blivit allvarligt fel. Avvakta.

Åtta månaders ångesten viker; om någon månad redan är barnet på väg att bli ettårs tufft och tycka om sitt jag. "

Det är bara vad JAG läst. Sen om det är sant eller inte det vet jag inte!  
    Jag förstår inte hur de kan normalisera ett beteende vården VET är ett tecken på att barnet mår dåligt.
  • Tess90

Min bebis dunkar huvudet mot sängen ibland och flinar. Jag tror inte att han mår dåligt. Han är alltid glad, äter massor och växer som han ska. Tror att de kanske vill testa sina gränser och testa alla sätt att använda sina kroppar? Är väl skillnad på ett barn som gör illa sig själv som är 3år och en bebis Tungan ute

• tackförfisken

Det fins barn som dunkar, vaggar lr har annat rytmisk beteende som sömnhjälp långt upp i åldrarna. Det är just det rytmiska som söver. Behöver inte alls vara något onormalt.

• Zanna86

Hon har samma rutiner alltid vid läggdags, vi har ett lugnt och tryggt hem och jag aktiverar henne hela dagarna med fysisk träning, sång och rytmik, ord, färger, daglig utevistelse m.m tycker hon växer upp i ett jätte bra hem.. det jag har märkt nu är att hon varit ganska frustrerad över att hon inte kan stå själv och gå... hon har verkligen utvecklats varje dag nu i 2 veckor och undrar om det kan vara denna utvecklingsfas som blir för mkt för henne???

• tackförfisken

Om hon gör det bara när hon ska sova är det helt ok :) oroa dig inte, kolla du med en läkare om du ändå känner dig osäker. Gör hon sig illa i sängen , vadera. Växer bort ibland. Ibland hänger det med upp i åldern.

Svar på tråden Dunkar sitt huvud när hon ska sova =/