• Anonym (bra idè?)

Chipmärka familjen?

Skulle du frivilligt kunna tänka dig att sätta in ett chip på dig och/eller dina barn om det innebar att man skulle kunna lokaliseras enklare vid försvinnande? Eller som hjälp vid sjukvård vid en olycka? Eller för att kunna identifiera vid dödfall?

Tanken är att chipet ska vara ett hjälpmedel om ett barn/vuxen t ex försvinner i skogen eller misstänks ha rövats bort. Eller om det vid en större olycka saknas id handlingar som kan vara till hjälp vid sjukvård eller om någon dör. De enda som ska kunna använda sig av informationen på chipet, endast någons personnr; ska vara polisen eller sjukvården isf. Vid försvinnanden ska polisen t ex kunna pejla in vart personen befinner sig och sjukvården ska kunna få fram vem patienten är för att kunna ge bästa vården.

Om du är helt emot, varför?

• Svar på tråden Chipmärka familjen?
  • Cia o krabaten

Det kanske vore nåt!
    Man chippar ju hästar och hundar och katter på löpande band så... 

Fördelarna är ju många sm i TS, frågan är riskerna... 

• Pleco

Både ja och nej, det vore ju bra vid olyckor och liknande men jag tycker att det inkräktar för mycket på den personliga integriteten. Gillar inte övervakningssamhällen.

• Anonym (bra idè?)
    Pleco skrev 2011-09-13 21:13:07 följande:
    Både ja och nej, det vore ju bra vid olyckor och liknande men jag tycker att det inkräktar för mycket på den personliga integriteten. Gillar inte övervakningssamhällen.
    Fast man ska ju inte övervaka någon med det, utan det ska bara användas vid t ex försvinnanden eller olyckor. Jag skulle iofs inte motsäga mig om polisen använder det vid brott för att bevisa om någon befunnit sig på en viss plats. Brott skulle antagligen minska eftersom risken att åka fast ökar om man valt att chipa sig.
  • Anonym (bra idè?)
    Cia o krabaten skrev 2011-09-13 21:09:28 följande:
    Det kanske vore nåt!
    Man chippar ju hästar och hundar och katter på löpande band så... 

Fördelarna är ju många sm i TS, frågan är riskerna... 
    All elektronisk utrustning är ju en risk, mobiler, datorer mm om nån vill spåra en.

Om nått av mina barn försvann så skulle jag vilja ha möjligheten att snabbt kunna lokalisera dom med hjälp av chipet. Eller om en anhörig försvann under konstiga omständigheter.
  • Anonym (bra idè?)
    Pleco skrev 2011-09-13 21:32:45 följande:
    Du tror inte staten kommer utnyttja detta?
    Det kommer de garanterat göra, precis som nu. Sms, mail mm ska ju sparas osv.

Fast jag skulle personligen inte bry mig om staten vill hålla koll på mig, de skulle somna av tristess efter 5 min
    Men om nått av barnen skulle rymma eller gå vilse mm så vill jag att de ska hittas så fort som möjligt och med chip så skulle man pejla in barnet fortare än om man ska organisera personer som ska leta. Även äldre dementa skulle kunna hittas snabbt som ett annat exempel. Försvunna personer i fjällen osv. Fördelarna är nog fler än nackdelarna egentligen.
  • Pleco

Fördelarna är helt klart bättre men jag vill ändå tro att jag har någon slags frihet, så jag säger nej.

• Anonym (bra idè?)
    Pleco skrev 2011-09-13 22:01:39 följande:
    Fördelarna är helt klart bättre men jag vill ändå tro att jag har någon slags frihet, så jag säger nej.
    Och det har du ju rätt att säga nej till eftersom det skulle vara en helt frivillig sak. Säger du även nej när det gäller barn i familjen?
  • Anonym

Fördelar finns ju absolut med det men vad händer om någon blir kidnappad? Bovarna är väl inte dummare än att de försöker "gräva" ut chipet ur människan.

Då skulle jag hellre se någon form av spårning om möjligt för som sagt iden är inte helt dum.

• Anonym (bra idè?)
    Anonym skrev 2011-09-13 22:06:17 följande:

Fördelar finns ju absolut med det men vad händer om någon blir kidnappad? Bovarna är väl inte dummare än att de försöker "gräva" ut chipet ur människan.

Då skulle jag hellre se någon form av spårning om möjligt för som sagt iden är inte helt dum.

Eftersom det är frivilligt så vet kidnapparna inte om personen kan vara chipad eller ej och vart chipet kan vara placerat. Är de villiga till att ev riskera livet på personen de kidnappat? Är man i riskzonen för att ev kunna bli kidnappad så kanske en sån person väljer att ha 2 chip för att minimera risken att inte bli hittad om bovarna får ut ett.

Man kanske ska kunna välja mellan olika chip med. Ett där bara ens personnr finns för sjukvård/identifiering vid olycka eller dödsfall och ett med möjlighet att kunna lokaliseras vid ett försvinnande. Kanske t o m ett tredje med de 2 första alternativen på.
  • Pleco

TS, ja eftersom jag själv inte vill bli chipmärkt så ska det givetvis vara frivilligt för resten av familjen.

• Anonym
    Anonym (bra idè?) skrev 2011-09-13 22:22:05 följande:
    Eftersom det är frivilligt så vet kidnapparna inte om personen kan vara chipad eller ej och vart chipet kan vara placerat. Är de villiga till att ev riskera livet på personen de kidnappat? Är man i riskzonen för att ev kunna bli kidnappad så kanske en sån person väljer att ha 2 chip för att minimera risken att inte bli hittad om bovarna får ut ett.

Man kanske ska kunna välja mellan olika chip med. Ett där bara ens personnr finns för sjukvård/identifiering vid olycka eller dödsfall och ett med möjlighet att kunna lokaliseras vid ett försvinnande. Kanske t o m ett tredje med de 2 första alternativen på.
    Nja, nu är det väl inte så att man direkt dör av att någon försöker gräva ut ett chip, men ont skulle jag gissa att det tar och ärr lär det säkert kunna bli. Jag tror inte att en kidnappare tvekar en sekund att gräva ut chipet, dessutom tror jag inte heller att dessa skulle placeras var som helst och dessutom, du tror inte att om man är kriminell och kidnappar någon så vet man hur man ska hitta dessa chip? Oavsett hur många det är?  Det tror jag iaf.
  • Bordeaux

Teoretiskt en ganska okej idé men praktiskt är det en skit idé. Jag tycker övervakningssamhället har gått för långt redan, trots att jag inget har att dölja tycker jag inte om att varje steg jag tar är övervakat.
    Bara för att informationen inte ska användas till att övervaka folk utan bara vid nödläge så kommer informationen utnyttjas helt klart.

• Anonym (Nej)

Nej gillar inte att det ska gå att ha koll på allt

• matben

Jag skulle vilja ha ett sådant chip med mina personuppgifter i, så länge jag även kan använda det kopplat till min bank att trådlöst betala på affären med, eller legitimera mig på jobbet (kortlås på dörrar och dator). Rent praktiskt vill jag däremot inte ha något som sänder ut min GPS-position, med tanke på den konstanta strålningen man skulle bli utsatt för.

• Glinda från Oz

Nu är ju den här tråden sex år gammal, men eftersom flera har svarat kan väl jag svara också. Det finns inte något sådant chip idag så det är en icke fråga. Chip som man sätter på katter och hundar har ingen gps funktion, det innehåller bara ett nummer som man kan söka på på djurid. Gps halsband finns ju men de är påtok för stora för att lätt operera in i någon och de måste laddas regelbundet.

• Anonym (Nej.)

Förr eller senare kommer tekniskt kunniga och kreativa, men obehöriga personer på metoder att utnyttja detta till aggressiv marknadsföring, bedrägerier, utpressning, spårning, kartläggning och kriminalitet.

Det är bara att titta på befintlig teknik, hur detta redan har ökat otryggheten till nivåer som inte fanns förr. Kortbedrägerier, ID-stöld, spam, trojaner, telefonförsäljning, fjärrstyrda billås m.m. Problem som inte förekom i större omfattning före IT.

• matben
    Anonym (Nej.) skrev 2017-02-19 20:29:24 följande:

Förr eller senare kommer tekniskt kunniga och kreativa, men obehöriga personer på metoder att utnyttja detta till aggressiv marknadsföring, bedrägerier, utpressning, spårning, kartläggning och kriminalitet.

Det är bara att titta på befintlig teknik, hur detta redan har ökat otryggheten till nivåer som inte fanns förr. Kortbedrägerier, ID-stöld, spam, trojaner, telefonförsäljning, fjärrstyrda billås m.m. Problem som inte förekom i större omfattning före IT.

Men nej, telefonförsäljning fanns inte riktigt innan telefonen uppfanns, kortbedrägeri fanns inte innan betalkortet uppfanns. Likaså fanns inte falskmynteri innan mynten uppfanns, ficktjuveri var mer populärt när folk vandrade runt med sedelbuntar i plånboken, och bostadsinbrott fanns inte innan bostaden "uppfanns". Jag ser inte riktigt kopplingen till att just IT-utvecklingen är boven i dramat, utan kriminalitet har alltid funnits och kommer alltid finnas på ett eller annat sätt. 
Svar på tråden Chipmärka familjen?