• Shopgirl157

Min mans vän slår mig när han är full

Min mans närmsta barndomsvän, kan kalla honom Tobbe, börjar visa tecken på alkoholproblem. Han slutar inte dricka förrän han är riktigt full. Han ber inte om ursäkt för att han urartat på en fest. Han hamnar ofta i argu,entation med någon. Någon gång har han gått ut med att har en vit månad för att komma i form för golfsäsongen. Tobbe är närmare 40 oc har aldrig haft ett längre bra förhållande. Han ser bra ut och uppfattas som charmig. Innan jag träffade min man umgicks de varje vecka, men nu när vi har familj blir det mer sällan. Det är alltid Tobbe som bestämmer vad de ska göra, och vill oftast vara hemma hos sig. Min man fogar sig alltid. När vi har haft kräftskiva och begränsat alkohol till 2-3 snapsar per person, och öl/vin har han tjatat om att få mer starksprit, och sagt saker som "nu vill vi ha whiskey, ta fram det nu, var inte snåla". Det känns olustigt när gäster klagar på det som bjuds. Min man har svårt att säga nej till Tobbe och snart blir han fullast av alla. Och nu kommer det riktigt jobbiga; han blir fysisk mot mig, han rör ingen annan kvinna. Till exempel kan han börja med att kittla mig, och när jag ber honom att sluta kan han nypa mig riktigt hårt i låret eller slå mig i rumpan. Någon gång har jag nästan börjat gråta, av fysisk smärta och förnedring inför våra vänner. Ibland har min man sett det hända och sagt till men oftast inte. Iblan vågar jag inte säga ifrån för jag tycker det är så genant, vilket gör mig arg på mig själv. Jag undrar varför Tobbe beter sig här, och vad jag respektive min man ska göra. Jag är rädd för att umgås med Tobbe, men om jag undviker fester hamnar jag utanför vår vänkrets. Jag är också rädd att min mans och Tobbes vänskap ska skadas, för jag vet att han bryr sig om Tobbe.

• Svar på tråden Min mans vän slår mig när han är full
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det här är illa, riktigt illa. Ni bör inte träffa Tobbe under dessa omständigheter. Det är helt oacceptablet att han skall göra dig illa psykiskt och fysiskt. Sluta bry dig om varför Tobbe beter sig som han gör och sluta umgås med honom helt enkelt. Jag tycker att din man skyddar dig dåligt av lojalitet med Tobbe. Frågan är vad som är viktigast, Tobbes och din mans vänskap eller din mans och ditt äktenskap. Nej, tala om för Tobbe att han inte kan bjudas med på fester så länge han inte kan bete sig anständigt. Han behöver hjälp med sina alkoholproblem. Det ni kan göra åt det är att konfrontera honom och föreslå behandling. Det är ett sätt att visa att ni bryr er om honom.
    Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Min mans vän slår mig när han är full